28 Март 2024, 18:27 Днес (11) | Вчера (12)

Колко е бюджетният дефицит всъщност

14 Ноември 2003 в-к "Пари" по статията работи:
A+ A-

Пламен Орешарски, д-р по икономика Проблемът не е в цифрата, а във факта, че тя е постигната за сметка на скрити във финансирането под черта допълнителни разходи

В началото на своя мандат правителствените икономисти коментираха критично заварените от тях бюджетни дефицити от около 1% от брутния вътрешен продукт и доста амбициозно обявиха, че те са за постигане на пълен бюджетен баланс. Похвално, за функционирането на паричния съвет няма по-сериозна фискална подкрепа от нулевия бюджетен дефицит. После обаче два пъти отлагаха изпълнението на намеренията си въпреки драстичното спадане на външните лихви и реализираните значителни лихвени спестявания по външния дълг, като всеки път обясняваха, че това ще стане следващата година.
Разглежданият тези дни проектобюджет е третият тест, който също е неуспешен - бюджетът и през 2004 година ще бъде дефицитен с 0.7%. Проблемът обаче не е в тази цифра, а във факта, че тя е постигната за сметка на скрити във финансирането /на професионален жаргон - "под черта"/ допълнителни разходи. Тяхната сума, прибавена към официално обявеното финансиране, прави фактическия размер на бюджетния дефицит доста по внушителен.
Бюджетният дефицит така, както е планиран, възлиза на 265 млн. лева. Като финансиращи операции са посочени разходи за придобиване на дялове, акции и съучастия от министерства и ведомства, както и възмездни финансирания за още 795 млн. лева. По своя характер това са публични разходи, които не се отличават от другите нелихвени разходи на бюджета, независимо под каква точно форма ще бъдат осъществени. Така правителството ще похарчи средства, които превишават приходите с общо 1060 млн. лева. На толкова възлиза размерът на фактическия бюджетен дефицит. Отнесен към прогнозния размер на брутния вътрешен продукт от 38 млрд. лева, той достига до 2.8%.
Тук не става въпрос за необходимостта от инвестиции в инфраструктурата, за макроикономическите ефекти в резултат на съответните разходи, за отражението на същите върху платежния баланс, в частност върху търговското салдо, нито дори за дълговото финансиране на част от тези разходи, в резултат на което и за следващата година вътрешният държавен дълг ще продължи да нараства. Тези процеси заслужават отделно внимание. Настоящият коментар е за евтиния счетоводителски трик, с който бюджетен дефицит от 2.8% се представя за 0.7%.
Вместо заключение - един съвет към финансовите власти. Ако се вгледат още по-внимателно в разходната част на проектобюджета, непременно ще открият пропилени възможности да представят и други разходи като финансиране и да свалят същите "под черта". Така ще намалят още бюджетния дефицит /под 0.7%/, дори е възможно да стигнат до мечтаното нулево равнище. МВФ първоначално ще се възпротиви, след което ще махне с ръка и ще ни остави да залъгваме себе си и външните портфейлни инвеститори с виртуалния нулев бюджетен дефицит. Реалният обаче ще остане 2.8% - най-високият за целия период след позабравената криза от 1996-1997 година. 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 28 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8082
GBP 2.4796 2.4887 2.2803
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив