29 Март 2024, 02:54 Днес (0) | Вчера (11)

Проучване: Застрахователната култура на българите остава сравнително ниска

18 Септември 2020 09:45 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 18 септември 2020, 08:45

Застрахователната грамотност на българите не е на високо ниво – това сочи проучване "Нагласи към застраховането и застрахователна грамотност", проведено от агенция "Тренд” през март 2020 г. по поръчка на Асоциацията на българските застрахователи.  Като цяло данните показват явни информационни дефицити и значително неразбиране и слаба информираност за застраховането и застрахователните продукти. Дори и най-популярните термини в застраховането са непознати за немалка част от хората – средно едва 53% от отговорилите имат верни резултати.
Оказва се, че понятието "застрахователна премия" затруднява хората – едва 28% са посочили верния отговор, че това е цената на застраховката. За 29% това е сумата, която ще получат при обезщетение. Други 17% смятат, че това е бонусът, който ще получи застрахователят за добри резултати в работата. 26% пък не знаят или не могат да преценят.
По отношение на термина "застрахователна сума" по-малко от половината (44%) посочват верния отговор, че това е максималната сума, която застрахователят може да изплати по застраховката За всеки трети "застрахователна сума" означава цената на застраховката. 21% не знаят какво означава този термин.
Регистрира се по-голяма запознатост с понятието "застрахователна полица", където близо три четвърти (71%) посочват, че това е договор между застрахования и застрахователя.
Всеки пети (22%) не е наясно, че за да претендираш да получиш обезщетение за дадено събитие, трябва да си сключил полица преди този риск/събитие да се е случило. Все пак, висок е делът на хората (65%), които знаят това.
Допитването регистрира резки отличия на нагласите към застраховането в отделните социални групи. Групите с по-високо ниво на застрахователна грамотност са онези, които имат високо доверие към застрахователите, разбират ползите от тях и сключват повече застрахователните продукти.
Преобладаваща част от хората (76%) – определят нивото си на познания за застраховане като ниско (34%) или средно (42%). Едва 7% считат, че нивото им е високо, а 13% заявяват че нямат никакви познания.
70% от хората с висше/полувисше образование определят познанията си като средни или високи, докато този дял при лицата с основно образование е 14%.  Самооценката им се припокрива в значителна степен с обективното ниво на познания.

 Хората масово не са запознати с всички възможности, които им предоставят животозастраховките. Повечето ги свързват с подсигуряване на семейството в случай на неблагоприятно събитие със застрахованото лице. Възможността за редовни спестявания и данъчни облекчения е значително по-слабо известна. Едва 23% от хората са посочили верния отговор, комбиниращ и двете възможности.
64% от анкетираните знаят, че застраховките са продукти, разработвани само от застрахователните компании. Останалата част от хората смятат, че това правят и застрахователните брокери.
Именно ниската застрахователна култура е бариера пред по-високото ниво на ползване на застрахователните услуги, информирания избор  и свързаната с него потребителска удовлетвореност, обобщава проучването на "Тренд".

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 28 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8082
GBP 2.4796 2.4887 2.2803
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив