29 Март 2024, 13:17 Днес (7) | Вчера (11)

Застраховането е печеливш бизнес у нас

21 Ноември 2003 в-к "Сега" по статията работи:
A+ A-

Пазарът се развива с всяка следваща година, казва шефът на "Армеец" Румен Георгиев

ВИЗИТКА
Румен Георгиев е роден през 1969 г. в Москва. Завършил е УНСС, специалност финанси. Бил е експерт кредитиране в ТСБанк, изпълнителен директор на ФБК "Логос-ТМ". От 2002 г. е председател на управителния съвет и изпълнителен директор на "Армеец". Специализирал е в Москва и Лондон.

Г-н Георгиев, как приключва 2003 г. за "Армеец"? 
-  "Армеец" показва завиден ръст спрямо миналата година. Премийният приход за 10-те месеца на тази година има ръст в сравнение със същия период на 2002 г. с 206,22%. Очакваме до края на годината този ръст да се увеличава. С най-голям относителен дял и с най-голям ръст е автомобилната застраховка "Каско". Ръстът при тази застраховка за 10-те месеца на годината е 562% спрямо същия период на миналата година. Увеличение спрямо 2002 г. имаме по всички видове застраховки. Това, което отчитаме като най-голям успех, е реализираният премиен приход по застраховки в такива специфични рискове като авио- и морско застраховане. Очаквам за 2003 г. пазарният дял на ЗАД "Армеец" в приходите по "Общо застраховане" да достигне 2,5%.

Имате ли намерение да се специализирате в предлагането на определени застраховки?
Определено смятам, че е рано да започне специализация в дружеството. В момента е достатъчно, че отбелязваме такъв голям ръст в специфични продукти, каквито са авио- и морското застраховане.

Каква бе 2003 г. за застрахователния бизнес в страната?
-
Застрахователният пазар се развива изключително динамично и тепърва можем да очакваме големи успехи. Пазарът се разраства много бързо и всяка година приходите от застраховането се увеличават с 50-100 млн. лв. Пазарът ежегодно увеличава своя обем както по отношение на премиен приход, така и по отношение на предлагани продукти. Мисля, че всяка следваща година е все по-добра за българското застраховане.

Очаквате ли ново преструктуриране на пазара в средносрочен план - нови консолидации, вливания, фалити? 
-  Да, очаквам. Причината за това е, че пазарът налага да се предлагат комплексни продукти. Застрахователите трябва да проявяват повече гъвкавост по отношение на предлаганите продукти. Имам предвид, че клиентите днес търсят обща финансова услуга - банкова и застрахователна. Ще го обясня така - нито един автомобил не предлага отделно купе, отделно колела и отделно да праща клиента за електроника в друг магазин... Например у нас само няколко големи дружества предлагат подобен комплексен продукт. В автомобилното застраховане, ако има щета на колата, ние предлагаме ремонт в наш сервиз, юридически услуги, а по време на ремонта може да използва кола от нашия паркинг.
Що се отнася до преструктурирането на пазара, очаквам идването на големи компании. Фалити ще има за компаниите, които не могат да предложат такъв комплексен продукт. Пазарът в момента е печеливш, но трябва да стане по-гъвкав. В застраховането няма константни решения, всичко се мисли и решава в движение. Ако не си гъвкав, не можеш да оцелееш. В този бизнес не може да има постулати, не може да има стратегии, които да не подлежат на промяна във всеки един момент.

Смятате ли, че в последно време българинът е променил отношението си към застраховането, т.е. повишил ли е своята застрахователна култура?
-
За ниската застрахователна култура не са виновни само клиентите, а в голяма степен и застрахователите. Те трябва да обръщат по-голямо внимание към изискванията на клиентите. Все се говори, че българинът не плаща дори задължителната си застраховка. А мислите ли, че германецът също не би спестил от застраховка, ако можеше... Просто системата там е такава, че не можеш да не платиш. Ако те хванат без застраховка на автомобила, например ще ти щракнат белезниците още на улицата. Плащането на застраховки в чужбина е принудителна държавна политика. В чужбина застраховките не са задължителни, но така се получава, че всичко става със застраховка.
Културата ще се повиши, когато се затегне контролът от страна на държавата. Българинът е добре ориентиран какво се предлага на пазара, не мисля, че е по-изостанал от европееца или американеца, напротив.

Не мислите ли, че конкурентната битка между компаниите се свежда до предимно предлагане на по-евтини продукти? 
-  
Някои компании действително виждат конкуренцията само в снижаване на цените. Те ще предлагат нискокачествен продукт, но резултатът от това ще е фалит. Ние разработваме нашите застраховки в зависимост от това, което се търси на пазара и от предпочитанията на клиентите. В момента работим по специална програма за повишаване качеството на застрахователните услуги, особено при ликвидиране на щетите и изплащане на обезщетението.

Как виждате либерализацията на застрахователния пазар във връзка с присъединяването ни към ЕС през 2007 г.? Какъв ще бъде ефектъг върху застрахователите и върху застрахованите? Прогнозата ви за промяна в цената на застраховките във връзка с този процес?
-  
Преди всичко ще се увеличи прякото участие на компании от страните-членки на ЕС на нашия пазар. За съжаление участието на наши компании на европейския пазар ще бъде в по-малки размери. Определено смятам, че цените на застраховките ще растат. Няколко пъти ще поскъпне "Гражданската отговорност", за останалите застраховки поскъпването ще е с 20-30% годишно. В момента единствено застраховката "Каско" е на европейско ниво като цена. Във връзка с либерализацията на пазара, смятам, че ще се увеличи разнообразието на предлаганите продукти и услуги.
Оттеглянето на Комисията по финансов надзор от определянето на застрахователните премии ще доведе ли до девалвация и нелоялна конкуренция сред компаниите, каквито опасения се чуват?
- Смятам, че държавата не бива да се оттегля от регулирането на пазара, докато интересите на застрахователите не бъдат добре отрегулирани със съответните механизми. Има опасност при ранното оттегляне на надзора да се получи дестабилизиране на застрахователния пазар. Държавата абдикира от основните си задължения по отношение на застрахователите. Тя трябва да привлича застрахователите да участват в повече инвестиционни проекти.
Пазарът може сам да се регулира, но държавата трябва да упражнява по-голям контрол в друго отношение. Например при задължителната застраховка "Гражданска отговорност", вместо да се занимава с определянето или оттеглянето на минималните премии по застраховката, може да затегне контрола по пътищата. Иначе категорично смятам, че цените на застраховката "Гражданска отговорност" са твърде ниски. Българинът кара коли за 200 лв., а това го няма никъде в Европа. Как хората да платят по-скъпа застраховка от автомобила? Как да се научат да плащат, като знаят, че наказанието ще им се размине? В Русия "Гражданската отговорност" струва $ 120 при лимит на отговорност от $ 15 000. Трябва изцяло да се промени системата, по която се определят цените. Трябва да има диференцирани цени. Шофьорите, които правят повече произшествия, да плащат повече, съвестните водачи да плащат по-малко.

С какво "Армеец" ще изненада клиентите си през следващата година, какви нови продукти смятате да налагате, смятате ли да инвестирате в разработване на продукти, специфични за българския клиент, и колко? 
-  
Имаме много нови продукти, които ще предложим на нашите настоящи и бъдещи клиенти. Например имаме застраховка, в която сме единствени на пазара. Това е застраховка срещу т. нар. "фалшиви руски митничари". Подходяща е за превозвачите, които пътуват в Русия. Всяка година се извършват по около 70 000 превоза до Русия. Ако превозвачът попадне на такъв "фалшив" митничар, дружеството ще му изплати щетите.

Представяме ви:

ЗК "Армеец"

Застрахователно дружество "Армеец" е основано през 1996 г., за да отговори на пазарните нужди на една разнообразна, но затворена структура, каквато е Министерството на отбраната. След натрупване на определен опит дружеството се превръща в многопрофилна застрахователна компания. "Армеец" се разраства в областта на автомобилното застраховане. Увеличават се количеството и видове рискове, които компанията покрива при кражби, пожари, нарушаване на отговорности, бандитизъм, бойни действия и т. н. Значителен дял има застраховката срещу военен риск, която дружеството поема при изпращането на българския контингент в Ирак.
От 2002 г. дружеството има нов мажоритарен собственик - "Химимпорт", изцяло българска финансова група на основата на Централна кооперативна банка, ЗАД "Армеец" и ЦКБ "Груп асетс мениджмънт", които съществено преструктурират и укрепяват капитала и резервите на дружеството.

Финансови показатели

Премийни приходи 2002-2001 г.
2002 г. 2001 г.
Отговорност МПС 34,72% 36,97%
Злополука 10,86% 12,65%
Щети на имущество 7,80% 8,17%
Гражданска отговорност 4,64% 6,66%
Товари при превоз 0,74% 1,64%
Каско 23,32% 19,75%
Пожар
и природни бедствия 8,49% 6,74%
Помощ при пътуване 6,67% 5,95%
Кредити и лизинги 2,48% 1,12%

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 28 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8082
GBP 2.4796 2.4887 2.2803
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив