19 Април 2024, 18:22 Днес (10) | Вчера (11)

Авиационното застраховане ще продължи сериозното "втвърдяване" поне до края на 2021-ва

24 Юли 2020 12:33 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 24 юли 2020, 12:21

Около 150 са малките летателни апарати у нас

Разговор с Христо Шарков, управител на застрахователния брокер GrECo Bulgaria и член на УС на АОПА-България


Г-н Шарков, темата, по която се срещаме с Вас, е застраховка "Летателни апарати". Вие сте застрахователен брокер и едновременно с това член на УС на АОПА-България. Разкажете с няколко думи за АОПА-България.
АОПА е организация с идеална цел в защита на членовете си – пилоти и собственици на самолети в авиацията с общо предназначение. Накратко, хора с интерес и превърнали летенето за удоволствие в хоби.

Какво е необходимо на човек, освен парите, разбира се, за да придобие собствен летателен апарат?
Предполагам, интерес в летенето и липса на страх от него.

Колко струва един летателен апарат? Има ли класове летателни апарати и какви са те?
Не може да се отговори еднозначно, но е достъпно за всеки – да не говорим, че пилоти се обединяват и са собственици заедно на едно въздухоплавателно средство. Проблем може би е липсата на лизинг, продиктувана от липсата на компетентност в авиацията в кредитиращите институции.

Кое доминира - страстта към летенето, любовта към машините, прагматичното желание за оптимизиране на времето за бизнес?
По мои наблюдения страстта към летенето.

Какви хора членуват в АОПА-България, какви са техните професии?
Различни – и от публичния, и от частния сектор. Има доктори, зъболекари, чиновници, бизнесмени и т.н.

Колко са физическите лица, притежаващи летателните апарати, и колко са компаниите?
Трудно да се каже за физически лица – компаниите са няколко, но не много.

Колко са общо малките летателни апарати у нас към момента?
Не мога да кажа със сигурност, но неофициално около 150.

Колко са летищата, които собствениците на малки летателни апарати могат да използват у нас?
Към днешна дата на територията на България са сертифицирани:
-          5 международни летища за обществено ползване - София, Варна, Бургас, Пловдив и Горна Оряховица;
-          28 летателни площадки за въздухоплавателни;
-          5 вертолетни площадки;
-          1 летателна площадка на водна повърхност.

Първото тримесечие  на т.г. показа спад по застраховка "Летателни апарати". Как бихте коментирал този спад – на какво се дължи?
Основно на КОВИД 19 и на метеорологичните условия, които не предполагат летене. Поради тези причини застраховки не се сключват и подновяват. Имайте предвид също, че напоследък в практика се превръща ползване на въздухоплавателни средства с чужди регистрации, като при придобиване често застраховката просто се прехвърля на новия български собственик, но полицата се запазва при застраховател извън България и не попада в статистиката на КФН. Ние като брокер успяхме да наложим практика на ползване на специализирани в авиацията пазари (синдикати, подписвачески агенции и др.) извън България, поради факта че нашият пазар е доста ограничен. Така засилихме тази практика, което може би води до отлив на застраховане през български играчи. Но от това спечелиха главно клиентите, тъй като им дадохме възможност да се обслужат от специалисти изключително насочени към авиацията. Такива, за съжаление, в България се броят на пръстите на едната ми ръка.

Имате ли информация за отказ на наши застрахователи да сключват застрахователни договори за малки летателни апарати и ако да, на какво се дължи това?
Да, и това се случва не само в България. Авиационното застраховане от около година страда от сериозно "втвърдяване", което се дължи на наличие на много и сериозни щети, както и на Брекзит, който доведе до свиване на предлагането. Причина за последното е, че много от играчите на пазара не са допуснати до континентален пазар и поради дългата несигурност от това кога ще се случи Брекзит те предпочетоха да откажат сключване на застраховки, за да не се налагат впоследствие при Брекзит да прекратяват полици поради липса на условия заради нарушена свобода за предоставяне на стоки и услуги.

Как прогнозирате развитието на пазара на застраховане на летателни апарати? Ще има ли затягане на условията за сключване на застраховки?
Тенденцията на втвърдяване ще продължи поне до края на 2020 г., но заради КОВИД може би този срок ще се удължи до 2021 г. Зависи какви играчи ще възвърнат апетита за застраховане. Това можем да кажем само ако останем активни и следим поведението на пазара.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 19 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8314
GBP 2.4796 2.4887 2.2841
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив