29 Март 2024, 11:14 Днес (4) | Вчера (11)

Пенсионните дружества внесоха във финансовото министерство становище за промените в КСО

26 Май 2016 11:40 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 26 май 2016, 11:48
thinkstockphotos.com

Предложените сега промени поставят под въпрос съществуването въобще на допълнителното пенсионно осигуряване в страната, е мнението на бранша

Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване (БАДДПО) внесе в Министерството на финансите Становище по проекта на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване. От асоциацията обявиха още веднъж, че представеният за обсъждане проект от страна на МФ се появи ненадейно, без предварително обсъждане, без някакво участие на бизнеса в неговото изготвяне, което се отрази и върху качеството на законопроекта. Предвидените изменения в КСО не усъвършенстват досега действащия модел, а до голяма степен го подменят. Няма да е пресилено, ако се каже, че приемането на промените в този им вид несъмнено поставя под въпрос съществуването въобще на допълнителното пенсионно осигуряване в страната, считат от асоциацията.

"Това е поредната кардинална промяна и поредния експеримент за сметка на осигурените лица. Само след 2010 г. КСО е променян цели 45 пъти, а от влизането му в сила преди 16 г. - общо 117 пъти, с което се нарежда сред водещите закони с най-чести изменения и допълнения. Още повече, през декември 2014 г. и през август 2015 г. са извършени две съществени промени в КСО, като все още не е направена оценка на ефекта от тяхното приемане. Настоящият Законопроект би бил трета такава значима промяна, което показва висока степен на нестабилност на законодателството в областта на допълнителното пенсионно осигуряване. Честите промени създават непредвидима среда за осъществяване на стопанска дейност, включително са предпоставка за отлив на инвестиции и са пречка при създаването и поддържането на работни места в страната, както и при осигуряването на социална сигурност и икономическа стабилност", се казва в становището.

Предстои преглед на активите на ПОД, а видно от актуализираната Национална програма за реформи, се залага след неговото провеждане да се изготвят нови законодателни промени (посочено за септември 2016 г.). Затова от асоциацията категорично настояват всякакви промени, които се отнасят до сектора на допълнителното пенсионно осигуряване, да се предлагат, дискутират и осъществяват след приключване на предстоящия преглед на активите, т.е. едва след като е ясно какво е реалното състояние на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване (ФДПО), каква е оценката за тяхното управление и каква е ефективността на нормативната уредба и надзор, регламентиращи дейността им. Предлагането на подмяна на основни принципи на пенсионния модел, без предварително обсъждане, не може да се оправдае с началото на фазата на изплащане на пожизнени пенсии от универсалните пенсионни фондове, която според действащото законодателство ще започне от 01.09.2021 г., считат в пенсионните компании.

Анализът по същество на предлаганите промени показва, че те имат по-скоро демонстративен характер: за преодоляване на последствията от световната финансова криза и предизвиканата негативна обществена кампания срещу пенсионните фондове в България от края на 2014 г., МФ предприема мерки, с които се внушава, че вината за "негативното" представяне на фондовете е в "некачествената” управленска и контролна структура на ПОД, което налага съответните промени. Посочените мотиви явно са попречили на вносителя да предложи въвеждането на мултифондовете, както и обвързването на инвестиционния процес с жизнения цикъл. Направен е опит за уреждане фазата на изплащане, за съжаление отново неуспешен.

Фаворизира се пренасочването на плащанията към животозастрахователи, без за тях да се предвиждат аналогичните драконовски изисквания, каквито са въведени към ПОД. БАДДПО е категорично против въведената възможност пенсиите от втория стълб да могат да се прехвърлят за изплащане от правни субекти, различни от пенсионноосигурителните дружества, а именно от животозастрахователните дружества.

Проектът не дава възможност на ПОД в интерес на осигурените лица да разработва различни пенсионни продукти, а предрешава всичко, което дружествата могат да предлагат. Подобно развитие на ситуацията в бранша може напълно да обезсмисли осъществяването на тази дейност, в резултат на което напълно да бъде ликвидирана идеята на създаденото допълнително пенсионно осигуряване – идея, за която неведнъж са излагани безспорни аргументи, че е само в полза на осигурените лица, се казва още в документа.

По повод предложението за фазата на изплащане на пенсиите, от БАДДПО предлагат следната сво концепция, която да уреди правото на свободен избор на гражданите, как и кога да получат своите лични пенсионни спестявания, вкл. правата на техните наследници:

1. Параграф 39 да придобие следната редакция:
"§ 39. В чл. 139 ал. 1 се изменя така:
"(1) Осигуряването в универсален пенсионен фонд дава право на:
1. допълнителна пожизнена пенсия за старост;
2. допълнителна пожизнена пенсия за старост с гарантиран период на наследяване;
3. допълнителна пожизнена пенсия за старост с право на наследяване;
4. допълнителна срочна пенсия за старост с гарантиран размер;
5. еднократно или разсрочено изплащане на средствата, натрупани по индивидуалната партида, или на част от тях - при трайно намалена работоспособност над 89,99 на сто;
6. еднократно или разсрочено изплащане на средства от индивидуалната партида в случаите по чл. 131, ал. 2 и чл. 168а, ал. 1;
7. еднократно или разсрочено изплащане на суми на наследниците на починало осигурено лице;
8. еднократно или разсрочено изплащане на суми на наследниците на пенсионер, получаващ разсрочено изплащане или пенсия по т. 2 или 4;
9. наследствена пенсия на наследниците на пенсионер, получаващ пенсия по т. 3.”.

Становището на пенсионните компании е с обем от 102 страни. Внесено е в Министерството на финансите на 20 май 2016 г.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 28 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8082
GBP 2.4796 2.4887 2.2803
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив