28 Март 2024, 10:21 Днес (3) | Вчера (12)

Европейската комисия започва информационна кампания за правата на потребителите

11 Юли 2019 13:40 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 11 юли 2019, 13:26

Кампанията „Имаш право“ ще се проведе в редица европейски държави, сред които и България

Европейската комисия започва мащабна международна кампания, свързана с правата на потребителите. Инициативата е под наслов "Имаш право" ("You’re Right”) и цели да информира потребителите за правата, които Европейският съюз им гарантира, за най-често срещаните нелоялни практики и как да реагират при такива ситуации. Голяма част от българските потребители не са запознати с правата си, като разликата в информираността в малките и големите градове е двойна – едва 30% от хората в малките населини места смятат, че ги познават. Чрез серия дигитални и офлайн активности, както и със създаването на специализиран уебсайт по темата кампанията се стреми да промени това.
В духа на летния сезон в България кампанията стартира с фокус върху пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги, като началото бе дадено вчера с лайфстайл събитие в София.
Според данни на НСИ броят на българите, пътуващи в чужбина, продължава да бележи ръст и тази година – само през месец май 2019 г. пътуващите зад граница са били с 4.6% повече спрямо същия период миналата година. Това прави нуждата от информираност сред потребителите все по-голяма. Допълнителните права, резултат от промените в Директивата на ЕС за пакетните пътувания, влезли в сила в България през 2018 г., дават по-голяма сигурност на пътуващите. Те включват гаранция за застраховка и връщане на пари, ако организаторът обяви фалит, както и ясни правила относно увеличение в цените. Установените в договора цени не подлежат на промяна освен ако изрично не е предвидена такава опция. Дори в такъв случай промяна е възможна до 20 дни преди пътуването, а увеличение над 8% от общата цена на пакета дава на потребителите възможност да се откажат от договора. При невъзможност за пътуване пък е възможно прехвърлянето на туристическия пакет на друг потребител, стига това да е в разумен срок.
Директивата осигурява по-големи права, свързани и с анулирането на резервация, и очертава ясната отговорност на организатора за извършване на пътническите услуги, представляващи част от пакета. Тя предоставя също частична защита за свързани пътнически услуги, например, когато пътуващият закупи транспортна услуга, а компанията го улеснява за намирането на втора, например хотел, но са закупени поотделно в рамките на 24 часа.
"Нивото на осведоменост на българските потребители за основните им права като европейски граждани, все още е доста нискo. Кампанията "Имаш право" е част именно от усилията за предоставяне на повече информация на потребителите, за да пазаруват по-уверено в целия Европейски съюз. Разбира се, важно е не само да познават правата си, но и да знаят как да ги прилагат, за да се предпазят от нелоялни търговски практики. Това е още по-важно през летния сезон, когато потребителите трябва да са много внимателни за проблеми, отностно пакетни пътувания и свързани пътнически услуги", коментира Богомил Николов, Изпълнителен директор на асоциация "Активни потребители".

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8017
GBP 2.4796 2.4887 2.2783
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив