03 Януари 2025, 12:17 Днес (1) | Вчера (0)

Българският онлайн купувач - мъж между 30 и 49 г.

31 Март 2015 15:19 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 31 март 2015, 15:25

40% от онлайн купувачите в България са рутинен тип

Българските онлайн потребители демонстрират 6 различни вида поведение, когато пазаруват онлайн, става ясно от проучване на онлайн платформа за сравнение на цени и продукти.

Проведеното през февруари онлайн допитване в три страни от Източна Европа – България, Румъния и Унгария, разкрива, че въпреки различните си предпочитания, дигиталната търговия печели популярност сред всички шест групи потребители, заради възможностите да сравняват предложенията по различни параметри, и същевременно по бърз и ефективен начин.

Проучването разкрива, че най-много българи попадат в групата на "рутинния тип" – 40% от всички респонденти отговарят на този профил. Най-характерен представител на тази група са мъже от големите градове, с деца, на възраст между 30 и 49 г. Хората от типа рутинен сърфират в интернет интензивно – почти половината от тях (47%) използват интернет по няколко часа на ден, както от лаптоп (65%), така и от мобилен телефон (50%). След избора на продукт, те веднага преглеждат характеристиките, а после оглеждат за намаления и коментари в сайтовете за сравнение на цени. За почти половината от тези потребители (44%), онлайн покупките се случват няколко пъти в рамките на месец, а предпочитаните артикули са облекло (77%), обувки (75%), мобилни устройства (58%) и развлекателна електроника (52%) – телевизори, конзоли, четци за електронни книги. Като най-доверен източник на информация, половината потребители от рутинен тип посочват описанието на уеб страницата (49%). Въпреки, че рутинно пазаруващите ползват всички методи за плащане и доставка, те отбягват опциите, изискващи банкова карта.

Следващият най-разпространен тип са потребителите "ловци на промоции", които съставляват 17% от участвалите в проучването. Характерен представител на този тип потребители е жена от големите градове, на възраст между 30 и 49 години, с деца, която води домакинството вкъщи. Почти 50% от тези потребители посочват, че са непрекъснато онлайн през мобилно устройство (64%) и също толкова пазаруват няколко пъти в месеца от електронни магазини. Интензивното търсене на промоции е основната черта на спадащите към тази група. Те използват поне 3 източника на информация, преди да вземат решение за покупка и се доверяват в най-голяма степен (66%) на сайтовете за сравнение на цените при взимането на решение за покупка. Търсенето на промоциите изглежда не е случайно, тъй като близо половината спадащи към този тип гледат най-малко едно дете, което засилва нуждата от внимателно ограничаване на разноските. Предпочитаните  от тях продукти са дрехи (82%), обувки (81%), книги (63%) и домакински средства (60%).

Шестнайсет процента от всички респонденти спадат към типа "приключенски". Основен представител на този тип потребители са младите жени от градовете на възраст между 18 и 24 г. Групата на приключенски настроените купувачи са най-освободени при онлайн пазаруване. Над 70% от тези потребители използват едновременно лаптоп и смартфон при пазаруването в дигиталната среда. За тях най-достоверни източници на информация са препоръки от близки и познати (67%) и форумите (62%). Почти всички потребители в тази категория избират доставка на закупените продукти до дома (84%). Почти 60% от този тип потребители използват сайтовете за обяви едновременно да купуват и да продават стоки и вещи.

В категорията "анализиращ" тип потребител попадат единайсет процента от всички респонденти. Най-характерния представител на тази група е жена от столицата, на възраст между 30 и 39 г. Анализаторите са тези, които сравняват многобройни източници преди да купят – проверяват почти 4 източника на информация, като предпочитат сайтовете за сравнение на цените (86%), допитват се до познати (67%), форумите (63%) и описанията на магазините (67%). Приемат всякакви решения за плащане и доствка, защото са добре запознати с тях. Обстойно разследващите анализатори купуват онлайн главно електроника – мобилни устройства (79%) и компютърни части (73%) и по-рядко модни аксесоари (60%). Любопитно е, че 30% от тях използват своя таблет за пазаруване онлайн.

Девет процента от всички респонденти са "начинаещи", като техни представители са дамите на възраст от 18 и 24 години, както и тези над 50 години - учещи, пенсионери, домакини. Досега са правили само няколко покупки, като изборът им е включвал най-много 1-2 продуктови категории. През изминалата година, тази категория потребители са пазарували онлайн едва 1-2 пъти. Като причина за това, потребителите изтъкват предпочитанието си първо да видят стоката и да я изпробват (61%). За начинаещия тип купувачи цената е решаващ фактор. Адресатът на покупките при тези потребители са най-често самите те, а липсата на възможност за лично изпробване на продукта е сред основните причини за отказ. Залагат на сигурността и често сред покупките им срещаме такива на малка стойност, като билети за различни представления, кино, и други места.Начинаещите разчитат на допитване до познати при вземането на решение за покупка (37%)

В категорията на непостоянния тип попадат последните 7% от участниците в проучването. Тук се срещат най-вече дами между 18 и 24, както и над 50 години. Непостояно пазаруващите са потребители, които вече са пазарували многократно и не са начинаещи в онлайн покупките, но го правят предимно при празнични поводи или по-големи прояви. Резултатите показват, че  тези потребители купуват спортна екипировка (47%), мобилни устройства (44%), часовници и бижута (39%), Непостоянният тип потребители се информират от форуми (54%) и сайтове за сравнение на цените (51%). Предпочитан метод за доставка на купените продукти за непостоянния тип потребители са доставката до работното място (69%) и доставката до дома (65%).

Проучването показва, че доминиращият тип пол при българските онлайн купувачи е женският – за всички групи без рутинните потребители. В Румъния например във всички групи водещи са мъжете, а в Унгария мъжете и жените си поделят по равно групите.

Оборотът на онлайн търговията в Румъния е логично в пъти по-голям, отколкото в България въпреки почти еднаквата пенетрация на интернет (съответно 56 и 55%) и почти еднаквия дял на онлайн потребители (около 55%), тъй като и румънското население надхвърля три пъти българското. Прави впечатление, че в Унгария интернет пенетрацията е най-голяма (74%), както и делът на онлайн потребителите от населението – 73%.

"Онлайн пазаруването в България се развива със стабилни темпове, заради непрекъснато увеличаващия се брой на онлайн магазините и достъпните в интернет продукти, както и нарастващата онлайн активност на потребителите. Като всеки клиент, българинът също търси най-доброто за ограничено време и бюджет. Именно на това се дължи и увеличаващата се популярност на сайтовете за сравнение на продуктите и сме уверени, че тепърва този сегмент на онлайн търговията ще се развива", сподели Елена Гeлеменова, мениджър на онлайн платформата за България.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 02 Януари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8826
GBP 2.4796 2.4887 2.3587
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив