01 Октомври 2024, 00:37 Днес (0) | Вчера (1)

Историята на първия автомобил

20 Януари 2011 16:48 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Звучи кичозно, но е факт: автомобилът промени света завинаги. Пра-родителят на съвременния автомобил се появява в Германия преди 125 години. Негов "баща" е германският изобретател Карл Бенц. Как започва всичко?

Годината е 1869-та. Един ден, пътувайки с файтон заедно с бъдещата си съпруга Берта, германският инженер Карл Бенц й обещава, че до няколко години човечеството вече няма да има нужда от коне и файтони. По онова време една доста утопична мисъл. И доста мъглява. Тогава Бенц фантазира за локомотиви без релси, които свободно се движат по пътищата и поляните. Бил ли е германският изобретател с всичкия си, изричайки подобна утопична мисъл във време, когато нито една машина не е била по-силна от коня, и когато никой не е могъл да си представи файтон без впрегнато животно отпред?
Във времето на индустриализацията парните машини са на мода. Но мястото на тези тежащи тонове метални чудовища, бълващи огън, все пак е било във фабриките и върху релсите. И никой не е могъл да си ги представи между хората на пътя. Точно обратното - тогава много хора са изпитвали страх от техническата революция.
"Ако бяхте попитали хората какво си пожелават, те щяха да отговорят - по-бързи коне", бе казал Хенри Форд, който през 1913 година въвежда в автомобилните си фабрики поточната лента. Именно новата работна среда, която Чарли Чаплин пародира във филма си "Модерни времена" от 1936 година, прави автомобила по-достъпен за хората. Днес знаем, че пионери като Хенри Форд и Карл Бенц проправят пътя към днешното "подвижно" общество.
За 125-годишната история на автомобила в света са произведени общо 2.4 милиарда бройки. Бързото му разпространение променя живота на хората и скъсява разстоянията между градовете и страните по света. До края на 19-ти век хората почти не са напускали родното си място. С помощта на автомобила обаче те започват да опознават света. И никак не е чудно, че защитената с патент моторна кола на Карл Бенц е обявена за най-важното техническо изобретение, открило пътя към 20-ти век.
Историята на първия автомобил обаче не е безоблачна. Докато Карл Бенц работи върху изобретението си, съпругата му Берта е принудена да продаде и последното си бижу, за да спаси семейството си от глад. За капак полицията забранява на Бенц да шофира. Тогава съпругата му Берта се качва на моторната триколка, конструирана от съпруга й, и заедно с двамата си големи синове тръгва да обикаля Германия, за да възвести раждането на съвременния автомобил.
Тогава тримата изминават разстоянието от 106 километра от Манхайм до Пфорцхайм. При изкачвания те често слизали, за да бутат, тъй като моторът на първата кола бил слабичък.
Изпитанията продължавали и при спусканията - единственото предно колело, което в триколката на Карл Бенц било доста нестабилно, буквално треперело от скоростта, а несъвършената ръчна спирачка едва успявала да удържи тежащата 360 кг. моторна кола при спусканията. На път за вкъщи Берта помолила един обущар да облицова с кожа износените спирачни дискове. И така изобретила спирачните накладки.
По онова време автомобилната треска още не била обхванала света - тогава все още е нямало истински пътища между населените места, нито знаци и указателни табели. Бензиностанциите още не били изобретени, а бензинът се продавал в аптеките, най-напред като средство за почистване.
Две години преди Карл Бенц да конструира първата кола, друг германски изобретател - Николаус Аугуст Ото - открива 4-тактовия двигател. В него горивната смес се възпламенява на електрически принцип, което прави възможно използваният дотогава газ за гориво да бъде заменен с доста по-лесния за транспортиране бензин.

БР

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 30 Септември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7528
GBP 2.4796 2.4887 2.3468
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив