Проучване отчита най-голям потенциал в страните от Източна и Югоизточна Европа
Потреблението на мобилни услуги като средство за комуникация вече е неотменна част от ежедневието на хората и ролята им ще продължи да нараства. Това показват резултатите от международно проучване
на института за маркетингови и социологически проучвания GfK за ползването на услугите и нагласите сред мобилните потребители в Австрия, Хърватска, Словения, България, Сърбия, Македония и Беларус.
Във всяка една от страните са били анкетирани по 400 частни и бизнес клиенти. Изследването е направено по поръчка на mobilkom austria group.
Според проведената анкета най-голям потенциал за растеж имат компаниите от групата в Източна и Югоизточна Европа, а интересът към мобилния интернет и иновационни услуги е изключително голям, дори
за пазарите с висока степен на насищане.
В Австрия и България мобилният апарат вече е толкова необходим, че много от потребителите го ползват като алтернатива на фиксирания телефон-приблизително 1/3 от клиентите на мобилни услуги в двете
държави нямат фиксиран телефон вкъщи. В останалите страни почти всяко семейство ползва такъв. Въпреки това, с изключение на Беларус, във всички държави приблизително всеки втори потребител би желал
да спре фиксираната си линия и да говори само от мобилния апарат. И в момента повечето разговори се провеждат чрез мобилните телефони.
Подобрение в качеството на живот чрез мобилния телефон се отбелязва главно при бизнес сегмента. Клиентите са особено удовлетворени в Сърбия, България и Беларус.
Повече от 3/4 от анкетираните се чувстват много по-ефективни с настоящото си технологично оборудване, отколкото са били преди две години.Потребителите навсякъде се съгласяват обаче че най-важният
отличителен белег на мобилния телефон е възможността да бъде потърсена помощ навсякъде и по всяко време. Това твърдение беше подкрепено от близо 100% от изследваните във всички държави.
Приблизително осем от десет отговорили в България, Хърватска, или Македония не се чувстват комфортно, когато е изключен мобилният им телефон.
Все по-голяма значимост се отдава да потреблението на услуги за мобилен пренос на данни. Най-запалени се оказват индивидуалните клиенти в Австрия и Хърватска. От своят страна, пазарите в Сърбия и
Беларус показват най-голям потенциал.
Интересни резултати се отчитат при потреблението на услугата SMS. В почти всички страни над 70% от частните клиенти се възползват от нея. Изключение прави само България, където този дял е под 50%.
Сърбите и хърватите са пристрастени към тази услуга, като изпращат и получават между 30 и 40 съобщения седмично. Проучването показва, бизнес секторът отдава сериозно значение на този вид
комуникация: делът на потребителите, които ползват услугата, е между 55% и 96%.
Един от най-интересните резултати е влиянието на SMS върху писмения и говоримия език на младите хора и в културно изражение. Според над 56% от участвалите в проучването SMS-ите оказват силно
влияние върху речта, а около 57% от сърбите и македонците смятат, че кратките съобщения повлияват значително и върху културата.
А.Г.