Промените в Закона за Комисията за финансов надзор, с които предстои да бъдат увеличени таксите, събирани от поднадзорните лица с цел осигуряване финансовата независимост на надзорния орган, разделиха застрахователните среди. Според едни застрахователи, брокери, агенти и академични учени увеличените такси ще осигурят на КФН възможност да изпълнява своята дейност по-надеждно и секторът ще стане по-сигурен, а според други това ще доведе до увеличаване цената на застрахователната услуга и ще изхвърли от пазара някои играчи.
Днес предлагаме мнение на доц. Йото Йотов, според когото самоиздръжката на Надзора ще стане за сметка на потребителите.
В своя статия той посочва, че новите такси ще бъдат драстично увеличени, без да са обвързани с количеството на извършената дейност. Нарастването им не е съобразено и с нарастванео на дейност на застрахователите и на посредническия апарат. "Така, в сравнение с 2010 г., сумата на събраните премии през 2016 г. е нараснала за общото застраховане на 117,8%, а за животозастраховането – 172,3 %. При застрахователните брокери общо е 139% - по общо застраховане е 132,4 %, а за животозастраховането е 236,1 %." Специално за таксите при застрахователните брокери доц. Йотов прави следното разсъждение: за получаване на лиценз еднократната такса, която се предлага, е в размер на 7500 лв. и годишна такса за общ надзор по 5000 лв., тоест увеличението на таксата за годишната поддръжка на лиценза нараства 333,3 %. Между извършваната работа и размера на предлаганото увеличаване на таксата за застрахователните брокери липсва всякаква връзка, коментира още той и групира брокерите според критерия събрани бруто премии.
Разпределение на застрахователните брокери според премиите през 2016 г.
Интервал |
Брой на брокерите |
Сума на премиите |
Средно за интервала |
%0 такса 5000 средна премия |
|||
Абсолют. |
% към отчет. |
Лева |
% към отчет |
||||
от 70- 74.999 |
2 |
0,54 |
143747940 |
14,62 |
71873970 |
0,070 |
|
. . . |
|||||||
от 35 - 39.999 |
1 |
0,27 |
39 922 858 |
4,06 |
39 922 858 |
0,125 |
|
от 30 - 34.999 |
2 |
0,54 |
64 249 784 |
6,53 |
32 124 892 |
0,156 |
|
от 25 - 29.999 |
3 |
0,81 |
80 864 007 |
8,22 |
26 954 669 |
0,185 |
|
от 20 - 24,999 |
4 |
1,08 |
92 726 387 |
9,43 |
23 181 597 |
0,216 |
|
от 15 - 19.999 |
3 |
0,81 |
50 448 578 |
5,13 |
16 816 193 |
0,297 |
|
от 10 -14.999 |
7 |
1,90 |
89 463 842 |
9,10 |
12 780 549 |
0,391 |
|
от 5 - 9.999 |
16 |
4,34 |
109 978 262 |
11,18 |
6 873 641 |
0,727 |
|
под 5 мил. |
331 |
89,70 |
312 111 934 |
31,73 |
942 936 |
5,303 |
|
|
|||||||
О б щ о по отчет |
369 |
100,00 |
983 503 593 |
100,00 |
2 665 321 |
1,876 |
|
Регистрирани |
380 |
Налице са сериозни различия както между дела на брокерите в отделните интервали, така и в дела на събраните премии за съответните интервали. Последната колона представя тежестта на таксата от 5000 лв., в промили, към средния размер на премиите във всеки интервал. Тези на пръв поглед незначителни натоварвания към премията в крайна сметка ще доведат до абсолютна сума от новите такси за 369 действащи брокери в размер на 1845000 лв. (369 х 5000), вместо при старата такса само – 553500 лв. или нарастването е 333,3%. Предлаганите размери на такси като източник на средства за издръжка на КФН не са резултат на получаван собствен доход, а са калкулативна величина. Тя по обратен път рефлектира върху потребителите на застрахователни услуги. Включват се в застрахователната премия по всеки вид застраховка като компонент – издръжка на застрахователната дейност. Те се заплащат от потребителите. Плащат се само от тези потребители, които са имали "неблагоразумието” да застраховат свое имущество – къща, кола, домашно имущество или са си направили застраховка "Живот", или са правили задължителни и/или доброволни вноски за даден вид пенсия чрез застрахователните или пенсионноосигурителните дружества, разсъждава доц. Йотов. Според него самоиздръжката на надзорния орган ще "легне" върху клиентите. В много страни с много по-високи доходи от нашите издръжката на този орган е за сметка на бюджета на държавата. Това се счита, че е нормален подход за една държавна институция. Една смесена система за финансиране на дейността би облекчила както тежестта върху потребителите, така и бюджета, посочва академичният учен. Несправедливостта на предложената такса – по 50000 лв. на брокер – изпъква още по-ясно, когато се направи по детайлна групировка, в по-малки интервали. Ето картината, която се получава:
Разпределение на застрахователните брокери с премии до 5 млн. лв. през 2016 г.
Интервал |
Брой на брокерите |
Сума на премиите |
Средно за интервала |
%0 |
|||
Абсолют. |
% към отчет. |
Лева |
% към отчет. |
||||
от 4.5 - 4.999 |
4 |
1,08 |
18 319 582 |
1,86 |
4 579 896 |
1,092 |
|
от 4.0 - 4.499 |
5 |
1,36 |
21 114 171 |
2,15 |
4 222 834 |
1,184 |
|
от 3.5 - 3.999 |
4 |
1,08 |
15 074 055 |
1,53 |
3 768 514 |
1,327 |
|
от 3.0 - 3.499 |
7 |
1,90 |
22 832 305 |
2,32 |
3 261 758 |
1,533 |
|
от 2.5 - 2.999 |
12 |
3,25 |
32 339 492 |
3,29 |
2 694 958 |
1,855 |
|
от 2.0 - 2,499 |
14 |
3,79 |
31 168 335 |
3,17 |
2 226 310 |
2,246 |
|
от 1.5 - 1.999 |
27 |
7,32 |
46 552 249 |
4,73 |
1 724 157 |
2,900 |
|
от 1.0 - 1.499 |
38 |
10,30 |
47 210 417 |
4,80 |
1 242 379 |
4,025 |
|
от 0.5 - 999 |
62 |
16,80 |
46 480 795 |
4,73 |
749 690 |
6,669 |
|
до 499 хил. |
158 |
42,82 |
31 020 533 |
3,15 |
196 332 |
25,467 |
|
Общо - до 5 млн. |
331 |
89,70 |
312 111 934 |
31,73 |
942 936 |
5,303 |
|
Общо - отчет |
369 |
100,00 |
983 503 593 |
100,00 |
2 665 321 |
1,876 |
|
Регистрирани |
380 |
От общо в диапазона до 5 млн.лв. брокерските фирми са 331, или 89,7% от всички действащи брокери. Тези от тях, които оперират в диапазона до 500 хил. лв. премиен приход, са 158, или 42,8 % от общо работещите брокери.
Разпределение на застрахователните брокери с премии до 500 хил. лв. през 2016 г.
Интервал |
Брой на брокерите |
Сума на премиите |
Сума |
Промил |
|||
Абсолют. |
% към отчет. |
Лева |
% към отчет. |
средно |
|||
от 450 - 499 |
7 |
1,90 |
3 264 230 |
0,33 |
466 319 |
||
от400 - 449 |
14 |
3,79 |
5 925 566 |
0,60 |
423 255 |
||
от 350 - 399 |
8 |
2,17 |
3 018 664 |
0,31 |
377 333 |
||
от 300 - 349 |
15 |
4,07 |
4 808 955 |
0,49 |
320 597 |
||
от 250 - 299 |
14 |
3,79 |
3 883 462 |
0,39 |
277 390 |
||
от 200 - 249 |
17 |
4,61 |
3 839 653 |
0,39 |
225 862 |
||
от 150 - 199 |
11 |
2,98 |
1 860 124 |
0,19 |
169 102 |
||
от 100 - 149 |
18 |
4,88 |
2 226 767 |
0,23 |
123 709 |
||
от 50 - 99 |
22 |
5,96 |
1 569 784 |
0,16 |
71 354 |
||
от 0 до 49 хи |
32 |
8,67 |
623 328 |
0,06 |
19 479 |
||
до 0 лв. |
4 |
- |
- |
- |
- |
||
Общо-до 500 хил |
158 |
42,82 |
31 020 533 |
3,15 |
196 332 |
||
Общо - отчет |
369 |
100,00 |
983 503 593 |
100,00 |
2665321 |
||
Регистрирани |
380 |
Разпределението, което се прави в зависимост от големината на събрания премиен приход, показва съществено разминаване между големината на дейността и предложения еднакъв размер на таксата. Различието в таксите, което се допуска между застрахователните брокери и застрахователните агенти, показва един непоследователен подход, при който за един и същи обем извършена работа, се предвиждат съществено различаващи се такси. Не е ясно основанието на база на което се предлага това различие, според големината на премиите, при агентите, а не се предлага подобна диференциация за останалите участници – застрахователи и брокери. Предложената диференциация за агентите поставя в неизгодно положение брокерите със същия размер на събраните премии. Тази несправедливост е още по очебийна като са има предвид, че брокерите плащат още данък печалба и данък върху дивидентите, подчертава доц. Йотов. Според него, съвкупността от тези такси в крайна сметка се калкулират в застрахователната премия, която се заплаща от потребителя на застрахователните услуги. Следователно, всичко е на гърба на потребителя, посочва още той. Предложеният проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за Комисията за финансов надзор, предвиждащ преминаване от бюджетна издръжка към самоиздръжка, не е придружен от обстоен анализ за разходите и тяхната тенденция във времето. Не е потърсен и начин да се оценят възможностите и да се смени или поне видоизмени системата за определяне и заплащане на съответните такси.Доц. Йотов предлага промени в няколко насоки: преминаване от определяне на таксата в абсолютен размер към пресмятането й като относителна величина; диференциране на таксата с оглед големината на получавания премиен приход; обособяване на подходяща скала, с определени интервали и подходящи размери на процента на таксата в нея, за да се постигне относителна съпоставимост.
Един от предложените от доц. Йотов варианти предвижда следното разпределение на такси:
Интервал на премиите |
Брой |
Такса |
Сума от такси |
От 0 до 499 хил. лв. |
158 |
368 |
58 144 |
От 500 до 999 хил.лв. |
62 |
1 406 |
87 172 |
От 1 до 2,499 мил.лв. |
79 |
2 967 |
234 393 |
От 2,5 до 4,999 мил.лв. |
32 |
6 430 |
205 760 |
От 5 до 9,999 мил.лв |
16 |
12 895 |
206 320 |
От 10 до 19,999 мли.лв. |
10 |
26 248 |
262 480 |
От 20 до 29,999 мил.лв. |
7 |
46 520 |
325 640 |
От 30 до 39,999 мил.лв. |
3 |
65 143 |
195 429 |
. . . |
|||
От 70 до 79,999 мил.лв. |
2 |
134 836 |
269 672 |
О б щ о |
369 |
1 845 010 |
|
Ако таксата е "на калпак” |
369 |
5 000 |
1 845 000 |
Ако се запази сегашният размер на таксите за брокерите с премиен приход до 1 млн. лв., резултатите ще изглеждат така:
Интервал на премиите |
Брой |
Такса |
Сума от такси |
От 0 до 999 хил.лв. |
220 |
1 500 |
330 000 |
От 1 до 2,499 мил.лв. |
79 |
2 967 |
234 393 |
От 2,5 до 4,999 мил.лв. |
32 |
6 430 |
205 760 |
От 5 до 9,999 мил.лв |
16 |
12 895 |
206 320 |
От 10 до 19,999 мли.лв. |
10 |
26 248 |
262 480 |
От 20 до 29,999 мил.лв. |
7 |
46 520 |
325 640 |
От 30 до 39,999 мил.лв. |
3 |
65 143 |
195 429 |
. . . |
|||
От 70 до 79,999 мил.лв. |
2 |
134 836 |
269 672 |
О б щ о |
369 |
2 029 694 |
|
Ако таксата е "на калпак” |
369 |
5 000 |
1 845 000 |
Сред другите предложения на доц. Йотов са още: търсене на смесена система за финансиране на дейността на Комисията за финансов надзор, както чрез държавата, която ще упражнява контрол, така и със средства от бранша, но не шоково повишени; постигане на съпоставимост в таксите между различните участници на застрахователния пазар. За една и съща по размер извършена работа да се заплащат приблизително еднакви такси, справка различията между таксите на застрахователните брокерите и на застрахователните агенти.