06 Декември 2019, 03:42 Днес (0) | Вчера (14)

"Алианц": Водите на Черно море са сред най-опасните за морската индустрия

25 Март 2015 12:37 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 25 март 2015, 11:43
Под лиценза на creativecommons

490 инцидента са съобщени за миналата година в Черно море и източната част на Средиземно море

Черно море е сред най-опасните за корабоплаването в световен мащаб. Това сочи тазгодишния доклад на лидера в световното застраховане "Алианц”, в който се прави преглед на основните рискове пред морската индустрия.

Сред най-опасните райони "Алианц” нарежда Черно море и източната част на Средиземно море. През миналата година в тези води са изгубени 7 кораба. За последното десетилетие е имало 167 случая, при които са потънали плавателни съдове, други са изведени от експлоатация след сериозни инциденти или са пострадали моряци. Всичко това нарежда Черно море и източната част на Средиземно море на второ място в световен мащаб за последните 10 години като най-опасни при загубата на плавателни съдове. По-опасни са само водите около Южен Китай, Индия, Индонезия и Филипините.

В Черно море и Източното Средиземноморие обаче са съобщени най-много инциденти за миналата година. Става дума за общо 490 случая или 18% от съобщените в цял свят.

75 плавателни съда са потънали или са изведени от експлоатация през миналата година при сериозни инциденти. Предходните дванадесет месеца все пак се нареждат в историята като най-безопасни за последните 10 години, отчитат анализаторите. Загубите на кораби са с 32% по-малко от 2013-а година. Общият им брой е под средния от 127 кораба за последните десет години. През същия период има тенденция за постоянно намаляване на инцидентите на море, но рисковете пред корабоплаването продължават да съществуват, а вече са налице и много нови заплахи.

Над една трета от всички инциденти, които завършват със загуба на плавателни съдове за миналата година, са станали основно в два района. В първия попадат водите край Южен Китай, Индия, Индонезия и Филипините (17 кораба), а във втория район са водите край Япония, Южна Корея и Северен Китай (12 кораба). Сред потъналите кораби, над 50% са били риболовни съдове.

49 кораба са потънали през миналата година. 13 са заседналите съдове, които след това са изведени от експлоатация. Именно при потъване и засядане на кораби, корабособствениците са понесли най-много загуби. Други четири кораба са загубени след пожари и експлозии, уточняват в доклада на "Алианц”.

2,773 инцидента са отчетени в корабоплаването през миналата година. Черно море и източните части на Средиземно море водят в тази класация. В тези води са станали общо 490 инцидента, с 5% повече спрямо предходната година. Във водите около Британските острови, Северно море, Ла манша и Бискайския залив са съобщени 465 инцидента, което е увеличение с цели 29% спрямо предходния период. Именно в тези води са изгубени най-много кораби за десетилетието.

Докладът на "Алианц” за пореден път повдига въпросите със сигурността на пътническите кораби. Въпреки дългосрочната перспектива и отчетеното намаляване на инцидентите на море, през миналата година бяха допуснати сериозни произшествия с пътнически съдове. Анализаторите отбелязват като много сериозен проблем готовността на екипажите на този тип кораби да се справят с кризисни ситуации. Само три години след гибелта на COSTA CONCORDIA, през миналата година, бяха допуснати сериозните инциденти с множество загинали на фериботите SEWOL и NORMAN ATLANTIC. Освен тези два кораба, за 2014-а година, са изгубени още 5 пътнически съда.

Голям проблем за световния шипинг е постоянното намаляване броя на моряците в екипажите на плавателните съдове. Това означава, че на практика се иска повече от по-малък плавателен състав. Анализаторите свързват тези процеси и със сериозния недостиг на квалифицирани морски кадри в световен мащаб, като според тях морската индустрия трябва да положи значителни усилия и то в кратки срокове за да спре или поне да намали риска, който идва заедно с тях. Сред останалите рискове, които "Алианц" отчита, е предоверяването на електронната навигация. 

"Алианц” отчита потенциалните рискове, които са свързани с постоянното увеличение капацитета на контейнеровозите. Тяхната безопасност отново е в полезрението на специалисти от цял свят, след като през януари т.г. първо плаване започна най-големият контейнеровоз – MSC OSCAR. Съвсем скоро пък се очаква появата на кораби с капацитет от 22,000 TEU и повече. Това означава, че индустрията трябва да бъде готова за евентуална загуба на такъв гигант при инцидент на море. 

Според "Алианц” подобен инцидент може да глътне повече от 1 млрд. долара и максималната експозиция на загубата няма да бъде свързана само с цената на самия кораб и товара му, а и с евентуалните последствия за околната среда. Анализаторите подчертават дебело, че мениджмънтът на риска трябва да бъде изключително добър при поръчката и последващата експлоатация на подобни гиганти. Друг съществен рисков момент е, че тези кораби могат да се обслужват само в малко на брой дълбоководни пристанища. 

"Морската индустрия трябва добре да премисли преди да направи скок към следващия размер кораби", коментира кап. Рахул Кана, шеф на звеното за риск-мениджмънт в "Алианц".

Кибер рисковете са сред новите опасности пред световното корабоплаване, което е силно зависимо от автоматизацията. В "Алианц” смятат, че в момента не се обръща много внимание на тези рискове, но подчертават, че в най-скоро време секторът може да премине от потенциална в реална за хакери мишена. Световният застраховател съветва компаниите от индустрията дори да симулират подобни нападения, защото хакерска атака например може да изведе от строя навигационните прибори на един и повече кораби, което да доведе до много сериозни инциденти, загуби на човешки животи или замърсяване. От проблеми с хакери не са имунизирани и пристанищата. Те могат да станат обект на атаки, които целят източване на информация, което в крайна сметка да донесе сериозни сътресения в бизнеса.

Геополитическият театър също застрашава постоянно корабоплаването. Напрежението от последната година в световен мащаб е сред рисковете за целия сектор. Само за последните месеци миграционните потоци през Средиземно море създадоха значителни проблеми в някои страни. След започване на гражданската война в Сирия, над 207 000 души са преминали морето в търсене на спасение в ЕС и Турция. 600 кораба пък са били отклонени за да окажат съдействие в подобни случаи, според данни на Международната морска организация. Това косвено е довело до огромни разходи и натоварване на спасителните звена.

Не са за подценяване и рисковете в потенциално опасните от пиратство води. "Алианц” отбелязва, че се наблюдава "прехвърляне” на пиратската активност от бреговете на Африка край тези на Азия. Въпреки отчетените добри резултати в борбата срещу пиратството в Сомалия и Гвинейския залив, световната морска индустрия не трябва да го подценява.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 06 Юни 2019
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7374
GBP 2.4796 2.4887 2.2067
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив