28 Септември 2024, 14:21 Днес (0) | Вчера (0)

Баските “суровакаха” с 35 млн. евро Consorcio de Compensacion de Seguros

05 Януари 2007 12:06 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Щетите от взрива на мадридското летище "Барахас" на 30 декември ще бъдат поети от испанския антитерористичен застрахователен пул

Щетите от взрива на мадридското летище "Барахас" на 30 декември са за 35 млн. евро, според данни на испанското правителство.
Те ще бъдат поети от местния антитерористичен застрахователен пул Consorcio de Compensacion de Seguros на основата на данните на оператора на летището – компанията AENA.
AENA съобщи, че е получила над 1 000 иска за нанесени щети върху автомобили, които са се намирали в близост по време на взрива. Властите обаче очакват общият брой на отделните искове да достигне 5 000, като щетите ще са за около 5 млн. евро. Допълнително ще бъдат изплатени други 30 млн. евро, с които да бъдат възстановени унищожените конструкции по летището.
Взривяването в навечерието на новогодишните празници на мощна кола-бомба на мадридското летище "Барахас" на 30 декември сложи край на започналия преди месец мирен процес в Испания. При експлозията в терминал 4 бяха ранени петима души, а други двайсетина са потърсили медицинска помощ. Един човек се води за изчезнал. Бомбата е била с мощност 200 кг тротилов еквивалент, заявиха за ЕПА експерти по антитероризъм. Тя е била заложена във миниван "Рено", спрял на паркинга пред терминала, обслужван от испанския национален превозвач "Иберия". Всички полети на авиокомпанията бяха отменени. Полицията отцепи района и блокира всички пътища наоколо.
Час преди атентата анонимен глас се обадил да предупреди за поставената бомба. Пак той минути след взрива се обадил да заяви, че борещата се за независимост баска сепаратистка организация поема отговорност за атентата. Местното правителство обаче не потвърди, че ЕТА действително е отговорна за атаката. Заради взрива в автономната област Мадрид е въведен план за действие при екстремни ситуации за всички служби по сигурността. Летище "Барахас" бе евакуирано и затворено.
Експлозията на кола-бомба на паркинга на мадридското летище "Барахас" нарушава примирието, което баската сепаратистка организация ЕТА обяви по-рано тази година, и слага точка на мирните преговори, каза испанският министър на вътрешните работи Алфредо Перес Рубалкаба. Правителството осъжда атаката, която прекъсва девет месеца без насилие от страна на ЕТА, заяви Рубалкаба. Краят на примирието с ЕТА е огромен удар за испанския премиер Хосе Луис Родригес Сапатеро, който през юни обяви началото на мирния процес за преодоляване на баския конфликт. Видният социалист е един от горещите защитници на политиката на диалог със сепаратистката организация. Последните седмици нарасна общественият скептицизъм към мирния процес заедно със зачестилите актове на улично насилие в баския регион и агресивната реторика на ЕТА и свързаната с нея политическа партия "Батасуна".
Вълна от протести заля Испания след атентата с колата-бомба на мадридското летище "Барахас". В испанската столица Мадрид бяха отменени новогодишните празненства. Звуковото и светлинното шоу трябваше да започне още по обед. Атентатът срещу международното летище не е избран случайно. През октомври то спечели наградата "Стърлинг" на Кралския институт на британските архитекти за дизайн, изработен от известния Ричард Роджърс. Негови творения са още "Милениум доум" в Лондон и центърът "Помпиду" в Париж.
Наградата, смятана за еквивалент на "Оскар" в архитектурата, носи името на архитекта сър Джеймс Стърлинг, починал през 1992 г. Тя се присъжда на сграда, която е имала най-голям принос към британската архитектура през годината.
След атентатите срещу Световния търговски център в САЩ през 2001 година застрахователните компании изплатиха обезщетения за около $30 млрд., след което американските компании от сектора дълго отказваха да застраховат самолети. В резултат на дълги преговори между застрахователи и превозвачи беше създаден специален фонд - Equitime - специализиран в застраховането срещу терористични рискове. В Германия 16 водещи немски компании от сектора, включително гиганти като Allianz и Munich Re, създадоха пула Extremus Versicherungs, с аналогична дейност на американския Equitime. Във Великобритания действа Pool Re. В Испания фондът Consortio de Compensation de Seguros пое основната тежест по обезщетяването на пострадалите при взривовете от 11 март 2004 година. В края на април 2005 година влязоха в сила новите условия за застраховане на рискове на авиопревозвачите в Европа, след дълги обсъждания в Европейския парламент. Новите правила бяха продиктувани от необходимостта да се въведат единни стандарти за превозвачите от ЕС и трети страни, които летят до европейски дестинации, които да засилят правата на потребителите. Решението на Брюксел доведе до затягане на изискванията към авиокомпаниите по отношение на лимитите за застрахователно покритие. От 1 май тази година компаниите от сектора са задължени да застраховат отговорността си пред пасажерите за SDR250 000 ($ 379 020) за всеки пътник.
Цените са определени в парична единица на Международния валутен фонд (МВФ) - специални права на тираж (SDR). Тази парична единица се превръща в долари съгласно периодичните бюлетини на МВФ за валутните курсове. Левовата равностойност се определя съгласно курса на долара към датата на фактуриране. Новият лимит по застраховане на отговорността за превозван багаж е фиксиран на минимум SDR17 ($ 25.77) за кг., но не по-малко за багажа на всеки пътник от SDR1 000 ($ 1 516).
Съществено се повишават и премиите по застраховането на отговорността пред трети лица. Те се основават на базата на бруто-масата при излитане на всеки самолет или друг въздухоплавателен съд и варират между $ 1.137 млн. (за самолети с тегло под 0.5 т.) до $ 1.061 млрд. (за въздухоплавателни съдове с маса над 500 т). За първи път официална норма става застраховането на забавянето на пътници и/или багаж поради причини, контролирани от превозвача.
Освен това авиопревозвачите трябва да застраховат още "военни" и други свързани с тях рискове - тероризъм, военни конфликти и др. Новите изисквания ще се контролират много сериозно, а що се отнася до т.нар. "военни" рискове - европейските компании сами ще се убедят, че с подкрепата на властите в ЕС значително по-лесно биха организирали подобен "антитерористичен" застрахователен пул.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Септември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7533
GBP 2.4796 2.4887 2.3443
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив