16 Ноември 2024, 06:57 Днес (0) | Вчера (3)

У нас съществува остра криза на кадри в застрахователния бранш

10 Ноември 2006 12:09 INSMARKET по статията работи: 8
A+ A-

Пилотно проучване „Пазарът на кадри в застраховането: състояние и тенденции”, проведено с подкрепата на Асоциацията на българските застрахователи и медийното партньорство на INSURANCE.BG, препоръчва да бъде създадена и въведена единна корпоративна стратегия в областта на човешките ресурси

Съществува криза с кадрите в застраховането. Това е основният извод от пилотно проучване на Ейч Вижън на тема „Пазарът на кадри  в застраховането: състояние и тенденции”, проведено с подкрепата на Асоциацията на българските застрахователи и медийното партньорство на INSURANCE.BG. Подобно допитване у нас се прави за първи път, затова се очаква резултатите от него да бъдат особено полезни за мениджърите, които решават политиките и развитието на човешките ресурси в компаниите от сектора и да намалят текучеството на кадри. Анкетата е проведена в периода 10 октомври - 31 октомври 2006 г. сред всички лицензирани застрахователи от общото и животозастраховането и водещите застрахователни брокери. Участниците в проучването са основно фирми с под 20 служители и с над 100 служители.
 Основният резултат от проучването отразява почти единно мнение – според 90% от запитаните у нас категорично има криза на кадри в застрахователната област.
 Един от основните компенсаторни механизми срещу този процес е желанието на мениджърите да стимулират своите служители. Застрахователите предпочитат да развиват качествата на работещите в компаниите и да им дават възможност за професионално израстване. Това е т.нар. вътрешен подбор, който мотивира и задържа. Обикновено необходимостта от заемане на дадена позиция не се анонсира в медиите, а се търсят първо възможности за повишение или преназначение на служители във фирмата.
Ясно изразен е и подходът с използването на препоръки. Това не е самостоятелна процедура по подбор, но често се използва и успоредно с обявени в медиите или чрез посредническа агенция позиции.
У нас се използва още един метод за намиране на кадри – директната „кражба” на служители от конкуренцията или т.нар. Хедхънтинг. Едва ли за работещите в застрахователния сектор е изненада, че 12% от компаниите използват  този популярен подход. Специфичното при него е това, че привличането на нови кадри не се прави чрез консултантски компании или специализирани в хедхънтинга посредници, а директно от самите застрахователи. В този случай обаче можем да кажем, че принципът „По-евтиното винаги излиза по-скъпо“ е напълно приложим. Подценяването на трудовия посредник крие сериозни рискове от недостиг на информация или изкуствено завишаване на цената, на която се „купува”  звездата от конкуренцията. Проучването показва, че 12% от застрахователите и брокерите използват и в момента услугите на консултантски компании или посреднически агенции. При ясното очертаване на проблем с намирането и задържането на кадри в сектора, вероятно този процент ще се увеличава, още повече, че практиката да се развиват собствените кадри чрез обучение и политики за мотивация означава и използване на външни обучения, тимбилдинги и дори аутсорсване на политиките в областта на човешките ресурси.
26% от участниците в допитването са посочили, имат цял отдел Човешки ресурси. Точно толкова обаче нямат. Ползването на професионално подготвени специалисти помага не само за подбор на служители, а като цяло за разработване на цялостна политика по управление и развитие на човешките ресурси.
 Проучването показва, че най-търсени и най-трудно заемани са позициите на застрахователните агенти, наричани консултанти в някои от компаниите. В повечето случаи това са служители, които работят на процент, а не с твърдо възнаграждение.  Въпреки, че в  анкетите не бе посочен този вид ангажирани в застраховането, на въпроса за най-проблематичните позиции най-често посочвани са именно агентите. Текучеството и непрекъснатото търсене на попълнения за най-ниските позиции определя и високото ниво на текучество за сектора. Според всеки втори, текучеството е около 50%, но според всеки четвърти, то е между 50 и 70%.
 Освен перманентните проблеми с намирането на застрахователни агенти, същинският проблем в кризата с кадри се оказват мениджърите. Задържането на работещите на ръководни позиции обаче е по-добро, в сравнение с това на служителите. 60% от мениджърите остават в компанията за период между 5 и 10 години, докато за служителите продължителността е между 3 и 7 години. Процентът на най-дългосрочно задържане и при тях е  56%.
 Като най-честа причина за смяна на работното място е посочена по-доброто предложение от конкуренцията.
 На въпроса обаче какво могат да предложат компаниите, за да задържат ценните си служители, няма ясно изразен еднозначен отговор. Мотивацията за задържане е комплекс от фактори, в които почти еднаква тежест имат възнаграждение над средното пазарно равнище, възможностите за развитие в компанията, приятната работна среда и мотивираният екип. С почти същият резултат се нарежда и признанието за ролята на политиките в областта на човешките ресурси като фактор за задържане. Системите за възнаграждение са част от цялостната политика по управление и развитие на човешките ресурси. Като самостоятелен мотивиращ фактор обаче, те никога не са достатъчни, дори за мениджърските позиции. При тях  определящ е атрактивният пакет, който включва и редица социални придобивки. Този отговор е посочен от всеки втори, участвал в анкетата. Възможността за участие във вземането на решения за управлението и имиджа на компанията са другите фактори, задържащи за ръководните кадри, посочени от 20 и 18% от отговорилите. Заплащане над средното пазарно ниво е едва на четвърто място с 12%.
 Основните изводи, които се налагат от проучването, произтичат от факта, че повечето компании в застрахователния сектор или нямат, или не прилагат цялостни разработени политики за управление и развитие на човешките ресурси.  Кризата с кадрите по правило започва с влизането на неточните хора в организацията или с т.нар. грешки при подбора.
 Препоръката, която може да бъде направена, е да бъде създадена и въведена единна корпоративна стратегия в областта на човешките ресурси, която би била един от най-адекватните пътища за излизане от кризата в сектора. Липсата на специализиран отдел Човешки ресурси в дружествата може да бъде компенсиран с аутсорсване на политиките в областта на човешките ресурси. Почти половината от фирмите в сектора нямат въвеждаща програма за новоназначени служители и не назначават дори ментор. Тенденцията за „кражба” на чужди мениджъри не е решение на проблема с ръководните позиции. В същото време хедхънтингът като техника за набавяне на мениджъри може да придобие по-широко разпространение и да задълбочи проблема. Повече от половината компании в сектора не провеждат атестация на своите служители и мениджъри. 4% изобщо не виждат смисъл в това. За преодоляване на проблема с текучеството и повишаване качеството на съществуващите кадри, въвеждането на системи и процедури за оценка ще бъде решаващ фактор. Ако се запази тенденцията най-честата практика за търсене на хора за нови позиции да е за развитие на служителите и вътрешен подбор, атестацията ще е ключовият подход. В противен случай, изборът кой и как да бъде повишен или натоварен с нови отговорности ще е субективен и ще има обратен ефект. За преодоляване на кризата с кадри в дългосрочен план е необходимо използването на различни видове обучения, включително за меки и лидерски умения.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

У нас, съществува дефицит на всякакъв вид кадри! Като се започне от политици и бизнесмени, та се стигне до метачи на улиците.
Първите (наличните в момента), не знаят как да работят, но знаят как да харчат - от там, не знаят какво търсят и не знаят какво намират, а после са недоволни от това което са намерили!
Ми то е нужна компетентност, за да знаеш какво си намерил и какво ти трябва, а не ори-мели-яш или veni-vidi-vici.
Последните, не искат да работят, защото просто няма смисъл, с оглед на парите които ще получат за работата си!
Изход:
-първите да спрат, толкова да харчат и да вземат от някъде да се научат да мислят, щото тя работата с мислене става, а когато почнат и да плащат толкова, колкото харчат, може и да си намерят специалисти, ама пак трябва мислене, пък да мислим можем тези които вече не ни искат на работа(понеже знаем и можем!?), а не тези на които им се иска да знаят и могат!
#1 | от Кирил | преди
Излязоха наяве някои истини, особено за хънтването. Да видим какви мерки ще вземат самите шефове в застрахователните дружества.
#2 | от Dik | преди
Nqmam ni6to protiv da stana obekt na xentungtin stiga zapla6taneto da si stryva!!!!!!!!!!!
#3 | от SHERI | преди
Абсолютно точни изводи! Не само че няма политики, но и няма разбиране за това даже в големи и чужди компании, коиито уж внасят ноу-хау. В повечете случаи обучение значи да ти обяснят продуктите. А понеже няма достатъчно мениджъри,дават луди пари на непеподходящи хора.Омагьосан кръг.
#4 | от НИКОЛАЙ | преди
Kiki- Страхотна шуробаджанащина е навсякъде, най вече в "ОРЕЛ". Ако ще и извънземни да ги купят няма да станат по-добре, докато не изгонят династиите от там.
#5 | от анонимен | преди
:) познавам ги всичките "донйовци" я ги питайте колко пари им е заплатата, как започват да гледат на хората завършили в чужбина, как гледат когато ниякой им покаже че е на ти с това какво става по света на тема застраховане.... Пазят си мястото, подливат вода и ти предлагат 1000 лева заплата + обещания за нещо неясно и евентуално.... МЕРСИ.
Защо не ги пратят изпълнителните директори на изпити? Дайте им по една задачка на тях, да изтраскаме крушата малко :). Да видим кой как си е взел дипломата :) Аз моята съм си я взел с под начелото и за това знам колко струвам, но се отказах от сектора именно защото ми писна само едни и същи муцуни да се правят на разбирачи. Освободете го тоя пазар и дайте възможност на новата свежа кръв да им покаже за какво става на въпрос :)))
Айде със здраве
#6 | от Boby | преди
Не знам BOBY каква диплома си взел, но ако видиш колко правописни грешки си направил .....
#7 | от Kufte | преди
Пак търсим под вола теле.точно тази шуробаджанащина ме плаши.защото ръководни или не до там места се заемат от хора без ценз и образование които нямат идея за какво иде реч но са хора на тоя или оня в ръководството на компаниите. а кой ще им върши работата и на какво ниво си е друг проблем
#8 | от ЕДИН | преди
Валидни за 16:10 15 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8568
GBP 2.4796 2.4887 2.3519
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив