Пилотно проучване „Пазарът на кадри в застраховането: състояние и тенденции”, проведено с подкрепата на Асоциацията на българските застрахователи и медийното партньорство на INSURANCE.BG, препоръчва да бъде създадена и въведена единна корпоративна стратегия в областта на човешките ресурси
Съществува криза с кадрите в застраховането. Това е основният извод от пилотно проучване на Ейч Вижън на тема „Пазарът на кадри в застраховането: състояние и тенденции”, проведено с
подкрепата на Асоциацията на българските застрахователи и медийното партньорство на INSURANCE.BG. Подобно допитване у нас се прави за първи път, затова се очаква резултатите от него да бъдат
особено полезни за мениджърите, които решават политиките и развитието на човешките ресурси в компаниите от сектора и да намалят текучеството на кадри. Анкетата е проведена в периода 10 октомври -
31 октомври 2006 г. сред всички лицензирани застрахователи от общото и животозастраховането и водещите застрахователни брокери. Участниците в проучването са основно фирми с под 20 служители и с над
100 служители.
Основният резултат от проучването отразява почти единно мнение – според 90% от запитаните у нас категорично има криза на кадри в застрахователната област.
Един от основните компенсаторни механизми срещу този процес е желанието на мениджърите да стимулират своите служители. Застрахователите предпочитат да развиват качествата на работещите в
компаниите и да им дават възможност за професионално израстване. Това е т.нар. вътрешен подбор, който мотивира и задържа. Обикновено необходимостта от заемане на дадена позиция не се анонсира в
медиите, а се търсят първо възможности за повишение или преназначение на служители във фирмата.
Ясно изразен е и подходът с използването на препоръки. Това не е самостоятелна процедура по подбор, но често се използва и успоредно с обявени в медиите или чрез посредническа агенция
позиции.
У нас се използва още един метод за намиране на кадри – директната „кражба” на служители от конкуренцията или т.нар. Хедхънтинг. Едва ли за работещите в застрахователния сектор е изненада, че 12%
от компаниите използват този популярен подход. Специфичното при него е това, че привличането на нови кадри не се прави чрез консултантски компании или специализирани в хедхънтинга посредници,
а директно от самите застрахователи. В този случай обаче можем да кажем, че принципът „По-евтиното винаги излиза по-скъпо“ е напълно приложим. Подценяването на трудовия посредник крие сериозни
рискове от недостиг на информация или изкуствено завишаване на цената, на която се „купува” звездата от конкуренцията. Проучването показва, че 12% от застрахователите и брокерите използват и
в момента услугите на консултантски компании или посреднически агенции. При ясното очертаване на проблем с намирането и задържането на кадри в сектора, вероятно този процент ще се увеличава, още
повече, че практиката да се развиват собствените кадри чрез обучение и политики за мотивация означава и използване на външни обучения, тимбилдинги и дори аутсорсване на политиките в областта на
човешките ресурси.
26% от участниците в допитването са посочили, имат цял отдел Човешки ресурси. Точно толкова обаче нямат. Ползването на професионално подготвени специалисти помага не само за подбор на служители, а
като цяло за разработване на цялостна политика по управление и развитие на човешките ресурси.
Проучването показва, че най-търсени и най-трудно заемани са позициите на застрахователните агенти, наричани консултанти в някои от компаниите. В повечето случаи това са служители, които
работят на процент, а не с твърдо възнаграждение. Въпреки, че в анкетите не бе посочен този вид ангажирани в застраховането, на въпроса за най-проблематичните позиции най-често
посочвани са именно агентите. Текучеството и непрекъснатото търсене на попълнения за най-ниските позиции определя и високото ниво на текучество за сектора. Според всеки втори, текучеството е около
50%, но според всеки четвърти, то е между 50 и 70%.
Освен перманентните проблеми с намирането на застрахователни агенти, същинският проблем в кризата с кадри се оказват мениджърите. Задържането на работещите на ръководни позиции обаче е
по-добро, в сравнение с това на служителите. 60% от мениджърите остават в компанията за период между 5 и 10 години, докато за служителите продължителността е между 3 и 7 години. Процентът на
най-дългосрочно задържане и при тях е 56%.
Като най-честа причина за смяна на работното място е посочена по-доброто предложение от конкуренцията.
На въпроса обаче какво могат да предложат компаниите, за да задържат ценните си служители, няма ясно изразен еднозначен отговор. Мотивацията за задържане е комплекс от фактори, в които почти
еднаква тежест имат възнаграждение над средното пазарно равнище, възможностите за развитие в компанията, приятната работна среда и мотивираният екип. С почти същият резултат се нарежда и
признанието за ролята на политиките в областта на човешките ресурси като фактор за задържане. Системите за възнаграждение са част от цялостната политика по управление и развитие на човешките
ресурси. Като самостоятелен мотивиращ фактор обаче, те никога не са достатъчни, дори за мениджърските позиции. При тях определящ е атрактивният пакет, който включва и редица социални
придобивки. Този отговор е посочен от всеки втори, участвал в анкетата. Възможността за участие във вземането на решения за управлението и имиджа на компанията са другите фактори, задържащи за
ръководните кадри, посочени от 20 и 18% от отговорилите. Заплащане над средното пазарно ниво е едва на четвърто място с 12%.
Основните изводи, които се налагат от проучването, произтичат от факта, че повечето компании в застрахователния сектор или нямат, или не прилагат цялостни разработени политики за управление и
развитие на човешките ресурси. Кризата с кадрите по правило започва с влизането на неточните хора в организацията или с т.нар. грешки при подбора.
Препоръката, която може да бъде направена, е да бъде създадена и въведена единна корпоративна стратегия в областта на човешките ресурси, която би била един от най-адекватните пътища за
излизане от кризата в сектора. Липсата на специализиран отдел Човешки ресурси в дружествата може да бъде компенсиран с аутсорсване на политиките в областта на човешките ресурси. Почти половината от
фирмите в сектора нямат въвеждаща програма за новоназначени служители и не назначават дори ментор. Тенденцията за „кражба” на чужди мениджъри не е решение на проблема с ръководните позиции. В
същото време хедхънтингът като техника за набавяне на мениджъри може да придобие по-широко разпространение и да задълбочи проблема. Повече от половината компании в сектора не провеждат атестация на
своите служители и мениджъри. 4% изобщо не виждат смисъл в това. За преодоляване на проблема с текучеството и повишаване качеството на съществуващите кадри, въвеждането на системи и процедури за
оценка ще бъде решаващ фактор. Ако се запази тенденцията най-честата практика за търсене на хора за нови позиции да е за развитие на служителите и вътрешен подбор, атестацията ще е ключовият
подход. В противен случай, изборът кой и как да бъде повишен или натоварен с нови отговорности ще е субективен и ще има обратен ефект. За преодоляване на кризата с кадри в дългосрочен план е
необходимо използването на различни видове обучения, включително за меки и лидерски умения.
Първите (наличните в момента), не знаят как да работят, но знаят как да харчат - от там, не знаят какво търсят и не знаят какво намират, а после са недоволни от това което са намерили!
Ми то е нужна компетентност, за да знаеш какво си намерил и какво ти трябва, а не ори-мели-яш или veni-vidi-vici.
Последните, не искат да работят, защото просто няма смисъл, с оглед на парите които ще получат за работата си!
Изход:
-първите да спрат, толкова да харчат и да вземат от някъде да се научат да мислят, щото тя работата с мислене става, а когато почнат и да плащат толкова, колкото харчат, може и да си намерят специалисти, ама пак трябва мислене, пък да мислим можем тези които вече не ни искат на работа(понеже знаем и можем!?), а не тези на които им се иска да знаят и могат!
Защо не ги пратят изпълнителните директори на изпити? Дайте им по една задачка на тях, да изтраскаме крушата малко :). Да видим кой как си е взел дипломата :) Аз моята съм си я взел с под начелото и за това знам колко струвам, но се отказах от сектора именно защото ми писна само едни и същи муцуни да се правят на разбирачи. Освободете го тоя пазар и дайте възможност на новата свежа кръв да им покаже за какво става на въпрос :)))
Айде със здраве