Новинарската индустрия трябва да измисли нов икономически модел, който да накара консуматорите да плащат за цифровото съдържание
Преди десет години, когато новинарските интернет сайтовете започнаха да привличат вниманието, надеждата бе, че появата на новата интерактивна медия ще доведе до по-широко и задълбочено отразяване
на информацията и че в сравнение с нея традиционните вестници ще изглеждат банални и повърхностни. Тези надежди не се оправдаха.
Според годишния доклад на Проекта за съвършенство в журналистиката, съвременните новинарски сайтовете са погълнали предшествениците си, заменяйки сухите репортажи с текстове за знаменитости и с
информации от ограничено местно значение, което често означава, че важните събития на епохата са подценявани, а понякога и напълно игнорирани. В същото време новинарските организации, които таят
надеждата, че online медиите един ден ще компенсират намаляването на реклами и абонати, вероятно ще бъдат разочаровани. Растежът в online рекламите се забавя и "вече съществуват сериозни съмнения
дали този растеж може да стимулира и новинарската страна на бизнеса", се казва в проучването. Според доклада новинарската индустрия трябва да измисли нов икономически модел, който да накара
консуматорите да плащат за цифровото съдържание. Лансира се идеята новинарските организации да се влеят в консорциуми, които да наложат на интернет доставчиците и на сайтовете за новини суми за
даване на лиценз за съдържанието.
Днес повечето интернет сайтове за новини и блогове (weblogs) са основани на фактологичната журналистика, представена във вестниците, дори и когато конкурират икономическия модел, който позволява на
вестниците да посветят ресурсите си на традиционното събиране на новини. Аудиторията на вестниците е намаляла с 5,2% от 2000 г. - в момента едва 124 милиона души в САЩ редовно посягат към
вестниците за информация. Единствения сектор в печатна форма, който изглежда, че нарушава тенденцията, продължава да бъде етническата преса, и по-специално испаноезичните издания в САЩ. За
последната посочена година, 2005-а, доларите за реклама, похарчени в издания на испански език, са нараснали с 4,6 процента, а годишните приходи на тези издания от заможни национални рекламодатели
се е удвоил.
В доклада от близо 700 страници все пак има и някои добри новини за новинарската индустрия. Изследването показва, че мнозина от бързо нарастващата маса потребители на безжичен интернет са
по-склонни да си набавят новини он-лайн, отколкото онези, които влизат в мрежата по традиционен начин. В доклада се посочва, че една трета от всички възрастни в САЩ, ползващи интернет, се включват
в мрежата посредством безжична връзка, и че близо половината, 46%, от всички потребители на безжичен интернет влизат вътре, за да четат новини. "Тези, които използват мобилни устройства, за да
четат новини, са ценни клиенти, с които може да се започне и би било смислено да се осигури съдържание, оптимизирано за тези устройства", твърди авторът на доклада Джон Хориган.
"Това също така ще предложи по-добра стратегия да се привлече вниманието на по-младите хора, които новинарската индустрията толкова силно иска да привлече", посочва той.
Докладът оценява, че съкратените работни места в нюзрумовете през 2006 г. са достигнали 1000, увеличавайки се след относнително по-незначителни намаления през предходните две години. Изчислено е,
че броят на хората на журналистическа работа в САЩ е намалял с 4000, което се равнява на 6,5 процента, от 2000 г. насам, като броят на работещите журналисти и редактори вече се изчислява на
по-малко от 60 000 души.