Акцизът на автогаза се вдига най-много, за да се намали потреблението му
Въпрос: Госпожо Елкова, от 2004 г. данък печалба пада на 19,5%. Как ще се отрази това на бюджета и бизнеса?
Людмила Елкова: Намаляването на ставката на корпоративния данък през 2004 г. от 23,5 на 19,5 на сто ще доведе до намаление на бюджетните приходи с около 150 млн. лева. Тези парични средства ще останат у бизнеса. Първите конкретни отзиви вече дойдоха от Русе. Там 18 предприятия заявиха, че ще разкрият 1000 нови работни места заради намаляването на корпоративния данък. Това е търсеният от нас ефект.
Въпрос: Какви други промени в облагането на фирмите предлага МФ, които ще облекчат бизнеса?
Людмила Елкова: Принципно се предвижда намаляване на ставката на корпоративния данък и през 2005 г. Дава се възможност за намаляване на авансовата вноска на корпоративния данък още от началото на годината вместо от 1 април, както беше досега. Предлагаме по-облекчен режим по отношение на пренасяне на загубите от минали години до размера на облагаемата печалба вместо до размера на положителния финансов резултат. Предложена е методика за разграничаване на разходите за колите, когато се използват едновременно за основната дейност и за управлението. С данък от 20% ще се облагат само разходите, направени за автомобилите при използването им за административно-управленска дейност. Създават се и реални възможности за провеждане на социална политика от страна на работодателя спрямо работниците. Например въвежда се по-благоприятно данъчно третиране на разходите за транспорт на персонала до работното място. Този разход няма да се облага. Единственото условие е при превоза на работниците да не се използват коли, т.е. трябва да се ползват транспортни средства с повече от 8+1 седящи места. Не на последно място от 2004 г. периферните устройства към компютрите - като принтерите например, ще могат да бъдат амортизирани с 50 на сто годишно за данъчни цели.
Въпрос: От БТПП настояват да се съкрати срокът за връщане на ДДС. Защо МФ не предлага такова намаление, възможно ли е това да стане от 2005 г.?
Людмила Елкова: Амбициите на МФ да се въведе единна информационна система в данъчната администрация, за да има реална практическа възможност да се намали срокът за възстановяване на данъка. Реформата в данъчната администрация стартира вече с пилотния проект за Национална агенция по приходите в Бургас. Очаква се новата администрация да заработи ефективно след 2005 г.
Въпрос: Защо точно сега се вдигат акцизите за цигарите и как това ще се отрази на цените им?
Людмила Елкова: Повишението се прави в настоящия момент заради поетите ангажименти пред Европейската комисия във връзка с преговорната глава "Данъчна политика". Според тях през 2004 г. акцизът на най-продаваната марка цигари трябва да достигне 48,7% от продажната цена. С предложените от МФ ставки този ангажимент е изпълнен. По разчети на МФ очакваното увеличение на цените на цигарите ще е следното: "Виктори" - 28%, "Арда" с филтър - 21%, "Шипка" с филтър - 22%, "Арда" и "Шипка" без филтър - 24%, Marlboro - 22%. Разчетите, които споменах, са правени при прогнозно увеличение на цена на производителите или вносителите от 6,57%.
Въпрос: Как предлаганото увеличение на акцизите на горивата ще се отрази върху цената им?
Людмила Елкова: Освен трансформацията на пътни и екотакси в акциз се предвижда увеличение на акциза за горивата. Точните цифри са: бензин - с 48-50 лв. на тон, газьол - с 60-62 лв. на тон, пропан-бутан - със 100 лв. на тон. При равни други условия цените ще се покачат съответно 3,9% за бензин, 6,2% за газьол и 12,1% за пропан-бутан. По разчети на МФ потреблението ще се свие съответно с 3,4% за бензин и дизел и 11,2% за пропан-бутана.
Въпрос: Носи се слух, че значителното вдигане на акциза за пропан-бутана е по искане на производителите на бензин. Какви са аргументите им и как това ще се отрази на потреблението на горива в страната?
Людмила Елкова: Предложението за по-голямо увеличение на цената на пропан-бутана е направено във връзка със запазване на структурата на потребление на горивата. Според разчетите на МФ, за да се изравни цената за пробег на 100 км от автомобил на бензин с автомобил на газ, размерът на акциза трябва да е около 500 лв. на тон. Докато предложението на министерството е акцизът за пропан-бутана да бъде вдигнат до 360 лв. на 1000 л. Трябва да се има предвид, че ниските акцизни ставки за газта изкривяват търсенето в посока на пропан-бутана, което оказва негативно влияние върху българските производители на бензин и дизел. Нека не забравяме, че в България между 85 и 90% от потреблението на пропан-бутан е за гориво за двигатели. Това е далеч от европейската практика, където едва 15% от потреблението на газ е за автомобили.
Въпрос: Ако догодина се въведат винетките, ще отпадне ли единият данък за камионите?
Людмила Елкова: Предвидено е след въвеждането на винетната система от 1 януари 2004 г. да се запази единствено пътният данък за леките автомобили. Това се прави, защото винетките за колите ще се въведат от 2005 г. За останалите превозни средства от следващата година пътният данък ще бъде отменен. Същевременно е предвидена промяна по отношение на определяне на размера на имуществения данък. Към настоящия момент той се изчислява по различен начин - абсолютна сума в левове на товароносимост. Предложено е данъкът за превозните средства, за които се въвеждат винетки, да се изчислява в левове на започнат тон от общото тегло.
Въпрос: Имате ли разчети колко налози се плащат годишно за среден клас камион или кола - пътен данък, данък за собственост, винетки, задължителна застраховка, разрешителни, акцизи за бензина при среден пробег?
Людмила Елкова: Не е от компетентността на МФ да прави разчети за винетките и задължителните застраховки и разрешителни. По отношение на данъците, за един товарен автомобил над 12 тона се дължи средно данък върху превозните средства около 90 лв. и пътен данък 170 лв. или сумарната тежест е 260 лв. за година.
Въпрос: Първоначалната идея на МФ беше необлагаемият минимум за доходите на хората да се вдигне на 120 лв., но след това беше решено и през 2004 г. да остане прагът от 110 лв. Колко пари ще загуби бюджетът, ако действително прагът се вдигне?
Людмила Елкова: Ако необлагаемият минимум се вдигне от сегашните 110 лв. на 120 лв. месечно, загубите за бюджета ще са в размер на 36,8 млн. лв.
Въпрос: Ако необлагаемият минимум се вдигне на 120 лв. колко данъци ще спестят хората със заплата 150 лв., 250 лв. и 500 лв.?
Людмила Елкова: При необлагаем минимум от 120 лв. месечният дължим данък ще се намали с 1,50 лв. и при трите варианта за заплати. Годишно спестените данъци ще са 18 лв.
Въпрос: От 2005 г. ще има изцяло нов закон за облагане на доходите. Предвижда ли се тогава да се въведе семейното облагане?
Людмила Елкова: Новият закон е свързан основно със стартирането на Националната агенция по приходите. В него се предвижда да бъдат уеднаквени сроковете за деклариране на данъци и осигуровки. Ще се изравнят и основите за облагане с данъци и осигуровки. На настоящия етап не се предвижда въвеждане на семейно подоходно облагане.