Мобилните оператори могат да издържат цена на разговора 5 стотинки на минута, заяви Павел Велчев, директор отдел "Регулации в" БТК Груп
В края на януари Европейската Комисия отправи препоръки към Комисията за регулиране на съобщенията за по-бързо намаляване на цените на едро и незабавно изравняване на тарифите за разговори
от фиксиран към мобилен и мобилен към мобилен оператор. Господин Велчев, какви са очакванията ви във връзка с това решение?
Очакванията на БТК са това решение да доведе до премахване на дискриминационното третиране на абонатите на фиксирани мрежи и на мобилни мрежи. Подобно неравнопоставено третиране към този момент е
налице единствено в България. Преди 12-13 години, когато стартираха мобилните оператори, бе възприет подход те да бъдат подпомогнати от фиксирания бизнес и цените на едро между фиксирани и мобилни
мрежи да бъдат различни. Кои цени са цени на едро? Това са цените, които се плащат на минута между различните оператори. За пример, ако абонат звъни от фиксирана на мобилна мрежа, цената, която
фиксираният оператор трябва да плати на мобилния в момента е 29 стотинки, а цената, която мобилният оператор трябва да плати на фиксирания при обратния разговор, е 6 стотинки. Тоест, пет към
1. Виждате за каква сериозна разлика става дума! Та преди 12-13 години това е било обосновано - все пак тогава мобилните мрежи тъкмо са стартирали своя бизнес. В момента се наблюдава бум на
мобилната технология и нещата са противоположни - мобилният бизнес е по-развит от фиксирания.
По тази причина ЕК иска редуциране на тези цени на едро - както между фиксирани и мобилни мрежи, така и между самите мобилни мрежи. Целта е една - намаляване на крайната клиентска цена.
Когато се намалят цените на едро, операторите предлагат по-ниски цени на дребно, защото разходът, който плаща съответният оператор, е по-нисък и той може да си позволи да предложи по-изгодни цени
на крайните си клиенти.
Още през 2000 г. у нас съществуваше правна възможност да започне поетапно намаляване на цените на едро в мобилните мрежи. По различни причини - исторически, липса на воля и други - това не се
случи, въпреки инициативите на БТК и на различните потребителски организации. Така по вина на регулатора големите мобилни оператори бяха в регулаторна ваканция. Те работеха при пълна липса на
каквато и да е регулация и така формираха печалби, доста надвишаващи печалбата в един нормален бизнес. В една конкурентна среда би следвало играчите да работят при еднакви условия. В
последните няколко години поради субсидирането на мобилните мрежи трафикът към фиксираните мрежи намаля.
От друга страна цените и между мобилните мрежи също са много високи и това доведе до затваряне на операторите в една мрежа от няколко милиона абонати, където цената помежду им е доста евтина
заради ниските разходи за самия оператор. Затова в момента е нормална гледка по улиците да вървят хора с по три телефона - изключително изгодно е да говориш вътре в мрежата и изключително неизгодно
- вън от нея. Това препятства конкуренцията, а по-малкият оператор ( в случая Вивател) страда от това. Второ, това е минус за потребителя. Затова ЕК неколкократно поиска намаляване на тези цени.
Доволни сме от последното решение, защото ако в следващата година и половина цените не бъдат намалени, след това почти няма да има фиксиран трафик, а третият мобилен оператор ще си остане със 7-9%
пазарен дял. Това е реалността. Ако преди години картината е била различна, сега фиксираният пазар заема 30%, а мобилният - 70 на сто и правната рамка и действията на регулатора допринасят да
бъде субсидиран мобилният бизнес. Затова ЕК се произнесе, че е дискриминационно да има разлика между цените на едро между мобилните мрежи от фиксирани към мобилни, защото дискриминирането на
трафика по неговия произход е незаконно.
Кога очаквате решението на ЕК да бъде приложено у нас?
Отлагането на изравняването на цените е незаконно и от това отлагане възниква право на иск - както от страна на операторите, така и от страна на клиентите. Освен това цените трябва да бъдат
намалени много по-сериозно и то не след време. Ако КРС предвижда в средата на 2010 г. цените да бъдат 15 стотинки, в много европейски страни те и в момента са много по-ниски. Надяваме се, че в
светлината на изричното си задължение по Закона за електронните съобщения, КРС ще се съобрази с препоръките на ЕК и ще ги приложи в максимално кратък срок. Тоест, до 2 седмици. Убедени сме, че
подобно решение на КРС ще създаде условия за ефективна конкуренция в телеком сектора у нас и ще изиграе съществена роля за подобряване благосъстоянието на българския гражданин и бизнеса.
Каква минимална цена могат да издържат мобилните оператори?
Според мен, реалните разходи са много ниски. Не би следвало да има голяма разлика в цените за свързване с фиксирани и с мобилни мрежи. Щом цената за фиксирани мрежи може да е 2-3 стотинки, не
виждам причина в мобилните да не може да бъде такава. Ако цената е 5 стотинки, това е нормална цена, която може да съществува. Наистина, компаниите имат инвестиции, но те са направени преди доста
години и в голямата си част са върнати.
От корпоративна гледна точна намаляването на цените ще раздвижи пазара най-вече за вас.
По-общо казано, ще раздвижи пазара за фиксирането мрежи, защото не само ние имаме такава. Има и други оператори на фиксирания пазар, които в момента са задушени, тъй като не могат да се конкурират
с мобилните оператори. Решението на ЕК ще намали цените, но ще увеличи трафика, а то, от своя страна, ще позволи на операторите да предложат допълнителни услуги на клиентите си. Нормално е Вивател
(като трети оператор) да се стреми към пазарен дял от около 15% до две години. Но без намаляване на цените на пазар, където има пенетрация на сим карти от около 130% на глава от населението, ще
бъде сложно гоненето на голям пазарен дял.
Мобилните оператори ви обвиниха в нелоялна конкуренция, тъй като предлагате свързано фиксирани и мобилни услуги. Какъв е Вашият отговор?
За мен е нелогично, тъй като именно Мобилтел спечели преди около 2 години дело във ВАС срещу КРС фиксираната и мобилната му мрежа да не бъдат в две дружества. Именно на базата на това дело КРС
разреши на БТК да слее двете си дружества. И Мобилтел, и Глобул имат и мобилни, и фиксирани мрежи. Странно е да се твърди, че за един играч всичко е забранено, а за другите е разрешено.
Мобилтел е най-големият играч у нас и държи над 40% от телекомуникационния пазар в страната (и тук не става дума само за мобилния пазар).
Каква прогноза може да се направи за фиксирания пазар - ще отмре ли?
Това много зависи от политиката на регулатора. Ако продължават опитите за субсидиране само на мобилния бизнес, нормално е фиксираният да се свива. Неслучайно само БТК е единственият в момента
регулиран оператор, защото всяко увеличение минава през КРС, а за всяко намаление трябва да доказваме всеки разход. Ако КРС се съобрази с ЕК, смятам, че фиксираната технология няма да отмре, дори
напротив - тя може да бъде атрактивна както за бизнеса, така и за крайния потребител.
Как е в Европа?
Също има намаление на фиксираните абонати, но никъде не е с такива темпове, като у нас.
Още един елемент в цялата картина е преносимостта на мобилните номера.
Това трябваше да се случи отдавна, но и досега не работи ефективно поради подхода, който е избран. Процесът е доста сложен и продължителен за потребителя и дори да бъде финализиран, т.е. дори
мобилният номер да е прехвърлен, на практика не работи ефективно. Защо? Сега клиентът първо отива при оператора, който в момента го обслужва, плаща си сметката и, ако има обвързващ договор, плаща и
неустойка по него. В рамките на 3 дни му се издава разрешение. Клиентът взема това разрешение и с него отива при другия оператор, който от своя страна също прави справка. Накрая, след като успешно
е прехвърлил номера си, всеки път, когато някой му звънне, преди да се свърже с него, абонатът чува автоматично съобщение от около десетина секунди, което всеки път му напомня, че
нашият герой си е сменил оператора. Всеки може да изтърпи това съобщение веднъж-два-три пъти, но при следващи разговори ще предпочете да затвори телефона. Тоест, така формирана, процедурата
явно не работи, а това е безплодно за всички. Надяваме се ЕК да се намеси. Два са елементите, които подпомагат конкуренцията: преносимостта на номерата и ниските цени на разговорите.
Как може да се разреши въпросът с преносимостта?
И мобилната, и фиксираната преносимост могат да се разрешат много бързо чрез услугата "на едно гише". Клиентът си заявява
желанието на едно място, а двата оператора помежду си уреждат прехвърлянето. Теоретично, ако КРС издаде съответните указания, въпросът може да се разреши още утре. Но в реалистичен план се
надявам от месец март промяната да се състои и поне съобщението да го няма.
Как очаквате кризата да повлияе на телекомуникационния пазар?
Ами, хората ще пътуват по-малко, но ще говорят повече. Това, разбира се, в рамките на шегата. Нормално е в условията на криза хората да се въздържат от разходи във всяко едно направление. Те
ще оптимизират разговорите си, но няма да спрат да говорът. Но не мисля, че ще има рязък спад на трафика в рамките на тази година. Но ако кризата продължи през цялата 2009-та, през
следващата 2010-та ще има промяна на цялостната картина на пазара - не само телекомуникационния, а изобщо.
Какво предвиждате през тази година като развитие на услугите?
Имаме идея за много нови услуги, базирани както върху АDSL-технологията, така и върху други технологии. Считам, че ще има развитие на интернет пазара. Ще влагаме и в съдържание, а не само в
свързаност.
Какъв пазарен дял имате на интернет услугите?
Около 25%. У нас, за съжаление, голяма част от интернет пазара е в сивия сектор.
Каква част от този пазар се държи от сивата икономика?
Не по-малко от 30% е делът на сивия сектор в интернет услугите.
Мислите ли, че има място в малка страна като България за нов 4-ти оператор.
Чисто търговски ще му бъде изключително трудно. Мисля обаче, че бъдещето е на виртуалните оператори, т.нар. MVNO (Mobile Virtual Network Operator – оператор на виртуална мобилна мрежа).
АА