15 Ноември 2024, 16:45 Днес (3) | Вчера (5)

Основната ни цел е печалба от застраховането

19 Декември 2009 14:07 INSMARKET по статията работи: 2
A+ A-

Не е изключено големите неимуществени щети по "Гражданска отговорност" да потопят някоя компания - Радослав Диков, изпълнителен директор на ЗК "Български имоти"

Господин Диков, Комисията за финансов надзор оповести финансовите резултати на бранша към октомври. Как ще коментирате постигнатото от "Български имоти" отвъд цифрите?
Компанията постигна сериозен успех на фона на финансовата криза, както и на фона на загубите за целия застрахователен пазар. Както знаете, към деветмесечието (защото тогава резултатит могат да бъдат ползвани като по-добра база за сравнение) застраховката "Каско" отчита 51 млн. лв. по-малко в сравнение с аналогичния период на 2008 година. Сериозен е спадът в премийния приход и по имуществените застраховки. В същото време "Български имоти" има 23% ръст, което се изразява в 7 млн.лв. повече премии. Успехът ни се дължи както на организацията на работа, така и на вижданията на мениджмънта за развитие на бизнеса. Според мен, краят на годината ще бъде още по-интересен заради кампанията "Гражданска отговорност". Основният въпрос пред нас вече не е да имаме темп на растеж или висок премиен приход. Нашят акционер - "Виена Иншурънг Груп", постави като основен приоритет печалба от застраховане. Ето защо цялата организация на работата ни е фокусирана върху целта.

Как оценявате тазгодишната кампания "Гражданска отговорност"?
Както и през всяка предишна година - дъмпинг на цените, несъобразяване с основни застрахователни правила от страна на едни и същи дружества. За съжаление, те влияят негативно на всички останали компании и сриват доверието в бранша. Обяснимо е желанието им за привличане на свеж финансов ресурс - "Гражданската отговорност" е единствената застраховка, която има 31 млн. лева в повече в сравнение с м.г. и тя стабилизира общия ръст на пазара. Поради това някои от дружествата са предприели доста сериозно понижаване на цените и даване на много големи отстъпки в премиите. Но това е дългоопашат бизнес  и щетите рано или късно ще се появят. А те са в доста сериозни размери - специално по неимуществените щети  вече става практика да се плащат по около 100-150 хиляди лева, докато преди 2-3 години за същите случаи се плащаше по 20-30 хиляди лева. Виждате колко сериозна е опасността за финансовата стабилност на тези компании, които  записват толкова много застраховки. Не е изключено, ако се продължава по същия начин с дъмпингиране на цените, тези големи неимуществени щети да потопят някое дружество. 

Какъв е ръстът на щетимостта при вас?
Ръст има, но той не е толкова значителен - около 10%. При изплатените обезщетения обаче ръстът е около 30%. Нараства и броят на щетите от чужбина и очакванията са, че тази тенденция ще се засили.

Откъде се предявават най-много щети?
Гърция, Италия, Испания и Германия.

Доскоро "Български имоти" се славеше с това, че предлага най-ниските тарифи по "Гражданска отговорност"...
Такава бе политиката на предишното раководство, чиято цел бе да се постигнат заложени темпове на растеж. Благодарение на премийния приход "Български имоти" се придвижи напред в класацията, но разчетите показаха, че техническият резултат на компанията не е добър, което се дължи именно на резултатите от тази застраховка. Знаете колко строго Надзорът следи резерва за предстоящи плащания за щети, които не са рапортувани на застрахователя, но са се случили. В тази ситуация, както и в резултат на настъпилата финансова криза, приоритетите на акционерите се промениха и ние преосмислихме политиката за предлагане на едни от най-ниските цени по застраховка "Гражданска отговорност".  В момента компанията провежда политика за предлагане на такива тарифи, които покриват риска на компанията. С други думи, "Български имоти" предлага премии, които са достатъчни за носене на риска. Не на последно място, нашите тарифи са на 8-мо или 9-то място от предлаганите на пазара за най-масовия клас автомобили. При леките автомобили са концентрирани около 78% от всички застраховки на МПС-та, а от тях около 75% принадлежат на масовия клас, така че, смятам, нашата компания е позиционирана изключително рационално.  

Кризата преструктурира не само конкретни продукти, но изобщо портфейлите на компаниите. Какъв е Вашият отговор на новите финансови реалности, като се има предвид, че 93% от бизнеса на "Български имоти" е автомобилен?
Предприехме редица действия с оглед на новите реалности. Идеята е да насочим вниманието си както към определени клиенти, така и към определени канали на продажба. Смятам, че досега на пазара не е имало на такъв подход, какъвто предлагаме ние.
Една от новостите е пускането на пазара на иновативни продукти,  различни от останалите дружества, както по посока на автозастраховането, така и на другите продуктови класове.  Анализите ни показаха, че чрез новите продукти можем да изключим рисковете, които не вълнуват клиента, и да акцентираме върху покритията, които са интересни за него. В същото време се стараем да  предложим такава методика за ликвидация, чрез която клиентът да бъде доволен от обезщетението.
При автомобилните застраховки смятаме да разширим относителния дял на "Каското". В момента на пазара сме представили три нови продукта: "Каско 100", "Каско Ваканция" (с покритие за балканските страни и без оглед на автомобила) и "Каско+". Продуктите са насочени към по-стари автомобили - една ниша, която в момента не е атакувана от другите дружества. Статистиките ни сочат, че 80% от автомобилите в България са на възраст над 10 години. В момента "Гражданска отговорност" имат 2,5 млн. автомобила. От тях само 800 хиляди имат "Каско". Значи, 1,7 млн. души не сключват "Каско" поради неизгодни условия. Въпреки, че продаваме новите продукти от около 1,5 месеца, вече има интерес към тях.
В същото време целта ни е нарастване дела и на неавтомобилните застраховки, поради което разширяваме портфейла си с предложения и по застраховките "Имущество". В момента предлагаме 2 нови продукта с атрактивни тарифи - "Домашно имущество Флекси" (с избор на рискове от страна на клиента) и "Имущество на първи риск" (с добавени 2 нови риска).  Планираме имуществените застраховки да достигнат през следващите 3 години 20% от портфейла ни. Ще насочим усилията си и към развиване на застраховки отговорности и селско стопанство.

Каква очаквате да е 2010 г. за вас?
"ЗК Български имоти" доказа тази година, че може да се справи с кризата. Вече не искаме да сме лидери по брой продадени полици или по премиен приход, искаме да сме лидери в печалба от дейности.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Хайде сега номера!Защо разкарахте толкова бързо предходната звезда от първа страница?!Този рекорд на краткотрайност не се дължи на злонамереност от страна на медийния му партньор!Искаме си го на първа страница!
#1 | от Възмутен | преди
###:::"""Вече не искаме да сме лидери по брой продадени полици или по премиен приход, искаме да сме лидери в печалба от дейности."""###Е, не мога да загрея отговора на гатанката и къде е далаверата!Не го интересува броя на продадените полици, нито - премийния приход, иска да печели от дейности?!?!Ами ПРОДАВАЙ РЕПИЧКИ И МАРУЛИ тогава!Албенке, тоя подхожда за празниците - и без това няма на какво толкова да се повеселим!
#2 | от Гури-Реотанов | преди
Валидни за 16:10 15 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8568
GBP 2.4796 2.4887 2.3519
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив