Николай Стойков, главен изпълнителен директор на "ING Животозастраховане" (клон на ING Insurance Co.Ltd., Унгария)
Господин Стойков, в началото на месеца обявихте, че премийният приход на "ING Животозастраховане" е нараснал 12 пъти за една година. Как ще коментирате финансовите резултати за 2007
г.?
Изминалата годината беше изключително успешна за нас. Премийният приход на компанията в края на 2007 г. е нараснал 12 пъти в сравнение със същия период на 2006 г. Компанията ни вече разполага с 16
функциониращи агенции в страната, като през 2007 г. открихме нови офиси в Силистра, Плевен, Бургас, Пазарджик, Хасково и две нови агенции в София. Броят на финансово-застрахователните консултанти
на "ING Животозастраховане" вече надхвърля 370.
Как фондовата криза повлия на резултатите на компанията?
Независимо от спада на БФБ през последните месеци на 2007 г., общото представяне на пазара през годината беше изключително добро – измерено чрез основния индекс SOFIX, то надхвърли 44%. В този
смисъл представянето на фондовите пазари повлия позитивно на резултатите на повечето от финансовите институции през 2007 г. Конкретно за резултатите, реализирани от INGпрез 2007 г., представянето
на фондовите пазари в България имаше изключително позитивно влияние върху доходността на пенсионните ни фондове. В животозастраховането през февруари тази година пуснахме новото поколение продукти
"ING Едно", които предоставят възможност за инвестиции в широк спектър от селектирани от нас и управлявани от "ING Люксембург" инвестиционни фондове. Резервите по съществуващото ни застрахователно
портфолио са инвестирани основно в инструменти с фиксиран доход и в този смисъл движенията на фондовата борса нямат директен резултат върху тях.
Какви цели преследвате през 2008 г.?
Планираме разрастване на нашата дейност в почти всички сфери. Още през първото тримесечие на годината ще открием две нови агенции в страната. Желанието ни е да продължим да развиваме още
по-интензивно мрежата си от професионални консултанти, които са нашият основен канал за дистрибуция. Планираме да разработим нови комуникационни и маркетингови кампании, които да подкрепят тяхната
дейност и да проведем повече специализирани обучения, които ще направят тяхната работа по-ефективна. Ще инвестираме в разширяване познаваемостта на нашия бранд и в по-масовите сегменти от пазара,
като освен продуктовите кампании, ще разширим използването на спонсорската си програма, свързана с Формула 1 в страната. Планираме и въвеждането на нови продукти: още през февруари, както споменах,
ще започнем продажбите на новия ни продукт "ING Едно". Вярваме, че с него ще удовлетворим по-широк кръг от нужди на българския потребител, който с всеки изминал ден увеличава финансовата си култура
и все по-често се ориентира към животозастрахователните продукти като алтернатива за спестяване и инвестиции.
Промени ли се нещо за дружеството след първата година, в която не се отчитате пред КФН, а по регистрация?
С промените в Кодекса за застраховане, които влязоха в сила в началото на миналата година, България възпроизведе в своите норми голяма част от европейското законодателство в тази област. Мястото на
нашата дейност, страната в която сме поднадзорно лице, както и групата като цяло, са базирани в ЕС и регулациите, както и надзорните органи, функционират при сходни принципи. В този смисъл
промените бяха за нас незначителни, с изключение на някои минимални модификации в съществуващото ни продуктово портфолио, свързани с регулаторни изисквания в Унгария, както и някои промени в модела
на управление и контрол, свързани с консолидирането на нашите резултати.
Как оценявате пазара на животозастрахователни услуги към настоящия момент?
Пазарът на животозастрахователни услуги се развива с изключително добър темп. Все още не са известни данните за цялата 2007 г., но очаквам, че ръстът на пазара, измерен чрез брутния премиен приход,
ще бъде около 30%. Очаквам подобен да е ръстът и през следващите няколко години в резултат на увеличаване познаваемостта на продуктите, тяхното развитие и инвестициите на компаниите в различни
канали за дистрибуция, които засилват проникването на животозастрахователните продукти в страната. В допълнение, нарастването на доходите и финансовата грамотност, както и развитието на регулациите
са допълнителен стимул за развитие. Не на последно място и инвестициите от нови за нашия пазар застрахователни компании също спомагат за разширяването на пазара.
Планирате ли ползване услугите на брокери като допълнителен дистрибуционен канал или ще разчитате на развиване на агентската си мрежа тази година?
С изключение на няколкото брокера, които са изцяло фокусирани върху продажбата на животозастрахователни продукти, по-голямата част от обемите на този канал се реализират в общото застраховане.
Поради тази причина ще развием специални условия за брокерите като допълнителен дистрибуционен канал на по-късен етап от нашата дейност.
Как оценявате сътрудничеството си с Банка Пиреос?
В резултат от нашето партньорство, смятам че към момента ние предоставяме изключително добри условия при застраховането на кредитополучателите на банка Пиреос. Съвместната ни работа дава възможност
за по-голяма гъвкавост и удобство на предлаганите продукти и услуги. Планираме разширяването на продуктовото портфолио през тази година, като при започване на тяхната продажба с удоволствие заедно
с колегите ни от Пиреосще ви разкажем за тях.
Планирате ли сътрудничество и с други банки?
В момента сме концентрирани върху разширяване на сътрудничеството ни с Банка Пиреос България. Работим върху това обемите и разнообразието на предлаганите продукти да е адекватно на нуждите на
клиентите и на възможностите, с които банка Пиреос разполага.
От февруари "ING Животозастраховане" предлага продукта «ING Едно» — застраховка живот, свързана с инвестиционен фонд. Изплащането на застрахователната сума при настъпване на
неблагоприятни събития се гарантира от защитната част на застраховката, а реализирането на допълнителна доходност се осигурява чрез влагане на сумата по инвестиционната част в дялове на програма от
инвестиционни фондове, управлявани от ING Investment Management в Люксембург.
Клиентите могат да задават ново разпределение на бъдещите вноски (премии) между инвестиционните фондове, както и по всяко време да правят допълнителни инвестиции.
Потребителят може да изтегли част или цялата инвестиция в желан от него момент. При настъпването на покрития риск клиентът получава определената застрахователна сума плюс натрупаните инвестиции. В
зависимост от рисковия профил на инвестиционната част и съответно желаната доходност, клиентите могат да избират между нискорискова, балансирана, агресивна и защитна инвестиционни програми на
ING.
Новият продукт може да бъде комбиниран и с допълнително покритие за освобождаване от вноски при трайна нетрудоспособност. Това означава, че ако лицето прибави тази опция към продукта "ING Едно", в
случай на трайна нетрудоспособност, "ING Животозастраховане" ще прави вместо него вноските по защитната и по инвестиционната част на застраховката.