С Жан-Пиер Дютоа, генерален директор на Interbrew - България, разговаря Весела Янева
Господин Дютоа, как оценявате бизнессредата в България?
- България е много интересна държава за инвеститори от различни държави. Единствената забележка, която мога да направя, е, че покупателната способност в България е много ниска. Това е
неблагоприятно за всички компании от гледна точка на отделяне на ресурси за инвестиции. Ако погледнем продажбите, реализирани от всички пивоварни в България, в началото на 90-те години те са около
6 млн. хектолитра на година, а от 1998 г. насам са около 4 млн. хектолитра годишно. Тоест има едно намаляване на пазара, което е постоянно и което доказва, че няма растеж на продажбите и на
покупателната способност. Това намалява маржовете на всички пивоварни в България.
Как оценявате данъчната политика за сектора?
- Вече няколко пъти сигнализирахме на властите заедно с други пивоварни, че този сектор е много чувствителен, защото няма ръст на продажбите и покупателната способност е много ниска. Имахме двойно
увеличение на акциза преди година и половина.
Ново увеличение на акциза с 50% е предвидено от началото на 2005 г. Подготвят се и други данъчни промени и сме малко разтревожени
Очаквате ли, че тази година ще има ръст на пазара?
- Не, не мисля. Миналата година продажбите на бира като цяло паднаха с 6-7% в сравнение с предходната. До края на септември тази година има 5-6% ръст, тоест сме на същото ниво отпреди две години.
Прогнозите ни са за увеличение на всички продажби от 1 до 3% за 2003 г. Не може да се говори за по-голям растеж, тъй като ноември и декември са студени месеци.
INTERBREW е у нас от 1995 г. С какво България е привлекателна за инвестиции?
- Това, което накара Interbrew да инвестира в България, е, че страната ще има добро бъдеще. Сега сме в труден период, но той не може да продължава вечно. Очакваме, че ще има развитие на държавата.
Страната ще влезе в ЕС, което ще донесе още възможности за инвестиции. Interbrew, както и другите компании инвестират в България заради бъдещето. Няма причина покупателната способност да остане
дълго време под тази на другите европейски държави. Ще има растеж и развитие на икономическата активност. Така България ще става все по-интересна за инвестиции.
Ако сравним продажбите в България с другите държави, в които присъства компанията, какви ще са резултатите?
- Трудно е да се каже, тъй като Interbrew присъства в много държави. Но ако правим сравнение с Централна Европа, България е сред пазарите, които са най-трудни заради причините, които изброих.
Въпреки това обаче сме удовлетворени от нашето представяне тази година. Отбелязваме увеличение от 30% на продажбите спрямо 2002 г. В зависимост от различните месеци сме или номер едно, или номер
две, но не правим реклама на това, тъй като най-важното е клиентът да бъде доволен и да оценява продуктите ни. Така че вярвам, че по-добро ще дойде през идващите години - 2004-2007. Те ще са много
интересни за България.
Какъв е размерът на инвестициите на компанията в България?
- Инвестициите ни в страната от идването ни през 1995 г. са 55 млн. USD. Това е доказателство, че Interbrew има доверие в България и в нейното развитие.
Какви са плановете ви за производството и въвеждането на номи продукти?
- В края на 2002 г. доказахме, че сме най-реновираната компания в областта на продукти, опаковки, нови пазарни сегменти. Пуснахме на пазара нови продукти като Каменица Лайф, Екстра и др. Така че
ние сме най-иновативната компания по отношение на конкуренцията. И искаме да продължим в тази посока. Но не мога да разкрия публично проектите, които ще реализираме през 2004 г.
От догодина ще започнем и внедряването на стандартите за качество ISO във всички наши предприятия. В Плевенско пиво инсталирахме линия за пластмасови бутилки. Инвестицията е за над 1 млн. EUR.
Предприехме сериозна кампания в региона в подкрепа на марката Плевен Класик. Предвиждаме да инвестираме и в производството. В останалите фабрики също продължават инвестициите в качество, хигиена,
сигурност, околна среда, капацитет.
Инвестиционният ни план за 2004 г. е за над 5 млн. EUR
Той включва постоянно инвестиране в производство, обучение на персонала, марки. Това е наша постоянна политика, която водим от идването на компанията в България.
Вярвам, че се движим в правилната посока към успеха, което е много окуражаващо за нас и ни прави оптимисти за дейността ни в България.
Какво мислите за конкуренцията в сектора след идването и на датската CARLSBERG?
- Навсякъде по света, където има силна конкуренция, има и развитие на пазара. Вярвам, че идването на Carlsberg е позитивно за българския пазар в много аспекти.
Това, което искам да препоръчам в това отношение, без да имам предвид конкретни имена или компании, е всеки да спазва закона. Установили сме, че това не е винаги така особено при промоции, реклами.
Смятам, че законът трябва да бъде за всеки. В Комисията за защита на конкуренцията досега сме депозирали многобройни оплаквания, чакаме и се надяваме на решенията на тази комисия.
Как ще коментирате новия закон за инвестициите, който беше приет от Министерския съвет?
- Смятам, че това е много добра идея и тя ще привлече много инвеститори. Познаваме
условията тук и смятаме, че подобно насърчаване ще е много позитивно. Всички идеи и намерения, които имат за цел подкрепа на инвеститорите, трябва да се уважават и да се ценят високо. .