22 Декември 2024, 21:02 Днес (0) | Вчера (0)

Създаваме конкретни продукти за конкретни клиенти

02 Април 2004 в-к "Пари" по статията работи:
A+ A-

Разговор с Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на БУЛБАНК

ГОСПОДИН ХАМПАРЦУМЯН, КАК ИЗГЛЕЖДА ЕДНА БАНКА НА 40 ГОДИНИ - МНОГО ИЛИ МАЛКО СА ТЕ ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ИЗМЕРЕНИЯ?
- Равносметката е доста проста - банката от самото си създаване е играла много важна роля в икономиката на страната и успя да издържи на много драматични промени, които ни се случиха. Причината е, че винаги е била управлявана от професионалисти. Създавала е през годините също един много силен екип от качествени експерти, които сега са в цялата банкова система. Била е, така да се каже, своеобразна банка кадри за цялата финансова система. Нейните служители винаги са били на изключително ниво, много добре подбрани. Големите предизвикателства на банката, поети след нейната приватизация, са може би най-динамичната част от историята на Булбанк, когато сме свидетели на една трансформация към универсална кредитна институция, предлагаща широк набор от подходящи продукти за корпоративни клиенти, за физически лица, банкиране на дребно и т. н.
 
КАК ТОЧНО СТАНА ТАЗИ ТРАНСФОРМАЦИЯ? КАК БУЛБАНК ОТ "СКЛАД ЗА ПАРИ" СЕ ПРЕВЪРНА В ГЪВКАВ ИГРАЧ НА ПАЗАРА НА ПАРИТЕ?
- Трансформацията на банката е плод на внимателен анализ на съществуващото положение веднага след приватизацията и разработка на стратегически план за промени. Процесът на промените мина през няколко фази. Първата беше по-скоро аналитична и предполагаше бързо реструктуриране на банката, разработване на някои нови продукти и основното нов подход към клиента, където той е във фокуса на дейността на банката. Във втората фаза са структурните промени, въвеждане на нова информационна система, на някои нови продукти, напълно непознати дотогава на пазара или неразпространявани в България - от типа на взаимни фондове, кредитни карти, ипотечни кредити и т. н. Сега се намираме в третата фаза - тя е по-продължителна, не толкова напрегната - подобряването на продуктите, повишаване на качеството на обслужване на клиентите, което е по-скоро една непрекъсната задача на мениджмънта и екипа на банката.
 
ЩЕ ИМА ЛИ ПРОМЕНИ В АКЦИОНЕРНОТО УЧАСТИЕ НА БУЛБАНК?
- В краткосрочен план не се предвижда.
 
КОГА ЩЕ ВИДИМ АКЦИИ НА БАНКАТА НА БОРСИТЕ?
- Това в момента не стои на дневен ред. Но може би в средносрочен и в дългосрочен план бихме преценили възможностите за такава стъпка. Що се отнася до българската фондова борса, тя е прекалено малка и перспективите пред нея са нееднозначни.
 
КАКВО ОТ ОПИТА НА УНИКРЕДИТО ВЪЗПРИЕХТЕ, КАКВО "КУПИХТЕ" ОТ ТЯХНОТО НОУ-ХАУ?
- УниКредито е втората по големина и първа по пазарна капитализация банка в Италия, с много развита клонова мрежа и множество продукти. До голяма степен организацията на управление на банката, методът на обучение на персонала, банковата структура, идеите за нови продукти са почерпени от нея. Всичко е адаптирано към българската действителност, разбира се. Внимателно сме анализирали опита на банката в Италия, тъй като няма съмнение, че българската икономика е по-изостанала в развитието си от Италия. Така че бихме могли да ползваме наготово както положителен опит, така и да си спестим множество грешки. От друга страна, структурата, културата и темпераментът на Италия до голяма степен са близки на българските, в това отношение пък сме облагодетелствани. Разбира се, ние ползваме опита там, където това е релевантно, от другите банки от групата, които са в Нова Европа, както ние я наричаме.
 
КАК СЕ ОТВАРЯ БУЛБАНК КЪМ МАСОВИЯ КЛИЕНТ? ДОПРЕДИ ПРИВАТИЗАЦИЯТА ТОЗИ СЕГМЕНТ НЕ БЕШЕ ХАРАКТЕРЕН ЗА НЕЯ...
- Усилията след приватизацията бяха насочени към предлагането на финансови услуги както за най-големите ни клиенти, така и към целия спектър на бизнеса - от средния до най-дребните предприемачи и физическите лица. Целта ни е да предложим най-различни продукти, между които и кредити. Тенденцията в модерното банкиране е наистина кредитите да бъдат само част от предлаганото разнообразие от услуги.
 
МОЖЕТЕ ЛИ ДА БЪДЕТЕ ПО-КОНКРЕТЕН ЗА ТОВА РАЗНООБРАЗИЕ?
- Например кредитните карти - те са само VISA и Mastercard, но към тях има множество допълнения под формата на схеми за плащания. Ипотечните заеми също са с голямо разнообразие в зависимост от исканията и възможностите на клиентите. Например може да се разреши такъв кредит, който да позволи на гражданина да си купи ново жилище, без да се налага първо да продава старото. Откриването на новия кредитен център пък позволява клиентите да бъдат обслужвани извън работно време и с редица предимства например консултации. Стремим се да бъдем много гъвкави и да създаваме конкретни продукти за конкретни клиенти. Смея също да твърдя, че имаме най-изгодните предложения от гледна точка на лихвените нива по ипотечните заеми. Това е част от конкурентната борба за пазари.
Сега бумът са комбинираните пакети от услуги.
 
КАКВО ПРЕДЛАГА БУЛБАНК?
- Това, което сега разработихме, е ориентирано към определена професионална група - например лекарите. Те имат специфични нужди и изисквания и ние се съобразяваме с тях -предлагаме им лизинг за закупуване на техника, на автомобили. Имаме комбинирани продукти по депозитите, които тепърва ще се развиват. Работим със застрахователни компании, за да използваме взаимно каналите си за дистрибуция. Друг продукт пък дава възможност на нашите клиенти да участват в инвестиции, които се правят чрез нашия фонд Pioneer Investments на международните финансови пазари при гарантирана главница с малка лихва. Но потенциалната печалбата от тези операции /те са по-дългосрочни продукти - 3 години/ се дели в съотношение 70 за клиента към 30 за банката. Или на един консервативен пазар ние предлагаме гаранция за главницата и споделяне на печалбата. Което е много изгодно, защото елиминира присъщия риск.
 
КАКВО ПРАВИТЕ ЗА ПРИВЛИЧАНЕ НА КОРПОРАТИВНИТЕ КЛИЕНТИ?
- Преди всичко с повишаване качеството и разнообразието на услугите. Например телефонно банкиране, Интернет базирани модеми, обслужване на едно гише... Една голяма част от тях ще бъдат предложени не само на големите клиенти, но и на всички останали.
 
СМЯТАТЕ ЛИ, ЧЕ БАНКИТЕ ТРЯБВА ДА ОГРАНИЧАТ КРЕДИТИРАНЕТО ЗАРАДИ ОПАСНОСТ ОТ ЛОШИ ЗАЕМИ?
- Не мисля, че този проблем трябва да се обобщава. Банките, които намират кредитния си портфейл за много рисков или политиката си за много агресивна, трябва по-скоро да се самоограничат, а не да им се налага това отгоре. Що се отнася до Булбанк, ние сме много предпазливи. Доколко вече регулаторът предприема някакви мерки, е въпрос на тяхна преценка. Но надали някакви резки ограничения биха се отразили добре на банковата система. В крайна сметка кредитира активно този, който може. Който не може, не го прави.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 20 Декември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8815
GBP 2.4796 2.4887 2.3722
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив