15 Ноември 2024, 18:35 Днес (3) | Вчера (5)

Чанна Боюклиева, управител на AVUS България: “Зелената карта” може да се окаже ненужна при катастрофа с чужденец

01 Март 2004 в-к "Монитор" по статията работи:
A+ A-

Полицата не включва първа помощ, нито е гаранция за обезщетение на пострадалия българския шофьор, когато той няма вина

Чанна Боюклиева е родена в Казанлък, завършила е френска гимназия, учила е в Москва и Хумболдт университет в Берлин. Философ е по образование, предстои й дипломиране за магистратура по застраховане.  През 1993 г. започва работа в MIC, от 1996 г. работи в "Булстрад", а от 2001 г. оглавява офиса на AVUS в България. AVUS е австрийска група за регулиране на щети, създадена през 1958 г., която в момента има представителства в над 30 държави. Групата е добре позната на застрахователния пазар - поддържа връзки с над 1400 застрахователни компании по цял свят. Представителството й в София е създадено през 2000 г.
 

Г-жо Боюклиева, в редакцията на в."Монитор" постъпи сигнал, че "Зелената карта" /ЗК/ - застраховката тип "Гражданска отговорност" /ГО/ за българските автомобилисти зад граница, не върши никаква работа, когато нашенецът е потърпевш, а е виновен чужденецът. Бихте ли обяснили защо?

- ЗК е задължителна застраховка за водачите на МПС в чужбина. В масовия случай те не могат да преминат през българския гранично-пропускателен пункт без нея. Дори и да предположим, че по някакъв начин се озоват отвъд границата, чуждите власти ще им поискат да представят ЗК и ако нямат, ще ги принудят да купят тяхна ГО, което в пъти ще оскъпи необходимото застрахователно покритие. Купуването на ЗК преди отпътуване зад граница вече е рутинна операция за българските шофьори. Тази застраховка им гарантира плащане на щетите - имуществени и неимуществени, причинени от тях на трети лица в чужбина. Когато български шофьор причини щета на друго лице в чужбина, съответният български застраховател, издал ЗК, покрива риска и изплаща тези щети вместо него.Какво се случва обаче, когато нашият шофьор не е виновен, а потърпевш? Застрахователят по ЗК няма никакъв ангажимент към него. За материални или нематериални щети, причинени на застрахованото лице българският застраховател не плаща по тази полица.

Да, но "ДЗИ" АД и "Алианц България" предлагат допълнителна застраховка "Автоасистанс при пътуване в чужбина", чието покритие се разпростира върху ремонта и транспорта на МПС и на пострадалите, както и отстраняване на повредата по автомобила вследствие на ПТП или по технически причини?

- Аз говоря за масовия случай - покупка на полица по ЗК. Това, което казвате, е така, но трябва да се подчертае, че тук става дума за разширяване на услугата, чрез продажба към ЗК на отделен застрахователен продукт - "автоасистанс", който по същество е една отделна допълнителна застраховка. Срещу оскъпяване от 10-12 лв. на ЗК двете дружества предлагат една наистина добра допълнителна услуга, която е безценна, когато "те застигне бедата". В последно време и други български застрахователи започнаха да предлагат това допълнително покритие към ЗК. Ще ви дам един пример - ако нямате "автоасистанс" и се наложи да плащате на пътна помощ в чужбина, най-лекото, с което можете да минете, е 300 -350 евро, ако ползвате услугата до 50 км. Значи вместо десетина лева, плащате в пъти повече заради незнание или криви сметки. Ако пък управлявате товарен автомобил и той аварира, 300 евро плащате само за вдигането му с кран от пътя.

  Защо не е популярен този бонус?

- Не мога да коментирам, още повече, че често срещам реклами на застрахователни компании, отнасящи се до автоасистанса. Но е факт, че много малко българи, които излизат в чужбина, го ползват, а повечето разчитат на себе си и на Господ.

Как невинният и пострадал при ПТП български водач в чужбина търси правата си от виновника?

- Ако липсата на "автоасистанс" образно наречем малката беля, тъй като клиентът не е знаел или не е искал да даде пари за тази екстра, то незнанието за съществуването на AVUS и неговата мрежа е голямата беля, понеже застрахователното събитие вече е факт и ако пострадалият знае към кого да се обърне, има шансове да бъде обезщетен. Това не е реклама, нека ви обясня защо. Ние нямаме нужда от реклама, българските застрахователи сами насочват клиентите си по "Зелена карта" към нас, когато клиентът им е потърпевш и те на практика не могат да му бъдат полезни с нищо.

Обяснете с пример за какво става дума.

- Когато български водач пострада и виновникът е чужденец, първата реакция на нашия сънародник е да се прибере някак си (ако състоянието на водача и на автомобила му позволяват това) и да започне да си търси правата от застрахователя на виновника от България или да се опита на място да си намери адвокат и да задвижи нещата. Безспорно, някои постигат успех, макар и много рядко. Да, има и оправни хора, които успяват да се преборят с чуждия застраховател да им плати за вредите, нанесени им от неговия клиент, не те са изключение. В масовия случай хората не знаят добре езика, нямат необходимите знания за съответната страна и наемат адвокат. Адвокатът завежда дело в местен съд и най-вероятно го печели, като си прибира 20-40% от присъденото на българина обезщетение. Тези българи така и не разбират, че са в неизгодна позиция, защото в повечето случаи адвокатските хонорари се плащат допълнително към обезщетението от загубилия делото и в Европа само за явяването по делото адвокатът прибира между 1000 до 3000 евро , а делата обикновено продължават от 3 до 5 години.

Каква е алтернативата?

- Алтернативата, която предлагаме ние, има вече почти половинвековна история. Нека говорим с примери. Наскоро ми позвъни разтревожен български шофьор, претърпял катастрофа във Франция, който не знае и дума френски. Той каза, че е оцелял по чудо невредим, но автомобилът му е за бракуване. Човекът беше изпаднал в безизходица - нито знаеше към кого да се обърне за помощ, нито как да се прибере. Първото нещо, което направихме, беше да проверим редовните автобусни линии и да уредим прибирането на пострадалия и съпругата му, която беше леко ранена, в родината. След това започнахме да действаме на база наличните документи и предявихме претенциите му от негово име пред чуждия застраховател. Включихме всички възможни щети и разходи - за колата, за транспорта до автоморгата и за претърпените болки и страдания, за хотела и транспорта на пострадалите до България. Трябва да кажем, че обезщетенията, които получават нашите клиенти съвсем не са малки за нашия стандарт.

Транспортните фирми ползват ли услугите Ви?

- Да, наскоро имахме тежка катастрофа с пожар на товарен камион в Сърбия. Ние направихме оглед на място и изискахме застрахователната компания на чужденеца - виновник за катастрофата, да огледа щетите в присъствието на авариен комисар. Предявихме претенции първо за изгорелите лични вещи на шофьора по изготвен от него и фирмата - собственик списък без никакъв друг доказателствен материал, за унищожения товар, както и за щетите по ремонта и репатриране на влекача и ремаркето . Искането ни беше удовлетворено от застрахователя на противната страна извънсъдебно в срок от 10 месеца, като се има в предвид, че претенциите на клиента ни бяха много големи.

Кажете, колко струва подобен набор от услуги, на комисионна ли работите?

- Да, ние подписваме договор с клиента за 15% от стойността на полученото от него обезщетение. Но, много важно е да уточня, че през цялото време на обработването на случая ние сме в непрекъсната връзка с него и той решава какъв размер на обезщетението го удовлетворява.

Как се постъпва при тежки наранявания?

- Наскоро имахме случай, при който ни потърсиха роднините на млада жена, сериозно пострадала при ПТП в Италия /там много често стават тежки катастрофи/. Преди това тя е лежала 4 седмици в италианска болница и е транспортирана до България. Лечението е продължило общо половин година. През това време пострадалата чрез свой познат българин в Италия е намерила местен адвокат. Той се опитва в продължение на 1 година да издейства обезщетение, но не успява. Клиентката е принудена да заведе гражданско дело в Италия, за да принуди застрахователя да плати. Тя ни потърси за съвет, но може би вече е късно да й помогнем при уреждането на нейните претенции по извънсъдебен ред. По принцип, когато сме "сезирани" навреме, ние можем да уредим обезщетението в срок от 6 месеца максимум до 1 година, докато при решаването на случая по съдебен ред срокът е около 3 години. Бих казала, че 99% от случаите при нас се решават извънсъдебно.

И все пак, какво трябва да знаят българските граждани на път в чужбина, когато станат участници в ПТП?

- Няма общи правила на поведение. Във всяка държава законите са различни и не е необходимо българският шофьор да ги знае. За заявяването на щета например в Германия, Австрия или Швейцария не винаги се изисква полицейски протокол, а в Сърбия и Черна гора, Румъния и Турция без него няма да ви платят нищо. Досега сме помогнали или в момента помагаме на над 600 наши граждани (фирми или физически лица) пострадали по пътищата на Европа, част от Северна Африка, арабските страни, както и в някои бивши съветски републики.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 15 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8568
GBP 2.4796 2.4887 2.3519
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив