27 Септември 2020, 16:47 Днес (0) | Вчера (0)

Ще имаме модерно летище след 2 години

27 Октомври 2003 в-к "Стандарт" по статията работи:
A+ A-

Влакът от Пловдив до Свиленград ще вдига до 160 км в час Строителни гиганти идват за Дунав-мост 2, казва София Касидова

  Госпожо Касидова, кои са най-големите инфраструктурни проекти на Министерството на транспорта и на какъв етап от реализацията са в момента?

 - По важност и по напредналост на първо място е проектът за реконструкция и за изграждане на нова писта и терминал на летище София. Проектът е разделен на две части. Терминалът се финансира от Европейската инвестиционна банка, от ИСПА и от национално съфинансиране. Пистата се финансира от Кувейтския фонд. Официалният старт на проекта е бил февруари тази година.

Защо е важен за България този проект?

- Той на първо място е свързан с изграждането на нов терминал, който предвижда капацитетът от пътници да е 2,5 млн. до 2018 г. Тогава изтича заемното споразумение с Европейската инвестиционна банка. Това го прави едно модерно летище със съответното обурудване и съвременни мерки за сигурност и охрана. Изпълнител по проекта за нов терминал е австрийската компания "Щрабаг". С тях имаме сериозни разговори, свързани с желанието им за удължаване на срока за изпълнение на проекта. По договор пусковият срок е юни 2005 г. "Щрабаг" искат да е през октомври 2005 г. Това удължаване включва използването на средства от т. нар. непредвидени разходи в размер на 5,6 млн. евро. Но тяхното искане трябва да бъде аргументирано по всички правила на ФИДИК - това са международните правила за строителство. Трябва да бъдат проверени и одобрени и от строителния инженер по проекта - холандската фирма НАКО, и препотвърдени от нас. Този процес е доста сложен и не е много гладък, защото никоя от страните не е съгласна 100% с исканията на другата. Наш основен приоритет е колкото се може по-бързо да бъде преодоляно закъснението и проектът да завърши в срок - именно юни 2005 г. И съответно цената на това удължение да бъде минимална. Но това е договорно право на "Щрабаг". Нашата позиция е твърда и безусловна, че няма да допуснем неизпълнение на тези ангажименти. 

Какви са претенциите на "Щрабаг"?

- Оказало се, че почвата, върху която строят, е много по-различна от тази, за която са имали оценка от инженера. Че климатичните условия вероятно ще бъдат много лоши. Това са несериозни аргументи. Затова ние ще използваме изцяло предвидените ни в договора права и възможности за отстраняване на всякакви проблеми. В условията на договора има хипотези, при които той може да бъде прекратен. До тази мярка може да се стигне само ако има пълно неразбиране от двете страни. 

Кога ще има възможност летище София да бъде отдадено на концесия?

- Заемните споразумения, сключени с ЕИБ, не позволяват концесионирането му, докато трае срокът на договора - а именно 2017 г. За пристанищата няма такова ограничение. 

 Кой определяте като втори по важност проект в Министерството на транспорта?

- Това е модернизацията и електрификацията на жп линията Пловдив-Свиленград. Той е на стойност 340 млн. евро и един от най-големите проекти в съвременната история на България след 1990 г. Проектът предвижда на места да бъде прекроено трасето, т. е. да бъде изградена съвсем нова инфраструктура. Целта е по дадени отсечки да се развива скорост до 160 км в час. Другата част от проекта предвижда изграждане на модерна система за сигнализация и контрол. 

На какъв етап е този проект?

- Тръжното досие е разработено от консултантите и е изпратено в Брюксел за съгласуване. Към средата на ноември трябва да започнат търговете, свързани с изпълнението. Търгът за строителство ще започне само с една отсечка - от Крумово до Първомай, която е 37 км. Целта е да се тестват международните цени на такива трасета, защото имаме опасения, че проектът може да надхвърли предварителните разчети. Този проект е и част от международния европейски коридор 8, който свързва Европа с Азия и е част от общата международна транспортна политика и политиката на ЕС. 

 Имат ли българските предприемачи място в тези проекти?

- Много често, когато имам срещи с бизнеса или се срещам с хора от градовете, където ще се изпълняват тези проекти, се поставя въпросът необходимо ли е да са толкова строги изискванията към строителите. Но това са международни тръжни права, които са договорени и се изискват от Европейската комисия. Разбира се, тъй като проектите са финансирани от международни институции и Европейската комисия, правилата са много строги и изискват сериозни компании. Но това не означава, че български компании няма да участват като подизпълнители. 

Какви са възможните трудности, които очаквате при изпълнението на проектите?

- Предизвикателство пред всички проекти ще бъде първият етап на отчуждителните процедури. По линията Пловдив-Свиленград има около 22 хиляди имота, които трябва да бъдат отчуждени. Промените в Закона за устройство на територията и Закона за държавната собственост дават възможност да се ускори процедурата. 

Докъде стигна проектът за изграждане на Дунав-мост между Видин и Калафат?

- Това е изключително важен проект, който стои на транспортните коридори 4 и 9. Той претърпя много промени от идейната фаза до предварителното проучване и до навлизането сега до същинската фаза на изпълнението. Цената на проекта е между 240 и 300 млн. евро. Последната договорка, която постигнахме с Министерството на финансите, е проектът да се раздели на два лота. Строителството на самия мост ще е единият лот, който ще струва към 160 млн. евро. А вторият лот е строителството на прилежащата инфраструктура. За първия лот ще има международен търг по правилата на ФИДИК. За втория търговете ще са по Закона за обществените поръчки.


Защо още не е ясна стойността на проекта?

- На срещата на донорите по проекта и финансиращите институции от 17 юни тази година е решено да се търси най-оптималното финансово решение. И в трите идейни проекта има една жп линия, има двулентов път с укрепления от двете страни, което впоследствие дава възможност да се направят още две платна. Мостът е на един етаж и дълъг около 2 км. Цените са различни в зависимост от това какви укрепления и пилони има. Решихме, че по време на търга ще се кандидатства с предложение за всеки от трите проекта и ще спечели най-евтиното решение. 

Кога ще бъде готов мостът?

- До края на годината ще обявим търга за проектиране и строителство. Този търг ще бъде с предквалификация - ще се заложат предварително по-сериозни условия, за да могат да кандидатстват наистина най-големите фирми в света. Паралелно с това ще започнат и тръжните процедури по ЗОП за прилежащата инфраструктура. Ако строителството на моста започне в края на 2004 г., ще завърши 2007 г.


 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 11 Септември 2020
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.6506
GBP 2.4796 2.4887 2.1354
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив