28 Септември 2020, 02:57 Днес (0) | Вчера (0)

Начинът на сключване на “Гражданска отговорност” е обида за професията

31 Януари 2003 в-к "Кеш" по статията работи:
A+ A-

Йордан Кифов, изпълнителен директор на ЗД “Бул инс” АД

Г-н Кифов, твърди се, че при кражба автомобилите, застраховани при вас, почти винаги се намират, и то много бързо. Вярно ли е това?


­- Няма нищо мистериозно в това. Ние имаме сключен договор с фирма, която извършва тази "тайна" и "странна" работа. Всичко на този свят се плаща. Безплатен обяд няма. Това, че фирмата има такава ефективност, за нас може да бъде само добре дошло. Това не е квинтесенцията на проблема. Имайте предвид, че кражбите представляват едва 10% от същинското каско. Кражбата не е най-важният риск, независимо че в България се краде. Ако беше така, хората щяха да се застраховат само срещу кражба.
­Какви са резултатите на компанията през миналата година и какъв е делът на каско полиците?
-­ Брутният премиен приход за 2001 г. беше 46.300 млн. лева, от които 36.800 млн. от каско. За 2002 приблизителните стойности са 57.800 млн. лв. премиен приход, като 52 милиона са от каско полици. Както виждате, става дума за значителен ръст на продажбите.

Вие се изказахте доста остро за застраховката "Гражданска отговорност на МПС", когато стартира кампания 2003 г. Съзнателно ли страните от този продукт?

- Тази гражданска отговорност е абсолютно измислена в България. Забелязвате ли, че "Бул инс" не присъства агресивно на пазара на "Гражданска отговорност". ГО е глътката въздух за едно дружество, което събира в края на годината пари за следващата. Няма реални критерии за "Гражданска отговорност" в България. Има хора, които карат колата си един път в годината. Защо те трябва да дават 50 лева, когато примерно за 15 години нямат пътнотранспортно произшествие. Едно момче, което току-що е взело книжка и кара в града, хикс пъти се блъска и причинява щети и за цяла година също трябва да плати 50 лева. Тези неща са решени отдавна на Запад, но там има много по-сериозни последствия и за тези, които нямат застраховка "Гражданска отговорност". Българинът е изключително недисциплиниран. По-страшно нещо от това да не си застраховаш отговорността в едно демократично общество няма. Личната отговорност може да бъде невероятна. Социалният ефект от задължителната гражданска отговорност не се състои в това да се плаща по-малко ­ например 20 лева вместо 50, а срещу тези 50 лв. да се носи много по-голяма отговорност от 100 ­ 200 ­ 300 хиляди лева от застрахователната компания. Само така държавата ще гарантира възмездяването на ощетените. Ние все още не можем да го разберем, защото в България досега нямаше какво да се губи. Но нещата се промениха. Загубите могат да бъдат огромни. Ето защо съм против цялата тази система на продаване на "Тражданска отговорност" у нас. Освен това е обидно, че се предлагат бензини, вина, безплатни технически прегледи и какви ли не други глупости…само и само да се направи гражданска отговорност еди-къде си. Но тази гражданска отговорност си има застрахователно-технически план, който се следи от Дирекцията за застрахователен надзор. Представете си, че застрахователят изчерпи тези пари. Всяка минута се създават и фалират компании в света и българският пазар не може да представлява изключение. Много неща трябва да се направят в България по отношение на "Гражданска отговорност". Аз бих посъветвал надзора да махне минималните граници. Защо трябва да се правят такива циркове, да се определя минимална тарифа ­ задължителна, а след това да се раздават пилета и бонбони ­ това е просто обидно за професията.

­Промени ли се вече застрахователната култура у нас?

- Когато опре до пари, човек не иска да си спомни, че е бил невнимателен. Застрахователите имат много голяма вина за ниската застрахователна култура. Но и хората не внимават, когато им се обяснява застраховката, а застраховането е инвестиция. Трябва да бъдеш убедителен, но и да обхванеш целия процес, всички покрития, да насочиш вниманието към "хлъзгавите" моменти в застраховката. Постепенно се увеличава интересът към застраховането поради простата причина, че оцеляват читавите застрахователи. Интересен момент при българина е, че автомобилът за него е по-важен от всичко останало. Това може би е някакъв комплекс, насаден с годините, който вероятно ще се преодолее. Но ще трябва да мине време. Процесът на обучение, на създаване на застрахователна култура в една нация като нашата, която не е имала толкова дълго време, е труден. Човек трябва да се сблъска, да се опари, за да знае. Затова, както казах, ние тръгваме отзад напред ­ от плащането. Това, което различава "Бул инс" от останалите компании, е, че ние много внимателно сме анализирали целия застрахователен процес и сме се опитали да тушираме всички слаби места, за да е доволен клиентът.

­Какви конкретни мерки предприемате в тази насока?

­- В момента се подготвя един нов проект. Правим експериментален технически център в "Евросървиз стандарт" ­ сервизa, с който имаме най-голям оборот. Въпрос на месец и половина ­ може би два е да приключи подготвителната фаза.
­Каква ще бъде дейността на този експериментален център?
-­ На място ще има ликвидационна служба, т. е. всички служители, които се занимават с извършването и обработката на обезщетението. В сервиза ще има салон, в който ще се предава автомобилът. Когато клиентът не хареса как нещо е поправено, веднага ще заяви това. Говоря за крайната точка ­ получаване на автомобила, там ще се предават автомобилите, ще се оглеждат и ще се получават. На място ще бъдат и застрахователят, и приемчикът на сервиза, и клиентът. Няма да има никакво време за губене, за оправдания и за прехвърляне на вината. Така ние затваряме цикъла на сто процента. Засега никой друг не предлага такава услуга. Ние търсим местата, където най-много боли, и затова може би сме много гъвкави и хората ни търсят. За нас обслужването в сервиза е много важно, защото по нашите условия не всеки може да предпочете безкасова ликвидация на щетата. Зависи от вида на застраховката, която се сключва.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 11 Септември 2020
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.6506
GBP 2.4796 2.4887 2.1354
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив