Предстои внедряване на сензорни системи за отчитане запрашаването на въздуха
Един тон вулканична пепел се изсипа от от самолет Еърбъс A400M. Изкуственият облак се разстла на височина между 9000 - 11 000 фута (2,7 км – 3,3 км) над Бискайския залив, в рамките на тестови изпитания на компаниите easyJet, Airbus и Nicarnica Aviation.
Целта на експеримента бе измерване концентрацията на пепел с малък самолет, летящ в самия облак. Самолет Еърбъс A340-300 бе оборудван със сензора на AVOID и бе изпитан в насрещен курс срещу облака.
Експериментът използва също малък самолет, Diamond DA42 от Университета за приложни науки в Дюселдорф, който летя в самия облак и прави изчисления за потвърждение на измерванията, направени от системата AVOID.
Сензорът е измерил плътност на облака, която варира от 0.1 до 1 грам на квадратен метър - или концентрации на 100 до 1000 микрограма на кубичен метър. Това е в диапазона на концентрациите, измерени по време на кризата с Ейяфятлайокутъл през април и май 2010 година.
Идеята на еasyJet с този експеримент е да има самостоятелна система, която да инсталира на определен брой самолети до края на 2014 година.
Повод за търсене на такова решение стана затварянето на европейското въздушно пространство между 15 и 21 април 2010 г. Заради исландския вулкан Ейяфятлайокутъл. Тогава бяха извършени 80% по-малко полети, а 100 000 бяха отменените общо полети. Брутните загуби на световната авиационна индустрия възлязоха на около $2,6 млрд.