27 Декември 2024, 07:01 Днес (0) | Вчера (0)

Автокаско - какво да очакваме от застрахователя си

17 Януари 2003 в-к "Кеш" по статията работи:
A+ A-

Българските компании вече имат бонус-малус оферти

Първата асоциация, която всеки от нас прави при споменаването на думата "застраховка", е автокаско и "Гражданска отговорност" на МПС. Делът на тези застраховки в премийните приходи на българските общозастрахователни компании определя и огромното значение, което те отдават на този продукт.
Всяка от компаниите формира различен профил на своето пазарно предложение, но предлаганите полици и условията по тях се свеждат до няколко основни пункта.

Какво да подготвите и кой подвид да изберете

Предварителните условия за сключване на пълна автокаско застраховка, които застрахователите поставят на своите клиенти, са две. Застрахователят трябва лично да види и оцени във ваше присъствие автомобила. Носете всички документи на колата и личните си документи. След сключване на договора колата ви трябва да бъде маркирана в специализирана фирма. Предпочетена от компанията. Често използвана системата е "Секюрити марк". Но в повечето случаи това е задължително само когато се сключва пълно автокаско.

Подвидовете автокаско застраховки предвиждат различна степен на покритие. На най-ниско ниво са полиците, осигуряващи защита срещу пожар и природни бедствия (минимално автокаско). Следващото ниво е частично каско и ще покрие разходите ви и при пътнотранспортно произшествие. При разширения вариант освен изброените вреди се предвиждат и такива, причинени от злоумишлени действия на трети лица, например надраскване с твърд предмет. Най-предпочитано си остава последното ниво на защита - пълното автокаско, защото само то не изключва рисковете кражба и грабеж на МПС.

Над 90% от всички каско-полици у нас се именно такива.
Как се изчислява щетата при повреда на автомобила
Прави се опис-заключение на щетите и се описват всички засегнати и увредени части. Отчита се степента на възстановяване. Като помощно средство за определяне на точните стойности се използват т. нар. таблици "Евро такс шваке". В действие влизат и още две таблици за определяне на цената на сервизния час (която е различна за всяка компания и е причина за големите различия в техните оценки на щетите) и нормовремето за отделните поправки. След остойностяването на този опис, ако сте избрали експресна ликвидация, парите ви се изплащат.

Малко вероятно е уеднаквяването на критериите за оценка на щетите да бъде направено по взаимно споразумение, каквито очаквания има в застрахователните среди. По-сигурният начин може би е нормативното регламентиране на проблема. Ако бъдат възприети минимални нива с цел оценката на застрахователя да не падне под определено ниво, това ще гарантира интересите на потребителите. В същото време ще се запази пазарният принцип в предлагането на услугата.

По-специфичен е случаят с откраднатите коли. Тогава трябва "незабавно" да уведомите фирмата, която е извършила маркировката. В рамките на 24 часа задължително се подава и уведомление до съответната компания застраховател. Иска се и служебна бележка от МВР, че кражбата е заявена. Малко са българските компании, които не предвиждат т. нар. "период на изчакване" и ще ви обезщетят, преди колата да бъде свалена от издирване в МВР. Компаниите обвързват този период с конкретната застрахователна сума. За покритие до 10 000 лв. срокът обикновено е 3 месеца, до 30 000 - 6 месеца, а над 30 000 лв. - 9 месеца. Целта е да се изчака дали няма да се намери автомобилът.

Как действа системата бонус-малус

Все по-актуална става и у нас широкоразпространената система на поощрения и санкции в областта на автомобилното застраховане. В основата є стоят две таблици. "Бонус" се дава, ако през предходната година не сте имали изплатени обезщетения. Това е стимул да продължите да шофирате внимателно и безаварийно. Стойностите в тази скала са различни при всеки застраховател, но биха могли да имат следния вид: след първата година без инцидент - 20% отстъпка от годишната премия, през втората - 30 процента, през третата - 40 процента. Обикновено това е максималната отстъпка и се достига през третата или четвъртата година. Повечето български застрахователи вече са изготвили такава скала и я прилагат. По-различно стои въпросът за таблицата "малус" (санкция). В основата є стои идеята за предпазване на застрахователя от "рискови" шофьори. По всичко личи, че тя още дълго ще бъде "мъртва" зона. Пречките са не само в липсата на единна базата данни, а и в страх, че може да бъде изгубен клиент, макар и с висока щетимост.

За да заработи ефективно тя в помощ на застрахователя, ще трябва да се прилага във всички компании едновременно и да се използва единна база данни. Прокуристът на ДЗИ г-н Валери Алексиев неотдавна подчерта на своя пресконференция, че въвеждането на системата бонус-малус във всички български компании би се отразило изключително позитивно на автозастраховането в страната. А изпълнителният директор на ЗД "Бул Инс" АД г-н Йордан Кифов не скри възмущението си пред в. КЕШ от условията, при които застрахователите са поставени при продажбата на полиците "Гражданска отговорност на МПС". Г-н Кифов изрази мнението, че докато "се застраховат "тенекиите" и качествата на водача не играят никаква роля в определянето на условията за сключване на застрахователната полица", няма и не може да има нормална среда за развитието на този вид застраховки.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 26 Декември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8818
GBP 2.4796 2.4887 2.3565
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив