12 Октомври 2024, 09:19 Днес (0) | Вчера (5)

Балканската кола "Рено-Дачия" ще струва 5000 евро

05 Април 2004 в-к "Сега" по статията работи:
A+ A-

Дават шанс на 32 наши фирми да влязат в автоиндустрията В ботевградската фирма "Епик електроникс" отдавна правят платки за чистачките на леки коли, които се изнасят директно за САЩ.

5000 евро ще струва семейната кола на автомобилния гигант "Рено-Дачия", която ще се произвежда в Румъния и ще е предназначена за клиентите от Балканския регион. Досега 32 български фирми от електротехниката, металообработването и машиностроенето са заявили, че имат интерес да участват в проекта като подизпълнители, каза за в. "Сега" председателят на Браншовата камара на електротехниката д-р Румен Атанасов. Сред тях са "Монбат", "ЕПИК електроникс", "Автоелектроника", "Дружба"-Разград, "Лаборатория изоматик", "Телетек електроникс", "Гама кабел", "Вамо", ТЕРЕМ, "Бунай" и др. На 29 и 30 април в Пловдив ще се проведе среща между представители на заинтересованите фирми и експертите на мегакомпанията "Рено-Дачия-Нисан-Самсунг" по проекта, но засега няма официално потвърждение за точната дата. Производството на новия автомобил започва в края на годината, като се очаква капацитетът на завода в Румъния да се увеличи 10 пъти - до 500 000 коли годишно. Характеристиките и името на колата все още се държат в строга тайна. За да успеят да се вместят в тази цена, производителите разчитат на доставчици на суровини, материали и части от местни производители. За подизпълнители ще се борят и фирми от Македония, Сърбия и Босна и Херцеговина, каза още Атанасов. Като доставчици могат да се включат фирми от всички браншове, свързани с автомобилостроенето - металообработване, пластмаси, тъкани, осветителни тела, електроника и т. н. "Дачия" ще сключи договори с минимум трима доставчици за всеки компонент, категоричен е Атанасов.
"Това е гарантиран пазар. Ще се опитаме да създадем обединение от фирми, работещи за автомобилната индустрия, което да обслужва и новостроящите се заводи на "Хюндай" и "Пежо" в Словакия", допълни шефът на камарата. При произведени 50 592 коли от "Дачия" през миналата година, те са купили части и материали за 311 млн. евро от фирми извън Румъния. "Представете си, ако тази сума се умножи по десет", поясни Атанасов.
По думите му към фирмите поддоставчици няма да бъде поставено изискване за притежаване на специален сертификат. След като се сключи договор, фирмите ще трябва да се сертифицират по ISO TS16949.
"Рено" е осигурил кредитна линия от Световната банка, по която могат да кандидатстват фирмите доставчици. Парите ще се отпускат за модернизация и разширяване на производството. "Страхувам се, че нашите мениджъри няма да оценят шанса, който им се предоставя - някой им дава гарантиран пазар и пари да се модернизират", каза още Румен Атанасов.
Шефът на Камарата по електротехника определи като най-проблематичен факта, че българските компании не са свикнали да работят с точност до минута. Досега у нас са се произвеждали резервни части за автомобили, а не оригинални, и то по поръчка, а за това не се изисква бързина на доставките и минимизиране на себестойността. "Съвременният автомобилен бранш не работи със складове. Всички компоненти се доставят ден за ден и от камиона отиват директно на поточната линия. Българските предприятия трудно ще развият такива навици", категоричен е Атанасов.

"Сименс" също има намерение да прехвърли на български фирми част от производството на компоненти. Компанията е изпратила в Камарата по електротехника чертежи на 5-6 метални и пластмасови детайли за свои продукти. В същото време с оферта за поръчки на метални детайли към съюза са се обърнали и от "Искра автоелектроника" в Словения. "Повишаването на заплащането в новите членки на ЕС ще насочи автомобилната индустрия на изток. Това е уникален шанс на родната индустрия", твърди Румен Атанасов.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 11 Октомври 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7890
GBP 2.4796 2.4887 2.3371
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив