40% не могат да довършат книгата докрай, защото им доскучава
Около една трета от децата определят четенето като загуба на време. Това показват данните от проучването на Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование, които бяха представени от председателя на парламентарната Комисия по образование и наука Милена Дамянова по време на официалното откриване на националния форум "Библиотеките днес", предаде в. Монитор.
С 4% се увеличава делът на децата, които превръщат четенето в хоби, показва още изследването. В същото време 40% от учениците в този клас заявяват, че не могат да дочетат една книга докрай, защото им доскучава още след втората или третата минута.
Учениците, които четат за удоволствие, имат по-високи резултати в училище, посочи Дамянова. Данните на PISA показват, че във всички държави през последните години се наблюдава отлив на учениците от
четенето и книгата. Например, средно около 37% от децата в държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие изобщо не четат за удоволствие. За сравнение в България делът на тези
ученици е с 10% по-малко – около 28 на сто. Момичетата у нас, които не четат за удоволствие, са значително по-малко от момчетата – съответно 17% и 38%, и резултатите на момичетата са значително
по-високи от тези на момчетата.
Данните от новото изследване PISA 2015 ще бъдат обявени официално тази седмица, съобщи още председателят на парламентарната Комисия по образованието и науката.
Както "Монитор" вече писа преди няколко дни бяха представени проектите на нови учебни програми за трети, седми и девети клас.
Според тях в девети клас гимназистите ще изучават световна литература с творби от Просвещението, Романтизма, модерността, както и произведения от Българското възраждане.
В учебното съдържание влизат "Пътешествията на Гъливер", "Дядо Горио", "Мадам Бовари" и др. Сред българските творби, заложени в програма са "История Славянобългарска", "Изворът на Белоногата",
както и Ботевите стихотворения - "Майце си", "Моята молитва", "Обесването на Васил Левски" и др.