Белодробната клиника ще плати 7500 лв., вземала незаконно пари от пациенти
Столичната здравна каса е глобила със 7518 лв. държавната болница за лечение на белодробни заболявания в София за това, че е карала незаконно пациентите си да плащат за изследвания, съобщиха от
Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) вчера. Проверка на столичния клон на касата установила, че лечебното заведение принуждава пациентите си да плащат между 10 и 60 лева за изследванията,
които се поемат от НЗОК и се възстановяват на болницата. Според проверяващите ръководството на болницата неправилно разтълкувало текстове от здравния договор за тази година и решило, че има право
да събира парите.
В общата сума на санкцията са включени и 2538 лв., които белодробната болница е получила неправомерно от здравната каса за дейности, които не е извършила. Лечебното заведение има договори с касата
за лечение по 11 клинични пътеки. При проверката са установени нарушения по някои от пътеките. За тях болницата е наказана с максималната глоба - 1800 лв.
Пред "Новинар" управителят на болницата Любчо Пенев отрече на пациентите да са искани незаконно пари. Според него болните имали право да изберат къде да си направят изследванията и тези, които са
решили да си платят на лечебното заведение, са подписвали декларации за това и давали парите. В момента сме спрели събирането на пари за изследвания, защото чакаме тълкувателно писмо от НЗОК,
обясни Пенев. Той добави, че болницата постоянно прави анонимни анкети и досега нито един лекуван не е съобщил някой от медицинските специалисти да му е искал пари.
Белодробната болница е второто лечебно заведение в столицата, глобено за лоша работа през този месец. Неотдавна здравният министър Славчо Богоев санкционира с 8000 лв. Пета градска болница, която е
собственост на Столичния медицински холдинг. Глобата беше наложена заради отказ на болницата да окаже спешна помощ на пациент, който впоследствие почина.
Близо 6900 граждани са се обадили за първите три месеца на 2005 г. на телефона за консултации на здравната каса 0800-14-800, а в районните каси са постъпили 25 142 обаждания, съобщиха от
институцията вчера. Най-често задаваните въпроси са свързани с новите здравни услуги за тази година, условията за безплатно лечение в болниците, необходимите документи за лечение по програми за
скъпоструващо лечение, условията за смяна на личния лекар. За същия период са подадени около 650 жалби от граждани.