Преписката в КЗК е образувана по молба на “АВС Експорт Импорт” ЕООД-Казанлък
Комисията за защита на конкуренцията наложи две имуществени санкции по 40 000 лева на “Ексел” ЕООД, Бургас за извършени нарушения по чл. 32, ал. 3 и чл. 33, ал. 1 във връзка с чл. 30 от
ЗЗК и постанови прекратяването им. Преписката в КЗК е образувана по молба на “АВС Експорт Импорт” ЕООД, Казанлък, което е изключителен представител на Bushnell Performans Optics- Франция, чиито
продукти-бинокли, оптически мерници, астрономически далекогледи и електронни далекомери са добре известни на клиентите. Дружеството притежава пълномощно за извършване на търговска дейност, по
силата на което, единствено е оторизирано да внася и предлага оригиналните продукти на територията на Р България.
По смисъла на чл. 32, ал. 3 от ЗЗК се забранява рекламата на стоки или услуги, които не са на разположение за задоволяване на потребителското търсене или са в недостатъчно количество. В
конкретния случай КЗК установи, че “Ексел” ЕООД рекламира в каталозите SAFARI редица модели бинокли, оптични мерници и бързомерци с наименование TASCO, но на практика не извършва техния внос и
съответно не ги предлага реално на пазара. При липса на обявените в каталога на «Ексел» ЕООД стоки, тяхната реклама от страна на дружеството е забранена, тъй като това ще доведе до въвеждане в
заблуждение на потребителите. От друга страна подобно поведение от страна на дружеството създава възможност за увреждане на интересите на конкурентите, които не разполагат с въпросния продукт,
съответно не го рекламират и не извличат облаги от нелоялни действия. Чл. 33, ал. 1 от ЗЗК забранява предлагането или рекламата на стоки или услуги с външен вид, опаковка, маркировка, наименование
или други белези, които заблуждават или могат да доведат до заблуждение относно произхода, производителя, начина и мястото на производство, източника и начина на придобиването или използването,
количеството, качеството, естеството, потребителските свойства и други съществени характеристики на стоката или услугата. Комисията установи, че търговецът съзнателно предлага стоки с наименование
BUSHNELL, с които се имитират утвърдени на пазара стоки на световноизвестен производител на оптически уреди – Bushnell Performans Optics. Целта на това поведение е потребителите да закупят
продукта, като бъде предизвикана у тях заблуда, че всъщност купуват познатия им вече продукт. Въпросните изделия, които «Ексел» ЕООД рекламира в каталозите SAFARI, се внасят от Китай, но техният
произход не е упоменат, с което потребителят отново е подведен по отношение на стоките с наименование BUSHNELL.