В България има изкривявания и аномалии при горивата, твърди депутатът Мартин Димитров
"Напасване на пазара". Това е обяснението на Комисията за защита на конкуренцията за значителните разлики в цените на бензина и дизела в отделните области. "В цената на една стока освен стойността
по нейното производство има и елемента търсене", коментира вчера по Нова тв говорителят на КЗК Марио Гаврилов. Той посочи, че е нормално в София цените да са по-високи, "защото има
по-платежоспособно търсене и пазарът е по-голям".
Повод за разясненията от регулаторната комисия е информация във в. "Сега" от вторник, която обърна внимание, че шофьорите в столицата плащат по 2 лева за литър бензин А95, докато в други области
цените са доста по-ниски. "Сега" цитира данни на портала fuelo.net, които показват, че в началото на седмицата масовият бензин можеше да се купи за 1.69 лв. в Смолян, а някои бензиностанции в
Белене и Девин го продаваха по 2.05 лв. за литър.
Според говорителя на КЗК е нормално да има разлики. Но според депутата от Реформаторския блок Мартин Димитров на пазара на автогоривата има "изкривявания и аномалии, които заслужава да бъдат много
сериозно разследвани". Той даде пример с Бургас, където се намира производителят "ЛУКойл Нефтохим" и тъй като няма транспортни разходи, би трябвало бензинът там да е най-евтин, а всъщност областта
е на 13-о място по скъпотия. Депутатът коментира още, че е нелогично една и съща верига да слага съвсем различни цени по обектите си в страната - има разминавания с по 20-30 стотинки на литър, и че
това също трябва да се разследва от КЗК.
Тези факти показват, че конкуренцията работи, смята КЗК. В Бургас подобно на София търсенето също е по-голямо и това обяснява "аномалията" с по-високите цени, посочи Марио Гаврилов. И добави, че
"по места" всички бензиностанции се равняват по този, който продава най-евтино, за да не изпуснат клиентите.
Депутатът Мартин Димитров посочи и друга особеност на българския пазар - при най-ниски разходи за производство в ЕС цените на горивата ни определено не са най-ниските. Той припомни, че България
"стърчеше" дълго време над средното равнище за ЕС по цени на дизел и бензин преди начисляването на акциз и ДДС. В последните месеци вероятно заради общественото недоволство и започналото
разследване на КЗК за петролен картел имаше известно понижение, но напоследък цените преди данъците отново са доста високи. "Цените на дизела у нас вече почти са стигнали средните в Европа, в това
няма логика", коментира Димитров. Без данъци литър дизел струва 0.493 евро у нас при 0.497 евро средно за ЕС. Депутатът изтъкна, че в България и доходите на потребителите, и ставките на акцизите
върху горивата са най-ниските в ЕС и би трябвало и крайните цени на горивата да са най-ниски, а не е така. По данни на портала Energy вчера дизелът на дребно бе по-евтин в 4 членки на ЕС - Полша,
Литва, Латвия и Люксембург.
ПРЕД ФИНАЛ
Говорителят на КЗК съобщи, че разследването за евентуален картел на седемте големи вериги бензиностанции и за злоупотреба с монополно положение на бургаския нефтохим е към своя край, но събраните
материали ще бъдат предоставени на новите членове на комисията, за да вземат те решенията. Мандатите на председателя и на останалите комисари по конкуренцията изтекоха още миналия октомври.