С наредба на Министерски съвет ще започне пренареждането на играчите на пенсионния пазар
Комисията по труда и
социалната политика регламентира срока за промяна на участието на осигурените лица от един фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване в друг. Намерен бе механизъм, който позволява това
да става балансирано, без сътресение и без излишно напрежение на осигурителния пазар. По този начин се дава възможност на осигурените да преценят дали предпочетеното от тях дружество управлява
ефективно техните средства и ако не са доволни, да променят избора си.
Осигуреното лице има право да промени участието си във фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване и да прехвърли натрупаните средства по индивидуалната партида от един в друг фонд две
години след датата на заявлението за осигуряване или служебното разпределение. Това гласи вече приетият от депутатите на второ четете текст от новия Кодекс за социално осигуряване. Предложението бе
внесено от Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване. Първоначалният вариант на текста предвиждаше промяната на участието да се извършва в срок от три години след
първото заявление.
ТЪРСЕНЕТО НА БАЛАНС ПРИ ОПРЕДЕЛЯНЕТО НА ТОЗИ СРОК БЕ МНОГО ВАЖНО
От една страна, трябваше да се даде достатъчно дълъг срок, в който осигурените лица да имат възможност да добият реална представа за ефективността от управлението на средствата им. От друга - да не
се допусне стартирането на масирана кампания по прехвърляне, инициирана от пенсионните фондове, която би имала в крайна сметка негативен ефект.
Такава кампания ще бъде
СЪПРОВОДЕНА С ОГРОМНИ РАЗХОДИ
за реклама и привличане на осигурителни посредници, и с риск от непочтено поведение на пазара. Без съмнение пенсионните фондове имат интерес да намесят и самите работодатели в борбата да привлекат
по-голям брой нови членове. Осигурителните посредници пък ще се стремят да направят повече прехвърляния, за да си осигурят по-висок доход. В крайна сметка на атака от всички страни ще бъде
подложено осигуреното лице, което в този случай няма мотивация за промяна на участието си. Но ако неговите средства са били управлявани достатъчно дълъг срок, то само ще може да прецени дали да се
прехвърли или не и няма да се стигне до определено негативна кампания. Водеща за гражданите ще бъдат разпределената доходност по индивидуалните им партиди и качеството на обслужване, което предлага
пенсионният фонд.
ИМАШЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ СРОКЪТ ЗА ПРЕХВЪРЛЯНЕ ДА БЪДЕ ОБВЪРЗАН С НАЛИЧИЕТО НА ОПРЕДЕЛЕН БРОЙ ОСИГУРИТЕЛНИ ВНОСКИ
постъпили в индивидуалната партида на желаещото да промени участието си осигурено лице. Дискутираха се варианти като например да има най-малко три вноски, имаше дори предложение за дванадесет
вноски. В крайна сметка обаче депутатите се спряха на текст, който не обвързва изискването за брой вноски.
Извън случая на първоначалното заявление за осигуряване във фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване или служебното разпределение осигурените лица могат да променят участието си след
изтичане на една година от сключване на договора за осигуряване.
Друг вече приет текст дава възможност осигурените лица да могат да променят без ограничение участието си във фонда при несъгласие с промени в правилника му, ако в едномесечен срок от уведомлението
по чл. 144, ал. 2 подадат заявление за това, освен ако тези промени произтичат от изменение на нормативната уредба. Съгласно този член пенсионноосигурителното дружество се задължава да уведомява
осигурените лица за изменения в правилника за организацията и дейността на пенсионния фонд лично или чрез публикация в два централни ежедневника в едноседмичен срок от получаването на решението на
заместник-председателя на Комисията по финансов надзор.
Редът и начинът за промяна на участието във фонд и прехвърляне на натрупаните суми по индивидуалната партида на осигуреното лице от един фонд в друг, управляван от друго пенсионноосигурително
дружество, се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на комисията, пък гласи поредният приет текст.
Всъщност
ЛИПСАТА НА ПРОЦЕДУРА
за промяна на участието след първоначалното разпределение на осигурените лица бе и една от причините пет от осемте професионални фонда на пенсионноосигурителните дружества да не изпълнят
изискването от 15 000 осигурени лица. Тези фондове нямаха възможност чрез прехвърляне на осигурени лица към себе си да изпълнят изискването.
Въпреки че и досега законът позволяваше след изтичане на една година от членството в даден фонд осигуреното лице да го напусне, избирайки друг, тази възможност бе блокирана, тъй като в закона
липсваше разпоредба как да става това. Нов текст в Кодекса за задължително обществено осигуряване /сега Кодекс за социално осигуряване/ трябваше да посочи, че редът и начинът на прехвърлянето може
да стават с акт на Министерския съвет. Този текст вече е факт. Идеята е всички пенсионни дружества да се ръководят от единни правила при прехвърлянето на партидите от един фонд в друг.
В ПРАВИЛНИЦИТЕ СИ ПЕНСИОННИТЕ
дружества са разписали ред за прехвърлянето на осигурителните партиди. Оказва се обаче, че процедурите и сроковете в тези правилници са различни
Разминаванията при сроковете например идват от тълкуванията за това, кога започва да тече едногодишният срок. Една от възможностите е това да става от момента на възникване на осигуряването, което
за професионалните фондове е 1 януари 2001 г., а за универсалните - 1 януари 2002 г. Втората възможност е от момента на избор на фонда, а третата - от момента, в който НОИ преведе вноските за
задължително допълнително осигуряване.
С появата на наредбата за прехвърлянето се очаква пенсионният пазар в България да попадне в нова фаза на развитието си - тази на пренареждането на играчите.