На този етап няма индикации за координиране на действията
Антимонополният орган на Европейския съюз в лицето на ЕК обяви във вторник, че започва разследване за "евентуално тайно споразумение" между германските автомобилни производители BMW AG, Daimler AG и Volkswagen AG VOW.XE за ограничаване развитието на по-малко замърсяващи околната среда технологии, съобщава "Уолстрийт джърнъл", цитиран от БНР.
Европейската комисия посочи, че стартира това проучване след провеждане на инспекции през октомври 2017 г. в производствени помещения на BMW, Daimler, Volkswagen и Audi AG в Германия. Инспекциите
бяха предизвикани от информация, че производителите на автомобили, наричани още "кръгът на петте", са участвали в срещи, на които са обсъждали разработването и внедряването на технологии за
ограничаване на вредните газови емисии на произвежданите от тях автомобили.
"Ако бъде доказано, това тайно споразумение може да лиши потребителите от възможността да купуват по-малко замърсяващи автомобили, въпреки технологията, с която разполагат производителите", заяви
европейският комисар по конкуренция Маргрете Вестагер.
ЕК посочи, че ще преценява дали компаниите са се съгласили да ограничат разработването и пускането в експлоатация на две системи за ограничаване на вредните емисии - "системи за селективна
каталитична редукция", които намаляват вредните емисии на азотни оксиди от леките автомобили с дизелови двигатели и филтрите за частици "Otto", които ограничават вредните емисии на прахови частици
от леки автомобили с бензинови двигатели.
"Уолстрийт джърнъл" напомня, че правилата на Европейския съюз забраняват споразумения и съгласувани практики, които могат да повлияят на търговията и да предотвратят или ограничат
конкуренцията.
Комисията също така заяви, че на този етап "няма индикации, че страните са се кородинирали помежду си във връзка с използването на незаконни устройства, за да мамят при регулаторните
тестове".
През 2015 година автомобилният гигант Volkswagen призна, че разполага с близо 11 милиона дизелови автомобила със софтуер, който позволява да мами в резултатите на емисионните тестове.