Застрахователното бъдеще принадлежи на дигиталните канали за общуване и продажби
Ковид-19 доведе до положително развитие в застраховането, основно при дигитализацията, връзката с клиентите и киберсигурността. Около това мнение се обединиха участниците в онлайн конференция на
БНП Париба Кардиф, клонове България. Във форума взеха участие Марио Костов, управител на БНП Париба Кардиф в България и Румъния; Зденек Ярош, мениджър на БНП Париба Кардиф за Централна Европа,
както и висши мениджъри на банкови институции у нас.
15 години след навлизането си на българския пазар, компанията отчита над 1,8 милиона активни застрахователни полици по потребителски, ипотечни и стокови кредити, кредитни карти и други заеми,
отпуснати от банки или компании за потребителско кредитиране. Броят на активните застрахователни полици е нараснал от 1 милион през 2014 година до 1,8 милиона през 2020 година. За периода
2017-2020 г. за българския пазар увеличението на исковете, свързани с безработица е над 300%. Основната причина за предявяване на искове е настъпването на застрахователни събития като безработица,
временна нетрудоспособност (продължителен болничен) и загуба на живот. При такива неочаквани обстоятелства застрахователят покрива частично или напълно задълженията на своите клиенти към
финансовите институции и така милиони българи могат да се възползват от защита на кредитите си. Това показва нуждата на този вид застраховка. Имаме повече търсене и хората стават все по-отговорни,
посочи Марио Костов.
Застрахователната защита на кредитите е нараснала с повече от 15% от 2008 година досега в нашето портфолио, каза от своя страна Зденек Ярош, мениджър на БНП Париба Кардиф за Централна Европа. България, Чехия и Словакия са страните, в които хората изпаднаха до голяма степен в положението да не могат да си плащат задълженията. Затова изплатените искове се повишиха съществено – над 50% – по рисковете, свързани със загуба на работа.
Застрахователният сектор е изправен пред предизвикателството да запази човешкия контакт, от една страна, а от друга – да развие дигиталните канали.
В северната и западната част на Европа не може да се говори за връх при дигитализацията, защото там автоматизираните процеси вече са внедрени и се развиват плавно и постоянно, на Централна и
Източна Европа регистрира сериозен връх в дигитализацията. Предстои застрахователите да развият активно дигиталното консултиране на клиентите. Новото поколения искат застрахователната услуга да
бъде съсредоточена в 2-3 клика, то използва най-лесните инструменти за комуникация, като чатботове или Q&A. Затова трябва да се развие цифровият маркетинг и това е валидно не само за
застраховането, но и за кредитния пазар, стана ясно още по време на форума.
Според управителя на БНП Париба Кардиф в България и Румъния – Марио Костов, в момента сме свидетели на много нововъведения в застрахователната индустрия. Ако в миналото хората са имали различни
активи – автомобили, недвижима собственост, апартаменти, сега те предпочитат да ползват всичко това под наем. "Преди ако говорехме за застраховка "Гражданска отговорност" или каско, сега може би
това ще е част от услугите, които ще наемаме в бъдеще. Това ще е новото нормално, прогнозира Костов.
По отношение на новите продукти в бъдеще Зденек Ярош посочи, че тенденциите са насочени към дигитализацията и дигиталните плащания, секюритизацията и киберсигурността.
Целта на групата е да плаща 9 от всички 10 подадени иска за застрахователно обезщетение, а следващата стъпка е доближаване до 10/10.