От бранша искат винетки, а такса на километър. Планират стачка на 18 февруари
3000 осемместни микробуса със статут на леки автомобили извършват нелегални междуселищни превози на пътници в България и това убива законните автобусни превозвачи. Това обявиха на пресконференция
от Конференцията на автобусните превозвачи, пише днес в. Монитор. Сабахатин Исмаилов, собственик на фирма припомни, че за последните 4 години са десетки жертвите от подобни нелегални превози.
Според Магдалена Милтенова от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта подобни схеми ощетяват хазната с около 300 млн. лв. на година и е време нелегалните превози на пътници да бъдат
криминализирани.
Георги Милошев от Българската федерация пътнически транспорт поиска за автобусите да се плащат винетки, а не да се таксуват на километър с тол системата. 4 месеца преди стартирането й превозвачите
нямат яснота за това колко ще им струва и как ще се отрази на крайната цена за потребителите. Браншовикът добави, че Вторият транспортен пакет на ЕС, с който ще се отвори вътрешният ни пазар за
превозвачи от чужбина и ще доведе до фалит на български фирми и съответно още общини ще останат без междуселищен обществен транспорт. Договорите за обществен превоз са сключени основно по реда на
ЗОП и са с фиксирана цена до края на изпълнението им, което не подлежи на промяна, посочи той.
Колегата му Максим Петков припомни, че 140 общини са напълно без обществен транспорт, а 128 - частично.
В тази връзка Магдалена Милтенова от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта поясни, че най-много населени места без обществен транспорт има в Северозападна България. Тя добави, че
община Ковачевци е поредната такава община. Милтенова каза още, че държавата редовно изплаща на автобусните транспортни фирми само половината от парите за билетите, които те издават за пътуване с
намаление на пенсионери, ученици, студенти и други. "70% от пътуващите с автобусите са именно със субсидирани билети", твърди тя.
Изпълнителният директор на Националното сдружение на автобусните превозвачи Ивайло Константинов заяви, че браншът не е срещу споделените пътувания,
но в законодателството ни трябва да се определи точно обхватът му. По думите му има неясноти в дефиницията за превозно средство за обществен превоз. Той посочи пример именно с микробусиоте 8+1,
масово използвани в нелегалните превози на пътници не само в страната, но и за пътувания зад граница.
Автобусните превозвачи поискаха и актуализация на националната транспортна схема и вземане мерки срещу търговете, правени от общини за превози с цена от 1 ст., какъквто случай имало в Търговище. От
бранша се заканиха да дадат на прокурор подобни обществени поръчки, които, според тях, ощетявали държавната хазна.
Превозвачите са изпратилви писмо до премиера със своите искания за решаване на проблемите в кратки срокове. В противен случай те планират от 18 февруари да спрат автобусните превози в цялата
страна.
Във връзка с исканията на автобусните превозвачи, касаещи толсистемата от МРРБ заявиха, че екип на Световната банка разработва варианти за тарифиране, които предстои да бъдат предложени за публично
обсъждане. МРРБ е отворено за предложения, които ще бъдат дискутирани. Стремежът ни е да бъдат взети решения, които удовлетворяват всички заинтересовани страни.