Наказанието е две имуществени санкции от по 50 000 лева за злоупотреба с господстващо положение
Две имуществени санкции от по 50 хиляди лева за злоупотреба с господстващо положение наложи Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) на Параходство “Български морски флот” ЕАД, Варна. Комисията
се е самосезирала след писмо от Антимонополния комитет на Украйна с искане за съдействие от КЗК за проучване на пазарното влияние на БМФ и украинската СК “Укрфери” върху конкурентната среда в
България. Двете дружества извършват съвместна дейност по силата на международната спогодба между Украйна и България за експлоатация на фериботната връзка между пристанище Варна и пристанище
Иличовск.Украинският комитет извърши проучване за нарушение на конкурентното право от страна на украинската компания за корабни превози – СК “Укрфери” и БМФ, които заедно въвеждат допълнителна
такса в размер на 100 долара за всеки натоварен вагон, транспортиран от Варна до Иличовск.
Освен новата такса, “Укрфери" и БМФ въвеждат и друго условие за извършване на фериботен превоз - спедиторските фирми да ползват услугите само на един определен агент – “Феритранссервиз”, което е
грубо нарушение на забраната за злоупотреба с господстващо положение.Съгласно обясненията на БМФ, с 30 долара от въведената 100-доларова такса следва да се компенсират увеличените разходи на
морските превозвачи за наема на вагоните до фактическото им предаване на Украинската железница. Останалата част от новата такса е за покриване на разходите по ведомствения контрол от страна на
митнически, санитарни, екологични служби и други.
Според КЗК обаче, таксата от 100 долара в частта за наем на вагони нарушава Закона за защита на конкуренцията, който забранява пряко или косвено налагане на цени за покупка или продажба. Относно
онази част от таксата за допълнителни спедиторски услуги в пристанище Иличовск пък се нарушава разпоредба на закона, която забранява поставяне на допълнителни задължения при сключване на договор,
които не са свързани с предмета на основния договор.
Поведението на БМФ представлява тежка форма на злоупотреба с господстващо положение, тъй като чрез налагането на по-високата такса се оскъпява спедиторската услуга в България. Освен това чрез
налагането на единствен спедитор в пристанище Иличовск – “Феритранссервиз”, се елиминира конкуренцията между българските спедитори. На практика те са лишени от правото си да избират свободно,
съгласно най-добрите търговски условия, свой агент на територията на пристанище Иличовск.
Доказателство за антиконкурентния ефект е обстоятелството, че българските спедитори са принудени да вписват в транспортните си документи освен наложения им от БМФ “Феритранссервиз” и избрания от
тях друг спедитор. По този начин те заплащат два пъти за една и съща услуга. До този абсурден ефект не би се стигнало, ако те свободно избираха агентите си на територията на пристанище Иличовск.
Така спедиторската услуга за българските износители щеше да бъде по-качествена и по-евтина.
Решението на КЗК подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.