Основните жалби са за забавяне на доставки и за непризнаване правото на отказ в 14-дневния срок след получаването на стоката
Стремим се да проверяваме адекватно всеки един проблем, който е адресиран към нас от потребители, пазаруващи в интернет, каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър
Маргаритов пред Novini.bg. Той отбеляза, че жалбите срещу електронни магазини зачестяват в последните години, което се дължи основно на ръста на продажбите в тази среда – с около 30% на годишна
база. Но все още преобладаващата част – повече от ¾ от постъпващите в КЗП оплаквания касаят конвенционалната търговия.
Маргаритов обобщи най-честите оплаквания по повод онлайн покупки. "Свързани са с нарушаването на основните потребителски права – забавяне на доставки, непризнаване правото на отказ в 14-дневния
срок след получаването на стоката и пр.”, даде примери Маргаритов. Той добави, че понякога се установяват и административни нарушения, свързани основно с липсата на информация за самия търговец или
предлаганите за продажба продукти.
Председателят на КЗП даде и практически съвети за потребителите, които пазаруват онлайн. "Важно е да преглеждат внимателно съдържанието на електронния магазин, да се уверят, че я има базовата
информация за връзка с този, който администрира съответния магазин, че могат да осъществят директен контакт, да зададат допълнителни въпроси, ако не всичко е ясно. Да се проверява какъв е
произходът на търговеца, който е регистрирал своя домейн, защото невинаги това, че окончанието е .com, .eu или дори .bg означава, че търговецът е базиран в съответното пространство, което
първоначално асоциираме с тези окончания”, обърна внимание Маргаритов.
"Съществуват справочни портали, като например Who.is, където при въвеждането на данните на електронния търговец, можете да получите информация коя е държавата на неговия произход”, напомни
Маргаритов. И добави, че това много по-лесно би могло да ориентира потребителите какви са правилата и действат ли всички съществуващи в европейското законодателство предимства по отношение на този
търговец. "Когато сме добре ориентирани, по-трудно бихме могли да станем жертва на нелоялни търговски практики”, каза още той.
При проблеми във връзка с покупки през интернет потребителите могат да разчитат на съдействието на КЗП. "Ние сме насреща, за да установим каква е фактическата обстановка и при нарушения да се
намесим, налагайки санкция”, заяви Маргаритов.
Съществува и онлайн платформа за решаване на такъв тип проблеми с трансграничен характер. "Тя не изисква особено усилие от страна на потребителите за събиране и предоставяне на документи, а също и
да ходят в офиси, където да се развива това производство – то върви изцяло през интернет, както и му се полага, досежно електронната търговия”, обясни председателят на КЗП. "Имаме и ще имаме все
по-ефективни механизми за контрол и за санкциониране при установяване на нарушения”, завърши той.