Ако поведението на клиентите излиза извън общоприетото, управителят може да сезира органите на полицията или да предприеме други мерки спрямо извършителите
"Такса дете” е нарушение от гледна точка на Закона за защита на потребителите (КЗП) и представлява нелоялна търговска практика, която следва да бъде забранена, тъй като противоречи на изискването за добросъвестност и коректност на търговеца. Това съобщи Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) пред "Дарик” радио по повод нашумелия в публичното пространство случай с ресторант в Стара Загора, който предвижда клиентите му да плащат 50% надценка от сметката си, но не по-малко от 20 лева, ако децата им играят в заведението.
"Първо, търговец не може да въвежда санкция за нарушение, защото санкциите са въведени от закона за извършване на определени нарушения и са посочени държавните органи и институциите, които могат да
ги налагат. Също така това не би могло да бъде третирано и като "такса”, както условно то се нарича, тъй като такава обикновено се събира също от държавна институция или в случаи, когато това бъде
делегирано на непублични субекти, но за предоставянето на конкретна услуга, каквато очевидно в случая изобщо не е налице”, коментира Маргаритов.
Той обясни още, че въвеждането от търговеца на такава "такса” е нарушение и защото няма абсолютно никаква дефиниция на понятието "детска игра”. "Детска игра може да бъде детето да стои на стола и
да си играе на таблет. Детска игра може ли да бъде, например, ако то се разхожда между масите? Такива обтекаеми формулировки очевидно са насочени срещу потребителите и представляват
недобросъвестност от страна на търговеца”, посочи Маргаритов.
Той потвърди, че комисията се е произнесла по случая преди повече от месец, заповедта е връчена на търговеца и е предвидена санкция.
"Санкцията в конкретния случай е 5000 лв. При повторно нарушение тя би могла да бъде и в по-голям размер. Винаги, когато се определя размера, се съобразява степента на тежест на нарушението,
засегнатите лица – колко биха били те хипотетично. Така, че смятам, че в този случай е справедливо”, каза още Маргаритов и добави:
"От гледна точка на нашата комисия подобни случаи винаги ще бъдат разглеждани като нелоялни търговски практики и съответно търговците, които ги практикуват, ще бъдат санкционирани.”
В случай на поведение извън общоприетото като допустимо в заведение за хранене или в друг търговски обект, управителят му може да сезира органите на полицията или да предприеме други мерки спрямо
извършителите.