Дори да си върнат заплатените суми за анулираните пакети и резервации, поради това че са настъпили форсмажорни обстоятелства, потребителите нямат право на допълнително обезщетение
Много важно е в ситуацията с коронавируса да запазим самообладание и да се вслушваме в съветите на експертите – както по отношение на мерките по същество, които трябва да бъдат предприети, така и
конкретно, когато става въпрос за пътувания и възможността за тяхната отмяна. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов по телевизия Bulgaria ON AIR.
Той обясни, че по закон до момента на заминаването потребителите могат да прекратят договорите си за пакетни пътувания, когато в мястото на дестинацията или в непосредствена близост до него
възникнат форсмажорни обстоятелства като това с коронавируса. Такива към момента безспорно са налице в Китай и в районите на Италия, за които има официална информация от МВнР. Тогава туроператорът
следва да възстанови на клиентите си всички заплатени суми.
"По-различно стоят нещата, когато потребителят самостоятелно се е организирал – закупил си е самолетния билет, хотелско настаняване и т.н.", каза председателят на КЗП. "Всичко зависи от конкретните
параметри на договарянето, от възможността за анулиране на резервациите. В много случаи, особено когато става дума за по-ранни записвания, имаме възможност да отменим запазено настаняване без
допълнителни разходи. При самолетните билети е малко по-сложно. Но в хипотезата, в която националният авиопревозвач прекрати полетите до Милано до 27 март включително, закупилите билети имат право
на възстановяване на тяхната стойност", добави Маргаритов.
Председателят на КЗП направи важно уточнение – дори да си върнат заплатените суми за анулираните пакети и резервации, поради това че са настъпили форсмажорни обстоятелства, потребителите
нямат право на допълнително обезщетение.
На въпрос на водещия Димитър Абрашев очакват ли се оплаквания за забавени пратки от онлайн покупки от Азия Маргаритов изрази предположение, че това е проблем, с който тепърва предстои Комисията да
бъде сезирана. "Напълно възможно е част от тези пратки още да не са тръгнали. Друг е въпросът дали те изобщо някога ще бъдат доставени", каза той. И вметна, че през миналата година най-честите
оплаквания от електронни магазини са именно за забавени доставки или пари след упражнено право на отказ от покупката.
По думите на Маргаритов едни от най-фрапантните нарушения остават фалшивите промоции. Той обаче даде пример с обратния случай, при който на Черния петък в Комисията са получени оплаквания за бързо
изчерпване на телевизори на много атрактивна цена, но кампанията се е оказала коректна. "Направихме пълна и обстойна проверка с абсолютно всички доказателства – кеширани страници, време на
заявките, конкретните поръчки и доставените наличности. Оказа се, че в рамките на по-малко от две минути действително са продадени всички телевизори, които са били от порядъка на
няколкостотин", посочи той. Според него от този и от подобни случаи може да се направи извод за повишената активност и ловкост на онлайн потребителите, които вече пълнят количките преди старта на
промоциите и още в първите секунди на кампанията само потвърждават своите поръчки.
В студиото на Bulgaria ON AIR каза още, че през миналата година е предотвратена реализацията на българския пазар на над 20 милиона опасни стоки от 113 различни вида, повечето от които са от внос,
като голяма част от тях са спрени още на границата.