Осем души пострадаха тази седмица при катастрофа на маршрутно такси край столичния кв. "Кремиковци". Инцидентът е станал малко към 10.45 часа в понеделник. Микробусът "Форд" се е преобърнал на лявата си страна на пътното платно. Петима пътници са били откарани в "Пирогов", трима в болницата "Царица Йоана". Най-тежко е пострадала жена, която е със счупена ключица. Причина за катастрофата е отклоняване на вниманието на шофьора. Твърде рядко осъзнаваме опасностите, когато пътуваме в обществения транспорт. Законодателството у нас предвижда задължителна застрахователна защита на пътниците в тези превозни средства, но какво трябва да се знае, за да се възползваме от правата, които ни дава законодателят.
Всеки, който кара автомобил, особено в центъра на София, се е сблъсквал със специфичния начин, по който шофират водачите на маршрутни таксита в и без това трудните градски условия.
Шофьорите твърдят, че нарушават правилата за движение и създават опасност за ПТП главно поради факта, че масово се паркира неправилно и те не могат да спират на безопасни места. Факт е обаче, че в
стремежа си да не изпуснат клиент последното нещо, с което се съобразяват, е Правилникът за движение по пътищата. Когато заговорим и за това, че вниманието на водача почти перманентно е заето с
прибиране на таксата за превоз, което в повечето случаи съвсем не е механична операция, несъмнено стигаме до заключението, че застраховането на пътниците в маршрутките е твърде рисково.
Застрахователните компании у нас предлагат покритие на риска от злополука в обществения транспорт, като се ръководят от унифицирани тарифи, които се издават от застрахователния надзор. Всеки
превозвач, независимо дали е частно такси, извършва превоз с т. нар. "маршрутки", или се занимава с друг организиран превоз на пътници, е длъжен да сключи застраховка "Злополука" на пътниците в
обществения превоз. Застраховката може да бъде направена на доброволно или на задължително ниво, като основната разлика е в това, че при доброволното ниво се обезщетяват злополуки, причиняващи
временна загуба на нетрудоспособност. Задължителното ниво предвижда изплащане на щети само при трайна загуба на трудоспособност и смърт. При задължителното ниво минималната застрахователна сума,
предвидена от законодателя, е 10 000 лв. и за всяко място например таксиметровите шофьори трябва да заплатят еднократна премия от 10 лева. Доброволните нива се определят от всяко застрахователно
дружество. В ЗК "Български имоти" са разработени две нива на застрахователна защита. При първото доброволно ниво премията за такситата е в размер на 13 лева за всяко застраховано място, като
покритието е 10 000 лева. При второто доброволно ниво застрахователната сума е вече 15 000 лева и за нея превозвачът заплаща 18 лева за всяко място.
При настъпване на застрахователно събитие се съставя констативен акт от шофьора, двама свидетели и пострадалите лица, в който се описват причините и обстоятелствата около инцидента. Пострадалият
трябва задължително да притежава документ за пътуване в превозното средство, в което е станал жертва на злополуката. Това е билет или карта за пътуване в градския транспорт или в маршрутно такси
или касов бон от пътуване с такси. Всички тези документи се предават в застрахователното дружество, което е сключило застраховката, и след проверка от инспектор по ликвидация на щети, който да
установи дали всички документи са налице, в 15-дневен срок се изплаща дължимото обезщетение.
Застрахователите предвиждат и отстъпки. В ЗК "Български имоти" за еднократно плащане на премия над 100 лева се получава 5% отстъпка, за над 50 застраховани места отстъпката е в размер на 10%, а
максималната отстъпка в частни случаи достига до 15%. Отстъпките в "Алианц България" пък достигат до 20%.
Всъщност обаче никой от нас не знае, когато се качва в превозно средство от градския транспорт, какъв вид застрахователна защита е осигурил за него превозвачът. Доброволните нива осигуряват много
повече и по-добри възможности за получаване на обезщетение, но на практика този, който купува застраховката, едва ли има пряк интерес за подсигури по-качествена застрахователна услуга на пътниците
си. Би било добра идея например в маршрутните таксита да има информация, ако превозвачът е избрал по-високо ниво на застрахователна защита. Това би бил перфектен начин да се създаде добър имидж на
фирмата и би спомогнало тя да се приема с по-добро око от клиентите в изострената конкурентна среда.