Мнозинството от интернет потребителите в страната не познават платените онлайн услуги
Над 50% от онлайн купувачите в България използват интернет чрез смартфон, показва проучване на платформа за сравнение на цени и продукти, проведено в България, Румъния и Унгария. Онлайн допитването разкрива, че най-често използваното устройство за интернет е лаптопът, следван от смартфона, настолния компютър и таблета. Делът на притежаващите четец за електронни книги или смарт часовник все още е твърде малък и не е анализиран в изследването.
Проучването е реализирано чрез онлайн анкета сред 700 български граждани. Във фокуса на изследването стои анализ на навиците на интернет потребителите при пазаруване онлайн.
Проучването разкрива, че като основни причини да предпочетат пазаруването в интернет пред стандартния тип пазаруване, потребителите посочват възможността да сравнят различните оферти на основата на
различни параметри, избягването на опашки и по-ниските цени в сравнение с традиционните магазини. Макар и по-рядко, анкетираните посочват също възможността да се възползват веднага от актуални
промоции и отстъпки, по-големия избор и удобството да не се ходи до магазина. Според изследването изборът на онлайн магазин за пазаруване се определя от четири основни фактора – цената на
продуктите, възможностите за доставка, надеждността на магазина и предлагания избор.
Българските онлайн потребители използват между два и четири различни източника на информация преди закупуването и избирането на продукт или магазин, като най-често те използват сайтовете за сравнение на цените и разглеждат описанията на уеб магазините. Значителна част от купувачите се допитват до мнението на членове на семейството, приятели, познати или търсят информация в страниците на социалните мрежи.
Според данните от изследването най-предпочитаният начин за доставка от страна на онлайн потребителите е с куриер до дома (80%) или на работното място (70%), а около 30% от анкетираните са заявили, че приемат и традиционната доставка по пощата. Едва един на всеки пет души (18%) предпочита възможността за лично получаване на пратката в магазина. Това се обяснява с достъпността на уеб страниците, както и с факта, че най-популярните уеб страници не разполагат с традиционен, офлайн магазин, или ако разполагат, не е възможно получаването на поръчаните продукти чрез различни пунктове за получаване.
По отношение на възможностите за плащане, мнозинството от онлайн купувачите в България предпочитат плащането в брой –с наложен платеж при получаване на пратката от куриера (85%) или на място в магазина (35%). Около 30% от потребителите приемат електронните решения за плащане, като привържениците на плащането с банкова карта онлайн и при получаване на закупената стока са приблизително по равно. Най-малко – около 15%, са потребителите, които биха платили по банков превод. Сумата от процентите е по-голяма от 100%, защото респондентите дават повече от един отговор.
Пазаруващите онлайн българи са добре запознати със сайтовете на чуждестранните уеб магазини, показва още изследването. Над 50% от анкетираните заявяват, че са пазарували веднъж или повече пъти от чуждестранни магазини, а близо 40% споделят, че познават такива сайтове, но още не са ги ползвали. Едва 10% от респондентите признават, че не познават чуждестранни сайтове за пазаруване.
"Анкетата ни показва, че мнозинството от българските онлайн потребителите ползват интернет ежедневно и разполагат с две или повече устройства за връзка с мрежата. Окуражаващ е фактът, че над 70% от всички купувачи разполагат с лаптоп, а собствениците на смартфон са над половината от анкетираните. Тези данни ни дават основание да смятаме, че дигиталната търговия в България ще продължи да нараства и да се развива с бързи темпове през следващите няколко години", каза Елена Гeлеменова, мениджър онлайн пазаруване в една от българските платформи.
Изследването разглежда и причините за отказ от пазаруване онлайн. Най-често потребителите посочват, че не желаят да плащат през интернет и да дават личните си данни, както и че биха искали първо да пробват продукта или да го получат незабавно.
Проучването показва, че преобладаващият брой потребители в България не използват платени онлайн услуги. Най-непопулярни са музикалните онлайн услуги, които се ползват от едва 4% от купувачите. Около 10% от всички анкетирани ползват платени онлайн телевизионни услуги. Приблизително същият е и процентът на потребителите, които си плащат, за да гледат филми и сериали онлайн. Близо 8% от респондентите споделят, че са се възползвали от други платени приложения. Най-популярни сред българските потребители са облачните хранилища за съхранение на данни (30%) и торент сайтовете за сваляне и споделяне на файлове (25%).