Това е първото цялостно изследване по темата
От началото на тази година академичната застрахователна общност у нас може да намери второто допълнено и преработено издание на учебника "Застрахователен маркетинг" с автор доц. д-р Ирена Мишева,
преподавател в УНСС. Рецензенти са проф. д-р Боян Дуранкев и проф. д. ик. н. Марин Нейков. Обект на учебника са маркетинговите дейности в застраховането, а предмет на изследването – преките и
косвените ефекти от тяхното функциониране. Темата на учебника е пионерна – това е първото цялостно академично изследване по тази тема у нас, много актуална и изключително значима по степен на
важност, се казва в рецензията на проф. Дуранкев.
От една страна, въпреки доказаната значимост на застрахователния маркетинг за развитието на икономиката и обществото, той е слабо изследван, независимо че има дълга история.
От друга страна, колкото и да влияят върху развитието, маркетинговите дейности в застрахователния бизнес като система (а не разглеждани като съвкупност), остават относително непознати по
съдържание, функции и роля.
От трета страна, при непознаването на това какви възможности създава съвременния маркетинг, на това как маркетинговите дейности влияят върху обществото и хората, а следователно – и върху
благосъстоянието, те остават необосновано подценени. В нашата научна литература отсъства категоричен анализ и синтез на проблематиката, на свързаните фактори и условия на застрахователния
маркетинг, на крайните му ефекти.
Доц. д-р Ирена Мишева въвежда и конкретизира нови и актуализира използвани термини и понятия в икономическата теория, като по този начин позволява научният език да се обогати и специализира.
Разработен и апробиран е собствен модел за осъществяване на маркетинг в застраховането.
Обемът на учебника е 237 нестандартни страници. Езикът е строго научен, а учебникът е богато гарниран с фигури и приложения.
Доц. д-р Мишева е откроила нерешените или частично решените проблеми, систематизирала и осмислила е критично съществуващите тези, правилно е интерпретирала резултатите от научното изследване и ги е представила разбираемо и логично. Учебникът отговаря на високите изисквания за съчетаване на теория, практически изследвания и произтичащи от това изводи, се казва в рецензията. Той представя в най-добра светлина както автора, така и УНСС. Нещо повече – той би правил чест и на много от лидерските висши икономически университети в света. Чрез него УНСС израства интелектуално, теоретично, аналитично и личностно, се казва още в рецензията на проф. д-р Дуранкев.