26 Декември 2024, 05:20 Днес (0) | Вчера (0)

Ниският размер на осигурителната вноска може да доведе пенсионните дружества до фалит

22 Юни 2002 в-к "Застраховател" по статията работи:
A+ A-

Регулирането на инвестициите на пенсионните фондове е проблем №1 за постигане на допълнителното пенсионно осигуряване. За да се запази положителната тенденция за развитие, му са необходими промени на законодателството в областта на допълнителното пенсионно осигуряване.

През 2001 година броят на осигурените лица в осемте доброволни пенсионни фонда е нараснал със 72 390 според данните на ДАОН, което е с 19,11 на сто и е достигнал 451 185 души, от които 64,73 на сто се осигуряват с месечни осигурителни вноски. Коефициентът на заместване на пенсионния доход при пенсионните схеми с дефиниран размер на осигурителните вноски в много голяма степен зависи от постигнатата норма на възвръщаемост от управлението на активите във фонда. Инвестиционният риск, проявяващ се като колебания в размера на реализираната доходност от инвестициите на пенсионния фонд, доминира сред рисковете, съпътстващи дейността на този вид ПФ според Бисер Петков, председател на ДАОН. Инвестициите се подчиняват на финансовите цели и често са обект на натиск за инвестиране по социално отговорен начин.Инвестиционната политика на пенсионните фондове е строго регламентирана с цел постигане на по-висока сигурност.съчетана с добра доходност. В практиката на инвестиционното регулиране на пенсионните фондове намират приложение два алтернативни подхода. Подход на благоразумния инвеститор и Подход на количествени портфейлни ограничения.

Диверсификацията на инвестициите е крайната цел и тя се постига по различен начин. В България е възприет подходът на количествени портфейлни ограничения чрез установяване на инвестиционни лимити преди всичко по отношение на притежавани на отделни класове активи. Количествени ограничения се прилагат и по отношение на инвестициите в инструменти, издадени от един емитент. С цел избягване на конфликт на интереси и защита на риска от неплатежноспособност се забраняват или се ограничават инвестициите на пенсионните дружества в активи на управляващото фонда дружество. Необходими са количествени ограничения на долни и горни граници за инвестиране в отделни класове активи. Разпоредбите за инвестиране са разгледани в ЗДДПО и КЗОО.

В момента се обсъждат промените,които трябва да бъдат направени. Водещите принципи при управлението на средствата на пенсионните фондове са надеждност, ликвидност, доходност и диверсификация. В промените трябва да се определят лимитите за инвестициите и да бъдат установени като максимални размери с цел по-голяма диверсификация на риска. Трябва да бъде регламентиран начинът за инвестиране в чужбина. Необходимо е директно определяне на максимални нива или правила за валутно съответствие между активи и пасиви. Тези правила трябва да бъдат достатъчно гъвкави за осъществяване на инвестиционната политика. Банките 1 имат право да инвестират 39% от банковите депозити в чужбина.

Оповестяването на информация за инвестиционната политика трябва да стане задължителна, за да бъдат осигурените лица достатъчно информирани и да се повиши доверието в пенсионната система. За да могат да отговарят на нуждите на осигурените лица, пенсионно-осигурителните дружества трябва да могат да разкриват повече от един професионален или универсален фонд.
Например дадено дружество може да управлява универсален пенсионен фонд, чиито активи са вложени предимно в акции и чиято насоченост ще бъде насочена предимно към младите хора.

Друго дружество би предпочело да инвестира средствата на фонда предимно в ценни книжа с фиксирана доходност предимно за нуждите на хората в пред-пенсионна възраст. Размерът на осигурителната вноска в много голяма степен зависи от постигнатата норма на възвръщаемост от управлението на активите на фонда.

Затова размерът на вноските трябва да бъде фиксиран в Кодекса за задължително обществено осигуряване. Според специалистите не е подходящо размерът да се определя всяка година с бюджета на Националния осигурителен институт. Това не улеснява развитието на пенсионната индустрия и не позволява на лицата да прогнозират размера на пенсиите си.

Пенсионно-осигурителните дружества са затруднени да планират финансовите си операции, а също така ДАОН и ПОД не са в състояние да се ориентират за финансовата стабилност на дружеството. Инвестирането в система, която не може да даде информация за евентуалния коефициент на заместване, получен в бъдеще, подкопава доверието в пенсионната система. Вторият стълб предлага на по-младите възможност за подобри пенсионни доходи, а размерът на вноските трябва да бъде такъв,че да позволи значително по-благоприятен коефициент на заместване. Настоящият размер на вноската от 2% е изключително нисък, отнесен към административните разходи за поддържане на индивидуалната партида и към нивото на дохода на членуващите в универсални пенсионни фондове. В резултат се получава ниско нетно ниво на доходност, особено имайки предвид малката доходност на инвестициите на пенсионните фондове поради недобре развитите капиталови пазари в България. Това може да доведе голяма част от пенсионните дружества до фалит. Затова размерът на осигурителните вноски през следващите 5 години трябва да нарасне до 7%,тъй като това ще доведе до два пъти по-големи пенсии.

Радостина Камбурова


Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 25 Декември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8818
GBP 2.4796 2.4887 2.3565
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив