Партньорите в проекта, коитио ще изпитват технологията, са ThyssenKrupp System Engineering и IAV Automotive Engineering
Днес човек не може да стигне далеч с електрически автомобил. Една от причините е, че батериите осигуряват относително кратък пробег. Учени от института Фраунхофер обаче са създали нов вид батерия,
натрупвайки множество клетки директно една върху друга. Това осигурява на превозните средства повече енергия в по-малко място. Първоначалните тестове в лабораторията са положителни: в средносрочен
план партньорите по проекта смятат, че ще постигнат пробег от 1000 километра за електрическите автомобили, пише GreenTech.bg.
Обичайно електрическите автомобили са оборудвани с батерии, състоящи се от стотици до хиляди отделни батерийни клетки. Всяка от тях е заобиколена от корпус, свързан към колата чрез терминали и
кабели и наблюдаван от сензори. Корпусът и контакните компоненти заемат повече от 50% от пространството. Сложността на конструкцията на практика "краде" пространството. Друг проблем е, че
електрическото съпротивление намалява общата изходна мощност при наличието на толкова много връзки.
Повече място за батерии
Под името "EMBATT" Институтът за керамични технологии и системи IKTS при Фраунхофер и негови партньори са прехвърлили биполярния принцип, познат от горивните клетки, към литиева батерия. При този
подход отделните батерийни клетки не са "нанизани" отделно една до друга на малки секции; вместо това те се подреждат директно една върху друга на големи стекове. Поради това цялата конструкция на
корпуса намалява. В резултат на това в автомобила могат да се поставят повече батерии. Чрез директното свързване на клетките в стека пък се намалява значително електрическото съпротивление.
Електродите са проектирани да отделят и абсорбират енергия много бързо. "С новата ни концепция …се надяваме да увеличим пробега на електрическите автомобили в средносрочен план до 1000 километра",
казва д-р Марайке Волтер, ръководител на проекта. Подходът вече доказано работи в лабораторията. Партньорите в проекта, коитио ще изпитват технологията, са ThyssenKrupp System Engineering и IAV
Automotive Engineering.
Керамични материали
Най-важният компонент от акумулатора е биполярният електрод – метална лента, покрита от двете страни с керамични материали за съхранение. В резултат на това едната страна става анод, а другата
катод. Бидейки сърцето на батерията, той съхранява енергията. "Ние използваме своя опит в керамичните технологии, за да проектираме електродите по такъв начин, че да се нуждаят от възможно
най-малко пространство, да натрупват много енергия, да са лесни за производство и да имат дълъг живот", казва Уолтър.
Керамичните материали се използват във вид на пудра. Учените я смесват с полимери и електропроводими материали, за да образуват суспензия. "Тази формула трябва да бъде специално разработена –
адаптирана за предната и задна част на лентата", обяснява Уолтър. След това суспензията се нанася върху лентата.
Следващата стъпка от плана е разработването на по-големи акумулаторни клетки и тяхното инсталиране в реални електрически автомобили. Партньорите ще се стремят към старт на първоначалните тестове на
автомобилите около 2020 г.