21 Май 2019, 10:00 Днес (3) | Вчера (14)

Още един поглед към системата "бонус-малус" в България

26 Юни 2018 11:51 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 26 юни 2018, 11:53

Преди дни стана ясно, че дългоочакваната система "Бонус-Малус" при ценообразуването на застраховките "Гражданска отговорност на автомобилистите" ще се забави още, като реформата се очаква да започне не по-рано от началото на 2019 г. Новата методика, която се очаква да бъде въведена, има за цел да поощри добрите водачи (с по-ниска цена на застраховката) и накаже лошите (с надценка върху премията). Счита се, че ефектът от този модел е дисциплиниращ за водачите на МПС. Целта е една и тя е да намалее броя на щетите. Екип MoitePari.bg посочва, че в Белгия след въвеждането на системата щетите са намалели с 19%, в Германия е отчетен спад от 13%, а във Франция – с около 20%. Друг ефект, който се цели с налагането на системата, е плащанията на застрахователите по линия на задължителната застраховка да намалеят, а също така и цената на застраховката за добрите водачи да се понижи.

На теория всичко звучи и изглежда добре. На практика обаче се срещат някои предизвикателства с реализацията на тази система, като по-важните от тях са:

- Застрахователите ще започнат да се надпреварват кой ще привлече най-добрите водачи (подобно на банките, търсещи клиенти с по-високи от средното ниво доходи).

- Надбавките и отстъпките трябва да се определят спрямо собственика, предвид че той юридически е свързан с МПС, като собственикът ще бъде отговорен кой ще използва МПС.

- Системата трябва да е задължителна за всички компании, както и да се следи дали нейните правила се следват и прилагат стриктно от всички застрахователни компании, предлагащи задължителна застраховка "Гражданска отговорност на автомобилистите".

- Определяне на минимален размер на цената на застраховката от Комисия за финансов надзор, под която компаниите не могат да продават задължителната застраховка. Тази мярка се счита, че ще възпрепятства риска от изпадане в неплатежоспособност на компании, които предлагат застраховки на цена, под пазарната.

- Възможно е възникване на определени трудности, касаещи застраховането на МПС, собственост на юридически лица, тъй като често едно МПС се управлява от няколко лица.

- Размерът на бонуса и малуса или максималната отстъпка и максималната надбавка към премията трябва да са еднакви за всички застрахователи. Към момента това се явява предизвикателство, тъй като няма единно мнение между застрахователите, относно единното прилагане на системата. Тя трябва да се прилага при еднакви класове, скали, начин за преминаване от един клас в друг, максимални отстъпки и надбавки към премията. Някои от тях считат, че това е намеса в тяхната политика за ценообразвуване и ограничава конкуренцията между застрахователните компании.

Както писа неотдавна ИНСМАРКЕТ, консултантът по въвеждането на системата по задължителната застраховка е представил окончателния си доклад. В него са разработени цели 11 възможни сценария за система "Бонус-Малус", които са съобразени изцяло с данните за българския пазар и отразяват неговата специфика. Вече е ясно, че българският модел ще е уникален, защото ще е съобразен със спецификите на местния шофьор.

Каква ще е цената за отделния шофьор и ще е доволен ли от въвеждането на новата методика за изчисляване на премиите, предстои да видим. Вече се чуха мнения, че новата цена за неизрядните водачи може да скочи от 180- до 400%. Така някои камикадзета на пътя ще трябва да се бръкнат с 1000 лева за застраховка, ако искат да карат возилото си. Дано системата бъде прецизна, за да бъдат удовлетворени всички и в крайна сметка, дори и да не постигне идеята на други държави за Визия 0, то поне войната по пътищата да взема по-малко жертви.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 16 Май 2019
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7489
GBP 2.4796 2.4887 2.2527
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив