30 Май 2020, 14:03 Днес (1) | Вчера (15)

Партия излезе с план за пътна безопасност на София

22 Май 2020 12:40 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 22 май 2020, 11:20

Сред предложенията са: цялостно видеонаблюдение; градски транспорт със съвременна система за таксуване, BRT линии, довършване на метрото и проектиране на пътната мрежа

София е на едно от първите места по смъртност, причинена от пътно-транспортни произшествия на европейско ниво. В последните години в столицата ни се наблюдава отчетлив ръст на смъртните случаи. Според данни на НСИ и СДВР само в рамките на три години случаите на смърт в резултат на пътно-транспортни произшествия в София-град са се увеличили повече от два пъти – от 37 през 2017 г. и 51 през 2018 г. до 75 през 2019 г.  Притеснително е, че тази тенденция е отчетена на фона на намаляващ общ брой на ПТП за същия период, което показва липса на добро планиране и обща неефективност на мерките за пътна безопасност, чиято основна цел в крайна сметка е да бъде запазен човешкият живот и да бъдат ограничени тежките ПТП.
София е и на първо място в Европа по брой коли на глава от населението и по данни на МВР всяка година броят на регистрираните коли в София се увеличава допълнително. Икономиката на града се основава на мобилността – всекидневно по улиците на столицата се придвижват стотици хиляди души. София е цел на пътуване за много хора от други населени места, които работят или учат тук, както и на множество туристи. През града ни преминава и транзитен трафик, защото тук се срещат четири магистрали – Тракия, Хемус, Струма и Европа.

Как столицата да стане безопасна за всички участници в движението?

Обединение "Демократична България" представя своето виждане за това. Радикално намаляване на пътния травматизъм е напълно постижима цел в средносрочна перспектива. За тази цел приоритет трябва да станат велосипедният и пешеходният транспорт; радикално трябва да се понижи разрешената в кварталите скорост до 30 км/ч; трябва да се промени и нормативната уредба, регулираща пътната маркировка, светлинната сигнализация и физическия дизайн на пътните платна. 
Сред предложенията да и въвеждане на цялостно видеонаблюдение в столицата. Покриването на столицата с камери през 500 м. се оценява на до 20 млн. лв. Парите за закупуването на необходимата техника ще се възстановят от глобите само след няколко месеца.
Друго предложение е прилагане на съвременна система за таксуване на пътниците, която да позволява таксуване на час или изминато разстояние. Тази система следва да има приложение за телефон за Android и iOS, но и да е достъпна през уеб браузър за всяко устройство. Да може да се плаща по различни начини – както онлайн, така и офлайн.
Има идея и за създаване на BRT линии. В София има бус ленти, но няма BRT линии. BRT (Bus Rapid Transit) изцяло изолира бус лентата от лентите за автомобилите и увеличава в пъти скоростта на придвижване на автобуса. С въвеждането на няколко такива линии превозът по тези направления ще се доближи като скорост до този на метрото, но на много по-ниска цена.
Довършване на метрото е също част от предложенията. Безспорни са ефектите от въвеждането на нови метростанции. Трябва да бъдат довършени разклоненията на трети метродиаметър до кв."Левски" и до район "Слатина”, както и това по бул. "Царица Йоана" между Люлин 2 и 3, за да се прехвърлят част от сегашните пътувания с личен автомобил към метромрежата.
ДБ предлага и добавяне на разписанието на градския транспорт в Google Maps и други софтуери, с целенасочено старание да бъдат покрити най-популярните мобилни приложения; отваряне на данните на градския транспорт за обществено ползване (open data); създаване на виртуални метротабла.
Едно от предложенията, което вероятно ще бъде посрещнато нееднозначно, е изчистване на улиците от паркирали коли. Когато улиците, тротоарите и зелените площи бъдат освободени от паркирали автомобили, ще имаме по-добра организация на движението и по-малък риск от ПТП, заедно с повече видимост за всички и повече пространство за пешеходци и велосипедисти. Платеното паркиране трябва да се превърне в инструмент за регулиране на паркирането в града чрез адекватна стратегия и модел на управление, коментират от ДБ.
Друго предложение е връщане на споделеното пътуване, предоставено от услугите тип Uber.
Експертите на ДБ предлагат и довършване на основни инфраструктурни проекти, като Софийския околовръстен път, неизградени булеварди; свързани и безопасни велоалеи; интегриране на пътническите ЖП превози в транспортната мрежа на града с общо таксуване, виртуални табла и подобрени възможности за прекачване.
Пакета от спешни мерки за национална пътна безопасност може да бъде видян ТУК.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 06 Юни 2019
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7374
GBP 2.4796 2.4887 2.2067
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив