ВАС отмени решение на МОСВ за реализация на проект “Клетка за депониране на опасни отпадъци от изгаряне на болнични отпадъци в инсинератора на Александровска болница” в района на депото за битови отпадъци в кв. Суходол
С Решение № 489/2005 г., постановено по адм. дело № 5942/2004 г., петчленен състав на Върховния административен съд (ВАС) остави в сила решението на тричленен състав на съда, с което бе
отменено Решение по оценка на въздействието върху околната среда № 1-1/27.01.2003 г. на министъра на околната среда и водите. С акта на министъра е разрешена реализацията на проект “Клетка за
депониране на опасни отпадъци от изгаряне на болнични отпадъци в инсинератора на Александровска болница” в района на депото за битови отпадъци в кв. Суходол.
Съгласно изискванията на Наредба № 7/1991 г. на Министерството на здравеопазването (МЗ) за хигиенните изисквания за здравна защита на селищната среда, при депониране на опасни отпадъци със срок на
експлоатация на депото над 10 години, хигиенно-защитната зона е 3000 метра, а до 10 години – 2000 метра. В преписката по делото е посочено, че МЗ е съгласувало намаление на хигиенно-защитната зона
от 2000 метра на 700 метра. Такава възможност е предвидена в чл. 4, ал. 1 от Наредба № 7/1991 г., но в случая липсва административен акт в предвидената от закона форма, с който да е дадено
разрешение за намаляване на защитната зона. Освен това, въпросното съгласуване е извършено само по отношение на кв. Суходол, но не и по отношение на с. Иваняне, което също отстои от клетката за
депониране на опасни отпадъци на по-малко от 2000 метра. В мотивите на съдебното решение е записано, че съгласуване на намаление на хигиенно-защитните зони трябва да се извърши спрямо всички
жилищни зони около обекта. Наивно е да се твърди, че след като няма неблагоприятно въздействие на обекта спрямо по-близката жилищна зона (кв. Суходол), това изключва вероятността за неблагоприятно
въздействие спрямо по-далечните (с. Иваняне), тъй като няма идентичност на характеристиките на отделните зони (води, земи и почви, ландшафт, атмосферен въздух, подземни води, геоложка основа,
растителен и животински свят и др.).
Според съдебния състав, общественото обсъждане в кв.Суходол не е било проведено (макар и формално да е насрочена среща за това), тъй като обсъждането е било прекратено в самото му начало, а ново
обсъждане не е било насрочено. Административният орган е трябвало да направи обществено обсъждане и в с. Иваняне, а такава среща въобще не е била насрочвана. Правилен е изводът на тричленния
състав, че общественото обсъждане е проведено в нарушение на процедурата.
Обжалваният акт противоречи и на разпоредбите на чл. 3 и чл. 6 от Наредба № 13/1998 г. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа за отпадъци, които забраняват депонирането на
опасни и неопасни (битови) отпадъци в едно и също депо. Това нарушение е основание за отмяна на решението по оценка на въздействието върху околната среда, както правилно е приел и тричленният
състав.