Знанията на учениците не са добре структурирани и не се наблюдава разбиране на материята, а откъслечени познания
Финансовата грамотност на българските ученици е относително добра, но частична - това е генералният извод от проведеното от JA България представително проучване за нивото на финансови познания на учениците у нас. На организираната от JA дискусия днес в София коментар и анализ направиха основните партньори в проучването и проекта – директора на дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" Евгения Костадинова, анализатора на икономически политики от ОИСР, Андреа Хофер, както и корпоративните партньори на JA в този проект, NN България, Mastercard и УниКредит Булбанк.
Знанията на учениците не са добре структурирани и не се наблюдава разбиране на материята, а откъслечени познания. Докато при някои от въпросите немалка част от учениците показват висока финансова грамотност, то по-голям дял демонстрират ниска. Най-слабо учениците са се представили във въпросите, свързани с печеленето на пари. Най-добре се справят с планирането, но в същото време получават джобни ден за ден и нямат възможност да изградят практически умения в това отношение. При гимназиален етап се забелязва добро ниво по отношение на базовите банкови продукти и услуги, но ниско по отношение на по-сложните. Учениците не се справят добре с разчитането на документи – фактура и опростен фиш за заплата, нито с интерпретирането на графика, проверени чрез дела с въпроси за финансова грамотност от международното изследване на финансовата грамотност PISA.
Проучването на нивото на финансова грамотност е инициирано от Джуниър Ачийвмънт България и бяха поканени да участват 200 училища от цялата страна от 19 до 27 септември. Броят на анкетираните е
5239, и е достатъчно разнообразен по отношение на пол, възраст, тип училище, големина на населено място, като респондентите включват всички 28 области. Въпросите за трите етапа са разделени в
четири групи – "Пари", "Печелене", "Харчене" и "Планиране". Във въпросниците за гимназиален и прогимназиален етап е включена и групата "Финансови продукти и услуги".
Според Николай Стойков, главен изпълнителен директор на NN България,"финансовата грамотност е сред ключовите житейски умения в съвременния свят, защото качеството и удовлетвореността от живота във
все по-голяма степен зависят от нея".
Проучването е етап от проекта "Financial IQ" на Джуниър Ачийвмънт България и е една от поредица инициативи на партньорите за повишаване финансовата грамотност на българските ученици. Вече са
направени конкретни стъпки с подготовка на обучители на учители за преподаване на финансова грамотност, а от тази есен JA пуска нови програми за всички етапи. През ноември 2016, по време на
Световната седмица на предприемачеството и през март 2017, по време на Световната седмица на парите, ще се проведат открити уроци в клас с участието на бизнес консултанти от NN България, Mastercard
и УниКредит Булбанк. Бизнес доброволци от трите компании ще се включат през следващата година и във Финансов иновационен лагер за ученици 10-11 клас от пилотните училища, в които ще се изучава
новата програма по финансова грамотност на JA.