Одобрените от министъра на финансите минимални тарифи за задължителната "Гражданска отговорност" за 2003 г. за масовите автомобили са с около 14% по-високи от действащите в момента. Увеличението е чувствително по-малко от очакваните 20 - 25 на сто.
49 лева вместо досегашните 43 ще плащат собствениците на "Лада" и на други автомобили с кубатура на двигателя до 1300 куб. см включително. Увеличението за тези коли е най-малко в процентно изражение - 13.95 на сто. За малко по-мощните автомобили, с двигатели до 1800 куб. см включително "Гражданска отговорност" догодина ще струва 56 лева. В момента собствениците на такива коли трябва да платят за задължителната застраховка 49 лв., или със 7 лева по-малко. Измерено в проценти, увеличението тук е 14.29 на сто. С няколко десети по-високо в процентно изражение, но затова пък най-малко в абсолютна стойност е поскъпването на "Гражданска отговорност" за най-малките коли с двигатели до 800 куб. см. включително. Собствениците на малки фиати или на "антикварните" вече трабанти догодина ще трябва да платят 39 лева за задължителната застраховка. Тази сума е с 5 лева по-голяма от плащаната в момента, като увеличението е с 14.71 на сто.Хората, които държат на малко по-голям комфорт и бързина в придвижването и са предпочели по-мощните автомобили с двигатели до 2500 куб. см включително, ще трябва да отделят 66 лева за "Гражданска отговорност" през 2003, което е с 10 лв. повече от тазгодишната цена на застраховката. Поскъпването при тези автомобили е със 17.86 на сто.
Логично най-голямо е увеличението на цената на "Гражданска отговорност" за най-мощните коли с двигатели над 2500 куб. см включително. Догодина техните собственици ще трябва да платят за застраховката 79 лв. вместо досегашните 63 лева. В процентно изражение поскъпването тук е с 25.40 на сто.
За първи път тази година увеличението на задължителните минимални тарифи на "Гражданска отговорност" е
различно за отделните класове автомобили
Поскъпването е пресметнато на базата на актюерски анализ на честотата на плащаните от застрахователите обезщетения за дадения вид коли, на средната стойност на една щета и на квотата на щетимост при различните категории автомобили, уточниха от Агенцията за застрахователен надзор.
Интересното е, че тази година няма да се увеличават минималните тарифи на задължителната застраховка за редица видове МПС. Сред тях са например мотопедите и по-малките мотоциклети, автобусите с до 11 места, влекачите и другите специализирани строителни машини, тракторите, електрокарите и почти всички видове ремаркета. През 2003 г. "Гражданска отговорност" ще поскъпне с 4 лв. до 32 лева само за най-мощните мотоциклети с двигатели над 750 куб. см. В процентно изражение това увеличение е с 14.29 на сто. При ремаркетата изключение правят тези с товароносимост до 3.5 тона включително. Застраховката за тях догодина ще е с 2 лв. по-скъпа, отколкото в момента, и ще струва 18 лева. Увеличението тук е с 12.50 на сто.
За средноголемите автобуси поскъпването ще е с около 12%, а в абсолютна стойност - с 8 - 9 лева. Малко по-малко ще бъде повишена минималната тарифа на "Гражданска отговорност" и за товарните автомобили.
Може би по-интересна обаче е новината, че сумите, които застрахователите трябва да плащат догодина при инцидент, ще бъдат значително увеличени. За неимуществени вреди
лимитът
на отговорност
се увеличава от 60 000 на 90 000 лева за всеки инцидент при един пострадал човек и от 100 000 на 150 000 лв. - при повече пострадали. И в двата случая в процентно изражение повишението е с 50%. Още по-голямо - със 75 на сто, е увеличението на лимита на отговорност на застрахователите при имуществени вреди. В абсолютна стойност изплащаните от компаниите суми ще бъдат повишени от 40 000 на 70 000 лева за всяко застрахователно събитие.
Сериозното увеличение на лимитите на отговорност на застрахователите догодина се прави заради поетите от България ангажименти за плавно повишение на изплащаните суми, докато се достигнат нивата на лимитите на отговорност в Европейския съюз.
Целта на това непропорционално увеличение на цени и застрахователни лимити вероятно е да се "съблазни" онази половина от собствениците на автомобили у нас, които по данни на застрахователите и на КАТ вече няколко години предпочитат да карат на риск и
не сключват
задължителната "Гражданска отговорност".
Както обикновено става обаче, добрата за едни новина е лоша за други. Докато бедният българин ще бъде доволен, че може би ще съумее да плати задължителната застраховка за старата си трошка и догодина, застрахователите едва ли ще приветстват толкова малкото увеличение на минималните тарифи. През последните години "Гражданска отговорност" е губещ продукт за компаниите. Вече има дружества, които започнаха да правят по-сериозно проучване на клиентите си и да отказват полица на някои от тях, за да се предпазят от зачестилите застрахователни измами. Други пък избягват да застраховат коли на повече от 10 години. В същото време обаче заради конкуренцията на пазара все още са редки случаите на сключена задължителна застраховка над минималната тарифа. При силно свития застрахователен пазар у нас, около 60% от който се падат на автомобилното застраховане, нищожно ниските цени на задължителната "Гражданска отговорност" и значителното увеличение на лимитите може да се окажат сериозна опасност за финансовото здраве на някои застрахователи. С други думи, ако продължават да гонят само повече събрани премии, те ще поемат прекалено големи рискове с
опасност да фалират
Затова може би е вече време и тук да започнат да действат истинските пазарни механизми. И след като минималната тарифа на "Гражданска отговорност" не може да покрие риска от тази застраховка, компаниите да започнат да продават продукта на по-високи цени. За целта обаче те трябва да повишат и качеството на услугата си. Вярно е, че бедният българин ще продължи да търси единствено най-"тънката" цена. Но пък собствениците на по-мощни автомобили у нас също не са малко. Логично е, щом са дали десетки хиляди лева за лъскава кола, да отделят и поне стотина лева годишно за сигурността, която им дава "Гражданска отговорност".