04 Февруари 2025, 04:39 Днес (0) | Вчера (1)

Чужденци идват да се возят на теснолинейка

04 Май 2004 в-к "Стандарт" по статията работи:
A+ A-

Чужденци идват да се возят на теснолинейка

Мустафа Ахмед вече 70 години живее във велинградско-то село Света Петка. Единственият транспорт, който овчарят ползвал през целия си живот, е теснолинейката Септември-Добринище. Ако не беше това влакче, ни вестници щях да чета, ни хора да виждам, ни търговийка щеше да има, разказва планинецът. Всяка седмица той хваща мотрисата към равнината, натоварил дисагите я с кожи, я със заквасено мляко, я с борина. Стоката продава на пазара в Септември. Оттам си купува такъми за конете, зеленчуци и задължително - вестник. Вярно, билетчетата станаха скъпи, ама за автобусите са още по-скъпи, пък и самите рейсове са кът. Пък и Мустафа не може да си представи пътуване с друга машина. Преди години е ползвал влакчето по-често, но тогава е имало по три-четири композиции на ден Сега сутрин локомотивът потегля от Добринище, а вечер дърпа бавно вагончетата от гара Септември нагоре по дефилето. Като били по-млади, с ортаците и жените си хората от този затънтен край обичали дековилката (самоходен вагон), която им предлагала и евтини развлечения. От миниатюрния вагон-ресторант си купували закуски и сандвичи. Пътували по няколко часа - достатъчни да изпият по каса бира. То и тоалетни не бяха необходими, когато влакът пъплеше по дългите склонове, пасажерите слизаха, свършваха си работата и пак се качваха в движение, спомнят си вече пенсионирани машинисти от Септември. Нерядко обаче се стигало и до глоби. Този номер много се харесвал на децата и най-вече на чужденците от соцлагера, които също прекалявали с бирата. Някогашни чавдарчета и пионерчета от пазарджишко си спомнят с умиление как учителите ги качвали на влакчето, за да ги отведе до Банско да видят родната къща на Никола Вапцаров. Повечето от тях не се вълнували от крайната цел, а от петчасовата екскурзия на релси сред природата на Родопите и Пирин. Най-вълнуващо било, когато "влакът стрела" навлизал в някой от многобройните тунели, където се зараждали много от спомените за първите любовни трепети. Преживяването е уникално ако човек има очи да види красотата на пъплещата успоредно с теснолинейката река Чепинска и мостчетата над асфалтирания в съседство шосеен път. Тази дестинация избират и много туристи, които слизат от големите градове на гара Септември. Оттам с дековилния влак те си избират дали да отидат до крепостта на деспот Слав, дали да се порадват на фолклорния събор в Дорково, или да продължат за Велинград, Банско и Добринище. Имаме приятелско семейство от Чехия, което ни гостува всяко лято, разказва бай Йордан от Септември. Хората оставяли шкодата в нашенския гараж, пълнели раниците и се мятали в малкото влакче. Обикновено слизали на някоя малка гара като Костандово и тръгвали из балкана за манатарки. През последните две години идвали и през зимата, за да покарат ски край Банско. Когато нашенците им връщали визитата, чехите сами признавали, че Татрите не са толкова красиви с уговорката, че в България не се развиват дребните атракции. Кажете на управниците горе, макар и два влака да са, ама да ги запазят, моли се Мустафа. Човекът изобщо не е наясно с възможностите дековилката да стане причина за развитие на туризма по този край. Но си спомня с умиление за своята младост. Бабата, младата тогава Гюлсен, била от съседното село Цветино. Сватбата между двамата българомохамедани си станала направо в движещите се вагончета, които пренесли и чеиза на булката. Влакчето било и най-точният барометър за девойките, които трябвало да пристанат. Много често младежите от велинградските махали си устройвали състезание и се надпреварвали с дизеловия локомотив.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 03 Февруари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8818
GBP 2.4796 2.4887 2.3392
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив