10 Март 2025, 12:33 Днес (0) | Вчера (0)

Връщаме старите коли в магазина

25 Октомври 2004 10:52 в-к "Стандарт" по статията работи:
A+ A-

Вносителите ще имат грижата да разфасоват бричките от Нова година

Българинът вече няма да се бърка в джоба, за да се отърве от старата си кола. Хиляди трабанти, москвичи и жигули, които гният с години по улиците, ще отидат за скрап. Досега собствениците им се чудеха как да се отърват от тях. За да ги спрат от движение, те трябваше да платят екотакса от 80 лева в КАТ и едва тогава да ги пратят за претопяване.
От Нова година налогът за бричките вече няма да е грижа на собствениците. Това предвижда наредбата на екоминистерството, която трябва да бъде одобрена от правителството до седмица.
От 2005 г. производителят, а не последният собственик, ще плаща екотаксата за старите коли. Това е изрично условие на Евросъюза, записано в директива 2000/53. В наредбата за третиране на отпадъците от МПС ще бъде решено как да бъде заменена старата екотакса.
Първият вариант е фирмата вносител, например "Ситроен", да плаща още на границата по 80 лв. за всяка внесена кола. Със събраните от екотакси досега 19 млн. лв. ще се изградят 2 депа за стари коли. В тях ще се разфасоват всички стари ситроени.
Вторият вариант е "Ситроен" сама да си направи депо за разфасоване на стари коли. Така фирмата вносител няма да плаща екотакса за новите си коли, но ще трябва сама да разфасова старите. Фирмата, разбира се, не може да претопи абсолютно всички стари ситроени. Екоминистерството ще определи лимит по колко коли годишно е длъжна да разфасова в зависимост от пазарния дял на марката. Ако не успее - тогава ще трябва да си плати екотаксата и да се мине на първия вариант. Преди фирмата да направи депо, тя трябва да докаже на екоминистерството, че е в състояние да претопи определения й брой стари коли, за да получи лиценз.
Най-реалистичен е третият вариант. Понеже марките коли са много, няколко от тях, например "Ситроен", "Пежо" и "Рено" се обединяват и си правят общо депо за разфасоване. То може да поеме отговорност и за марка, която вече не се произвежда - например трабант. За нея разфасоването на трабантчетата екоминистерството ще плаща някакви пари.
Ако никой не пожелае трабанчетата и заставите, собствениците им ще трябва да ги предават на двете държавни депа за разфасоване. Това ще става без пари.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 07 Март 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8116
GBP 2.4796 2.4887 2.3342
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив